Fenazepam syntes

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,849
Deals
1

Inledning

Jag vill gärna presentera den klassiska syntesen av fenazepam (bromdihydroklorfenylbenzodiazepin; 7-brom-5-(2-klorfenyl)-1,3-dihydro-2H-1,4-bensodiazepin-2-one; fenazepam; BD 98) för allmänheten från p-bromanilin och o-klorbensoesyra. Denna syntesväg förutsätter laboratoriefärdigheter och erfarenhet av kemisten i en mängd olika laboratorietekniker. Samtidigt kräver denna metod inte användning av exotiska reagenser eller hårda metoder för bearbetning av ämnen.

Acylering av p-bromanilin (2) med o-klorbensoesyraklorid (3) i närvaro av en katalysator - zinkklorid (ZnCl2) - ger 2-(o-klorbensoylamino)-5-bromo-2-klorbensenofenon (4), som hydrolyseras utan isolering med en vattenlösning av H2SO4 till 2-amino-5-bromo-2-klorbensenon (5). 2-Amino-5-bromo-2-klorbensenofenon (5) omvandlas till fenazepam utan isolering av mellanliggande substanser enligt följande: 5 acyleras med aminoättiksyrakloridhydroklorid (6) i kloroform, den resulterande 2-(aminometylkarbonylamino)-5-bromo-2-klorbensenofenonhydrokloriden (7) omvandlas genom inverkan av vattenhaltigt NH3 till bas (8), som termiskt cykliseras till fenazepam. 6 framställ
sgenom behandling av PCl5 glycyrne i kloroform.
WvjNBofESk

Vitt eller vitt kristallint pulver med en krämfärgad nyans, praktiskt taget olösligt i vatten, svårlösligt i eter, alkohol, kloroform, lösligt i bensen, toluen, dioxan, dimetylformamid
.
Kokpunkt: 493,0±45,0 °C/760 mm Hg
Smältpunkt: 220-222 °C
Molekylvikt: 349,61 g/mol
Densitet: 1,6±0,1 g/cm3 (20 °C)
Brytningsindex: 1,692
CAS-nummer: 51753-57-2

Utrustning och glasvaror.

5 L rundkolvar med tre halsar;
5 L rundkolv;
laboratorietermometer (0 °C till 200 °C) med kolvadapter;
vattenbad och is;
värmare;
återflödeskondensor;
magnetomrörare;
dropptratt 1 L;
5 L x2; 1 L x2; 500 ml x2; 100 ml x2 bägare;
konventionella stora trattar x2 (~20-25 cm);
Buchnerkolv 5 L och tratt (stor);
Vattenstrålesugare;
Vakuumtorkare;
Mätcylindrar 100 och 1000 ml;
Glasstav;
Laboratorievåg (1 - 1000 g är lämplig);
Destillationsapparat med Vigreuxkolonn;
Retortstativ och klämma för fastsättning av apparatur;
Uppsamlingskolv (2-3 L);
Filterpapper;
Separattratt 5 L.

Reagenser.

276 g p-bromanilin (2);
672 g o-klorbensoesyra (3);
264 g zinkklorid (ZnCl2);
0,6 L 14 % aq. saltsyra (HCl);
3 L destillerat vatten;
0,6 L 72 % aq. svavelsyra (H2SO4);
500 ml 20 % aq. Natriumhydroxid (NaOH);
2 L Kloroform;
~3 l
Toluen;
496 g Hydroklorid av aminoättiksyraklorid (6);
~500 ml Ammoniaklösning NH4OH aq.;
1 L Etanol (96-98%
) (EtOH).

2-amino-5-brom-2-klorbensenofenon (5)

En blandning av 276 g p-bromanilin (2) och 672 g o-klorbensoesyra (3) i 5 L rundbottnade kolvar med tre halsar och termometer upphettas under 1 timme vid 100-110 °C med en återloppskylare, temperaturen höjs till 150-160 °C, 264 g ZnCl2 tillsätts, upphettas under 2 timmar vid 190-198 °C och kyls. 0,6 l 14% saltsyra (HCl) tillsätts till massan via dropptratt, värms till 100 °C, vattenskiktet separeras, det organiska skiktet tvättas genom kokning med 0,3 l destillerat vatten. Tvättproceduren upprepas tre gånger. Efter tvättning tillsätts 0,6 l 72% svavelsyra (H2SO4) till återstoden, upphettas i 2 timmar vid 160 °C och hälls i en 5 l baker med en blandning av is och vatten. Fällningen filtreras i en stor Buchnerkolv och tratt, tvättas med destillerat vatten, omrörs under 1 timme med en 20% vattenlösning av NaOH, filtreras, tvättas i en separeringstratt med vatten till pH 7 och lufttorkas. Utbytet av 2-amino-5-bromo-2-klorbensenofenon (5) avteknisk kvalitet blev 228 g med en halt av basiska ämnen på 70 %.
WshOUkxQR2

7-brom-5-(2-klorfenyl)-1,3-dihydro-2H-1,4-bensodiazepin-2-on ( fenzepam) (1)

En lösning av 850 g 2-amino-5-bromo-2-klorbensenofenon (5) i 2 L kloroform torkas i 5 L rundkolv genom azeotropisk destillation av kloroform- och vattenblandningen, 496 g hydroklorid av aminoättiksyraklorid (6) tillsätts, kokas i 3 timmar med en återloppskylare och kyls till rumstemperatur. Till blandningen hälls långsamt en utspädd vattenhaltig ammoniaklösning för att nå pH 8, det organiska skiktet tvättas med vatten i separeringstratt och indunstas till torrhet i rotavap-apparat. Till återstoden hälls 2 L toluen, upphettas till kokning, den azeotropiska blandningen av toluen och vatten destilleras bort, kyls och filtreras i en Buchnerkolv. Fenazepam av teknisk kvalitet kristalliseras (1:60) från toluen i 5 L baker, filtreras, fällningen tvättas med toluen, alkohol (EtOH) och torkas vid 100-110 °C. Utbyte 250 g (26%).
Z9KbCtVaFo

Last edited:

Sponge Bob

Don't buy from me
New Member
Reaction score
1
Lystring Patton: Kan du hjälpa mig med Phenazepam-syntesen? Reagenset, "Hydrochloride of aminoacetic acid chloride", har lämnat mig osäker på exakt vad jag har att göra med. Wikipedia anger i sin artikel om Phenazepam att denna förening är "framställd genom kemisk behandling av glycin med fosforpentaklorid i kloroform". Den här artikeln citerar en rysk källa och det är all information jag har om syntes av föreningen. Jag har tillbringat mycket tid på att undersöka de källor jag har tillgängliga med liten lycka. Likaså är min kunskap om organisk kemi i bästa fall mycket blygsam.

Finns det andra synteser förutom den här för att göra denna speciella förening? Inga detaljer om processen ges av Wikipedia-artikeln. Det ser ut för mig att den korrekta CAS # för aminoättiksyraklorid är 4746-64-9, men det här är inte den saltform som jag antar hänvisas till i systhesis. Det är här min kunskap om kemi misslyckas. Kan du erbjuda någon fullständig, detaljerad väg till denna förening. Tack så mycket.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,849
Deals
1
Hej, det är korrekt CAS, men du måste bearbeta det med HCl för att få saltform.
Det är syntesvägen för aminoättiksyraklorid.
Det är den enklaste
Du kan försöka köpa detta ämne eller produceras av dig själv. Bearbeta glycin med fosforpentaklorid i ekvimolär hastighet i kloroform

Sponge Bob

Don't buy from me
New Member
Reaction score
1
Tack för ditt snabba svar.