Fråga om optisk upplösning

kitchenchemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2023
Messages
13
Reaction score
5
Points
3
För det första: Ja, jag har sökt på forumet och läst trådar om proceduren. Nu, som en hypotetisk, låt oss säga att du hade både l- och d-isomerer närvarande, med en annan ACHIRAL isomer ... hur skulle den achirala isomeren påverka upplösningsprocessen / resultaten?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,663
Solutions
3
Reaction score
2,738
Points
113
Deals
1
Hej, vilket ämne pratar du om?
 

kitchenchemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2023
Messages
13
Reaction score
5
Points
3
Kan vi säga att det bara är en nyfikenhet? Ett "jag undrar vad som skulle hända om..."-scenario?
 
View previous replies…

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,663
Solutions
3
Reaction score
2,738
Points
113
Deals
1
Varje substans har sitt eget eller sina egna kirala centra, och därför finns det olika antal isomerer.
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
281
Points
63
Är du bekymrad över "meso"-formen, som i fallet med vinsyra? Det är det närmaste jag kan extrapolera din fråga till...
 

kitchenchemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2023
Messages
13
Reaction score
5
Points
3
im avskyr att lägga till detaljer, för oavsett forumet finns det alltid ett jätteargument och tråden blir sidospårad..... men som ett tankeexperiment om du hade racemisk meth och n-isopropylbensylamin (achiral) hur skulle närvaron av n-iso-effekten optisk upplösning. också två snabba asides, eftersom jag gör mig redo att ta reda på oavsett.... trots att det är tekniskt polärt, är dcm ett acceptabelt lösningsmedel för konjugatbasen? och finns det ett förhållande för mängden vinsyra till freebase? eller är något belopp över tillräckligt acceptabelt? Jag har dessa frågor fortfarande efter ungefär ett och ett halvt år och försöker räkna ut detta. och sanningen ska sägas att jag är ganska säker på att jag vet svaret.... men inte vill upprepa de misstag som gjorts under världens värsta (och min första) a / b-extraktion (jag förklarar om jag blir frågad), jag vill klargöra innan jag kommer igång.... se upp dock, om du svarar på en fråga kommer jag förmodligen att börja fråga dig om alla frågor jag någonsin haft om kemi ...
 
Last edited:

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
281
Points
63
God morgon, jag har inte druckit kaffe än... Jag tror att du behöver en modellsats med pinne och boll för att hjälpa dig att räkna ut det här på egen hand
 

kitchenchemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2023
Messages
13
Reaction score
5
Points
3
Så du säger att jag ska räkna ut det själv? Och jag vet inte hur man använder en pinne och bollmodellsats, och jag vet inte heller hur det skulle hjälpa mig. jag har inte utbildningen eller resurserna, men jag är här för att lära av människor som vet. så ingen respektlöshet, men om ditt svar på min fråga är "gå och lek med leksaker", slösa inte min tid med ett svar alls. jag är inte dum och jag är angelägen om att lära mig. men jag uppskattar inte nedlåtande svar.

BTW, om jag läser ditt svar fel så ber jag uppriktigt om ursäkt
 
View previous replies…

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
281
Points
63
Att ta reda på det själv är det mest konstruktiva sättet att lära sig, din fråga är ganska vag för mig så jag ber om ursäkt för att jag ställde den så här. "Leksaken" med pinne och boll används med stor framgång när komplexiteten i frågan om molekylstruktur överstiger den rumsliga bild du kan klara av att föreställa dig och den är ganska pedagogisk eftersom den uppfanns från första början. Det kan också lätt improviseras från plastecin eller lera och tandpetare. Jag menade inte att förolämpa på något sätt. Vänliga hälsningar!
 

kitchenchemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2023
Messages
13
Reaction score
5
Points
3
Jag har inte tid att lära mig alla de grundläggande saker jag behöver. Jag är ledsen för det, men jag gör mig redo att basera cirka 35 g racemisk dope, och om jag älskar att få ett par frågor besvarade innan jag lägger till lut.... och jag håller med om att räkna ut sig själv, men eftersom jag är ganska fattig vill jag verkligen inte felaktigt spola $ 130 ner i rören igen.... (fråga mig bara om den första a / b jag någonsin gjorde om du verkligen vill höra lite dumt skit....)
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
281
Points
63
Vi är alla här för att hjälpa dig, om saker och ting verkar börja på fel fot mellan oss två lovar jag att det finns mer kompetenta människor här som kan hjälpa dig. Innan jag vet exakt vad du har i åtanke kan jag lova att de flesta reaktionsblandningar som visar tecken på misslyckande faktiskt kan återställas i mindre än önskad utsträckning. Kemistens sätt är att utföra på en liten skala vad du vill göra på en förberedande skala så provrör är en första även om du kan anta att isolering av produkten inte är det faktiska syftet, så du bör bara investera en kvantitet som du har råd att förlora i utbyte mot den kunskap som erhållits med avseende på reaktanternas beteende. Upplösning av kirala molekyler är inte nybörjarvänligt och jag tror inte att jag är den enda med denna åsikt. Jag hade min goda andel av frustration med denna typ av arbete så jag undviker att vara den röv som uppmuntrar dig varken den som avskräcker. Kom gärna med en tydlig procedurbeskrivning (ja, det här är pedagogen i mig igen) och jag lovar att diskutera den med dig i detalj. Att göra flera teoretiska ansträngningar är konstruktiv praxis som kommer att materialisera sig i en mer professionell du som kommer att få högre avkastning och få produkten ur någon brun goo någon gång i framtiden.
Lycka till och god fart!
 

kitchenchemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 17, 2023
Messages
13
Reaction score
5
Points
3
.....i kommer att spela in kvällens ansträngningar i hopp om att hitta mina misstag i efterhand, men tiden är inte på min sida med denna speciella ansträngning. tack igen för din tid.
 
Top