G.Patton
Expert
- Solutions
- 3
- Reaction score
- 2,857
- Deals
- 1
Inledning
Den metod som har utvecklats för tillverkning av amfetamin, som undviker användning av baser, undviker användning av giftiga och farliga reagenser, kräver milda reaktionsförhållanden, producerar i stort sett inga biprodukter eller föroreningar i slutprodukterna och eliminerar därmed behovet av separata reningssteg, är kort, använder inte kontrollerade ämnen, är mycket robust och lämpar sig för storskalig tillverkning. Denna metod utnyttjar också utgångsmaterialens inneboende stereokemi, vilket eliminerar behovet av upplösningssteg.
Utrustning och glasvaror:
Utrustning och glasvaror:
- Trehalsad kolv med rund botten 150 mL.
- Bägare (100 mL x2, 1 L, 250 mL x2).
- Laboratorievåg (1-100 g är lämpligt).
- Is/vattenbad.
- Glasstav och spatel.
- Termometer av laboratoriekvalitet.
- Buchnerkolv och tratt.
- Hirsch-tratt.
- Filterpapper.
- TLC-platta.
- Celite.
- Dropptratt.
- Vätgas (H2) källa.
- Ballong.
Reagenser.
- (4S,5R)-(-)-4-metyl-5-fenyl-2-oxazolidinon 6,00 g (33,9 mmol).
- Palladium på kol (50 % vatten-vått) 10 % 0,34 g.
- SDA-3A (ett lösningsmedel som består av 95 % etanol och 5 % metanol) 60 mL.
- Svavelsyra (H2SO4 (aq)) 25% ~7 mL.
- Isopropylalkohol IPA (eller eter).
Procedurer
1. En blandning av 6,00 g (33,9 mmol) (4S,5R)-(-)-4-metyl-5-fenyl-2-oxazolidinon, 0.34 g 10% palladium på kol (50% vatten-vått) och 60 mL SDA-3A (ett lösningsmedel som består av 95% etanol och 5% metanol) omrörs i en 150 mL rundkolv med tre halsar under en vätgasfylld ballong vid rumstemperatur (ca 20°C) tills ingen oxazolidinon längre kan detekteras med TLC, ~4 timmar.
2 . Reaktionsblandningen filtreras sedan genom en kudde av Celite på en Hirsch-tratt för att avlägsna katalysatorn.
3. Därefter tillsattes totalt 7 mL 25% H2SO4 (aq) droppvis till filtratet under 3 min till ett neutralt pH.
4. Efter kylning i ett is/vattenbad i 15 min filtreras blandningen för att samla upp dextroamfetaminsulfatet med kall torr IPA (eller eter) som kolv- och kaksköljning.
5. Efter torkning erhålls totalt 5,79 g dextroamfetaminsulfat, 93% utbyte. Detta material analyseras till 100% med HPLC.
2 . Reaktionsblandningen filtreras sedan genom en kudde av Celite på en Hirsch-tratt för att avlägsna katalysatorn.
3. Därefter tillsattes totalt 7 mL 25% H2SO4 (aq) droppvis till filtratet under 3 min till ett neutralt pH.
4. Efter kylning i ett is/vattenbad i 15 min filtreras blandningen för att samla upp dextroamfetaminsulfatet med kall torr IPA (eller eter) som kolv- och kaksköljning.
5. Efter torkning erhålls totalt 5,79 g dextroamfetaminsulfat, 93% utbyte. Detta material analyseras till 100% med HPLC.
Källa
Förenta staterna (12) Patentansökan Publikation US 2010.01251.46A1