Min nye måde at lave krystaller på, nu er de skide hårde, og det er meget hårdt at gå ned med kreditkort, og de er virkelig store ✓.
Nu vokser de på 1 dag
Her er et billede af 4MMC i vand, der er opvarmet til mætning ved 95 grader i en gryde og derefter placeret i en isoleret køler med kogende vand tilsat som et bad.
Køleskabet er lukket og dækket med en sovepose. Åbnes efter 24 timer.
Så længe opløsningen er ren, er resultatet 0,8-1,2 cm brede krystaller.
Den gradvise afkølingsmetode fungerer på samme måde som alle de andre. Opløseligheden af 4mmc ved en lavere temperatur falder, og krystallen begynder at vokse. Jo langsommere temperaturen ændres, jo større bliver krystallen.
En ulempe er, at selv efter krystalliseringen er afsluttet, er der noget 4mmc tilbage i vandet. Derfor er det bedre at bruge to opløsningsmidler.
En stor procentdel vand og en lavere procentdel opløsningsmiddel vil skabe perfekte krystaller, og opløsningsmidlet vil fastholde og gemme resten af produktet til senere ekstraktion.
Røntgendiffraktionsmønster ville gøre dette mere overbevisende (jeg har ikke set sådanne 4MMC siden 2010, derfor ved jeg, at de kan være som sådan, men jeg har aldrig personligt fået dem). P.S. Jeg har ikke nogen egentlig kompetence i at fortolke XRD-data ...