Question Snälla hjälp, jag har frågor

Blondyna

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
6
Hej alla, jag har frågor och tack på förhand för din hjälp. Var kan jag få torr aceton eller hur man gör det vattenfritt? Svavelsyra vilken procentandel %, var kan jag få tag på det? Eller kan den ersättas med annan syra? Varför IPA? Det stinker fruktansvärt och tar mycket lång tid att avdunsta. Tack

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,278
Deals
1
Jag vet inte var du bor, men i USA säljer de 100 % aceton i varje dollarbutik, livsmedelsbutik eller stormarknad. Eftersom det är 100 % aceton är det torrt. Full styrka "koncentrerad" svavelsyra är 98,3% tror jag. 18,4 mol . När du gör en syra är "receptet" baserat på det. Hitta det hos industrileverantörer kemiska leverantörer, på nätet eller du kan rena avloppsrengöringsmedel på ett antal sätt. Det är ofta 90%. Varför IPA beror på vad du gör. Ofta är anledningen att det kan köpas eller enkelt göras 100% renhet

xoxo2.0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
163
I USA kan du köpa aceton under färgavdelningen i vilken järnaffär som helst. (utanför USA i din lokala färg- eller mekanikaffär).
För att göra det torrt måste du destillera det med något torkmedel som caso4. (kokpunkt 56 C)
H2SO4 igen under hårdvaruaffär kommer du att kunna köpa 35-63% och sedan koncentrera den. (andra mineralsyror är möjliga men beror på din syntes).
IPA tar inte lång tid att avdunsta (om det är torrt), om du tycker att IPA stinker bör du bara lämna kemi. (använd en fkn draghuv eller i fjärr öppen ventil).

var inte dum och dö. ta några videoföreläsningar från Chemplayer eller det finns 1000-tals video i youtube och läs några organiska kemi labbhandbok.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,278
Deals
1
Är du i USA? Om så är fallet är allt du sa inte osant. Finns det en fördel med att köpa färgförtunnare aceton och torka den över att köpa 100% aceton nagellacksborttagare? Samma fråga med svavelsyra. Om du inte köper det från Grainger Grizzly några andra industriella leverantörer eller kemleverantörer kan det behöva koncentreras (ofta gånger inte beroende på vilken molstyrka du behöver) finns det någon fördel att börja med en mindre koncentrerad form? Isopropanol behöver vanligtvis torkning, men du kan salta ut det, vilket är superlätt. Jag frågar för att jag vill använda de bästa produkterna som finns och kanske är jag för närvarande inte

xoxo2.0

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
163
Vad är din poäng här genom att tagga mig?
  1. du köper inte liter nagellacksborttagningsmedel och det är ganska dyrt (det är inte 100% heller) jämfört med hårdvaruaffär en kan köpas i bulk och är ganska billig.
  2. ingen kommer att sälja dig 99,3% H2SO4 och om någon gör det, håll ett ordentligt avstånd från dem. det finns inte mycket applikationer för den koncentrationen. och även i läkemedelssyntes behöver du inte det
Slösa inte tid genom att kraftfullt skriva svar. arbeta med rätt kvalitetssvar inte bara BS.

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Solutions
1
Reaction score
155
Att köpa helt torr aceton är ungefär lika dumt som att köpa absolut etanol. Även om du hittar lite är det fortfarande hygroskopiskt ändå så det kommer att förbli så tills du öppnar det bara