Syntes av metylamin hcl från formaldehyd (storskalig)

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
IHpQOfdjgY

1. 10 kg 40 % formaldehyd och 5 kg ammoniumklorid blandades i en reaktor med destillationshuvud.
2. Blandningen omrördes med gradvis uppvärmning, destillering av primärprodukter vid 50 *C.
3. När destillatet stannat och avlägsnats upphettades blandningen till 110 *C.
4. Uppvärmningen av blandningen fortsatte i 6 timmar under omrörning.
5. Vakuumet pumpades in i reaktorn och vattnet destillerades så mycket som möjligt.
6. Det tillsattes 10 liter n-butylalkohol, upphettades till 100 *C och omrördes tills fällningen minskade.
7. Blandningen filtrerades genom ett nutsche-filter för att skilja ut en olöslig fällning (ammoniumklorid) och alkohollösningen återfördes till reaktorn.
8. Alkoholen destillerades så mycket som möjligt under vakuum, de erhållna kristallerna torkades under vakuum och förpackades i vakuumförpackningar för att undvika hydrering. Utbyte: ~3 kg.
 
Last edited by a moderator:

Power

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 20, 2022
Messages
24
Reaction score
16
Points
3
Tack för det här
 

mithyl2

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 19, 2022
Messages
264
Reaction score
26
Points
28
vilket är det bästa sättet att rena slutprodukten med den här metoden?
 

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
201
Reaction score
65
Points
28
Något alternativ för n butylalkohol?
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
De förlitar sig på en mycket låg löslighet av ammoniumklorid i butylalkohol. Reaktionen efter steg 4 kommer att innehålla en stor mängd ammoniumklorid.

Du kan kyla ner den efter steg 4, fälla ut oreagerad ammoniumklorid, filtrera ut den, sedan minska vätskevolymen två gånger genom försiktig kokning, sedan kyla ner igen, fälla ut mer ammoniumklorid.

Efter det fortsätter du med steg 5 men istället för n-butyl kan du använda etanol eller till och med isopropanol.

Denna uppskrivning nämner inte att filtrering av alkohol måste göras medan den är varm och detta är mycket knepigt eftersom metylamin kommer att kristallisera i ett filter.

Denna reaktion kan göras vid 98 grader vilket resulterar i mindre dimetylamin. Jag tillsätter isopropylalkohol till RM i detta fall för att bli av med myrsyra som produceras och släpper i RM (vid 98 grader ingen mycket nedbrytning av myrsyra)
 

hunter12

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 18, 2023
Messages
37
Reaction score
4
Points
8
Kan jag öka temperaturen över 110 C när jag destillerar bort vattnet efter reaktionen (steg 4). Eller ska jag fortfarande destillera bort vattnet vid 110C i steg 5
 
Top