Pyridin

xoxorthadox

Don't buy from me
New Member
Joined
May 7, 2022
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Pyridin Det är en mycket brandfarlig, svagt alkalisk, vattenblandbar vätska med en distinkt, obehaglig fiskliknande lukt. För det mesta är det enkelt att göra som för dem som inte har lätt tillgång till sådana prekursorer. Detta är en kortfattad beskrivning av produktionen av pyridin.
Niacin + kopparkromit = (decarboxalation) av niacin = pyridin. Jag samlar för närvarande vad jag behöver för att förbereda kopparkromit. men jag måste förbereda aluminiumdi-kromit och basera den för att producera aluminiumkromit, då kan jag starta produktionen av kopparkromit. Jag kommer att publicera mer när jag har en uppdatering om framsteg eventuella frågor eller förslag, eller till och med idéer för att förvärva pyridin, vänligen lämna en kommentar. Där jag är på pyridin är ett schema II reglerat och bevakat kemiskt ...
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Fantastiskt. Vad ska de göra härnäst :). Jag kommer snart att tillverka pyridin som en del av tillverkningen av talidomid (som är en lite känd rekreationsdrog, mer känd för sina terratogena effekter). Jag har tillgång till kaliumdikromat, men man kan lika gärna använda det mycket mer lättillgängliga kopparkarbonatet. Som NileRed gjorde:
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Så jag gjorde min pyridinsyntes med blandade resultat. På grund av reagensernas tillgänglighet valde jag destruktiv dekarboxylering av niacin genom värme, med kopparklorid som katalysator. Tydligen ger kopparkromit bättre utbyte, men i stället för att fippla i veckor för att få den perfekta katalysatorn gjorde jag det på det enkla, billiga och tillgängliga sättet.

Allt gick smidigt, men jag överhettade definitivt min reaktionsmassa och förlorade en hel del produkt genom att vara otålig. Destillationsanordningen var överfylld med ångor och det mesta kom ut utan att kondenseras (se bild). Så jag kommer att göra det igen med större försiktighet när jag värmer.

Jag fick dock ett fint litet utbyte i form av rå, oren, gul pyridin, som jag sedan destillerade till en spindel, kasserade den första gula delen från de mer flyktiga föroreningarna i den destillerade vätskan och behandlade resten med nytorkat magnesiumsulfat. Fin, klar, vattenfri pyridin blev resultatet. Utbytet var lika hemskt som lukten, men jag har tillräckligt för min följande provkörning.
 

Attachments

  • T9nxr45yHm.JPG
    T9nxr45yHm.JPG
    3 MB · Views: 785
  • OqS8BmpXiG.JPG
    OqS8BmpXiG.JPG
    2.2 MB · Views: 744
Top