im avskyr att lägga till detaljer, för oavsett forumet finns det alltid ett jätteargument och tråden blir sidospårad..... men som ett tankeexperiment om du hade racemisk meth och n-isopropylbensylamin (achiral) hur skulle närvaron av n-iso-effekten optisk upplösning. också två snabba asides, eftersom jag gör mig redo att ta reda på oavsett.... trots att det är tekniskt polärt, är dcm ett acceptabelt lösningsmedel för konjugatbasen? och finns det ett förhållande för mängden vinsyra till freebase? eller är något belopp över tillräckligt acceptabelt? Jag har dessa frågor fortfarande efter ungefär ett och ett halvt år och försöker räkna ut detta. och sanningen ska sägas att jag är ganska säker på att jag vet svaret.... men inte vill upprepa de misstag som gjorts under världens värsta (och min första) a / b-extraktion (jag förklarar om jag blir frågad), jag vill klargöra innan jag kommer igång.... se upp dock, om du svarar på en fråga kommer jag förmodligen att börja fråga dig om alla frågor jag någonsin haft om kemi ...