Safrol er faktisk ikke en plante. Det er en organisk forbindelse, der findes i mange planter i varierende mængder. Den nøjagtige metode, der bruges til at udvinde safrol, afhænger af kilden.
I USA vokser Sassafras-træet (Sassafras albidum) naturligt fra omkring midten af Texas til østkysten. Dampdestillation bruges til at udvinde sassafrasolien fra rodens bark, og olien indeholder omkring 75-85 % safrol. Jeg har også læst, at det er fra sassafrasroden, at smagen af root beer kommer. Navnet "ROOT beer" giver meget mere mening nu!
Mange forskellige planter indeholder safrol, bl.a. muskatnød og sort peber, men ikke mange indeholder nok til at være relevante. De kildeplanter, jeg tror, der oftest bruges, er:
- Cinnamomum Burmannii er hjemmehørende i Kina, og dens udbytte er ca. 95 % safrol.
- Ocotea odorifera er hjemmehørende i Brasilien og giver ca. 90 % safrol
- Sassafras albidum er hjemmehørende i USA og giver ca. 85 %.
Afhængigt af hvad du prøver at opnå, er det måske ikke den bedste løsning at dyrke planterne og presse dem for olie. Det er en masse arbejde for noget, du kan købe online. Jeg har hørt folk sige, at sassafrasolie er svær at finde, men hvor jeg bor, er den let tilgængelig i butikkerne, inklusive Walmart. Jeg har også set det til salg på Amazon, Ebay og Etsy.
Jeg er ikke kemiker, og jeg har svært ved at søde min Kool-Aid, men jeg har set mindst et par måder at forvandle den nyerhvervede sassafrasolie til noget herligt safrol.
Den metode, der virkede nemmest for mig, kom fra Hive-arkiverne. Deres tilgang var at rense urenhederne ud af sassafrasolien, før de forsøgte at udvinde safrol. Efter at sassafrasolien var "vasket", afhænger den nøjagtige udvindingsproces af, hvem du spørger, men dybest set lægger du olien i en fryser og fjerner derefter safrolkrystallerne, efterhånden som de dukker op.
William Dampier skrev om hele processen med at fremstille MDMA ud fra sassafrasolie, og hans fremgangsmåde var at destillere sassafrasolien. Den detaljerede beskrivelse findes her:
Forums>Synteseteknologier og analyse>Amfetaminer (phenylethylaminer)>Komplet MDMA-syntese fra sassafrasolie med Al/Hg