Hej, jeg har erfaring med at fremstille både 3,4,5-trimethoxynitrostyren (TMNS) og 2,5-dimexthoxynitrostyren (DMNS). Vil ikke læse hele denne tråd, men vil indsætte mine tanker fra et indlæg, jeg lavede på et andet forum med hensyn til valg af katalysator:
2-HEAA (2-(hydroxy)ethylammoniumacetat) fra ethanolamin og iseddikesyre ser ud til at fungere bedre på 3,4,5-trimethoxybenzaldehyd end ethylendiamin (som ethylendiamindiacetat) gør. For nylig kørte jeg to eksperimenter med 150 g 3,4,5-TMBA.
Til den første batch på 150 g brugte jeg 1,6 molækvivalenter nitromethan til TMBA og 1,5 molækvivalenter ethanolamin til TMBA.
Først hældte jeg NM på TMBA'en og fortsatte med at hælde iseddikesyre, indtil TMBA'en var opløst. Med hensyn til GAA-mængden tror jeg, at jeg hældte 161 ml eller 2,81 mol GAA + derefter brugte jeg (1,5x 0,765 mol) GAA til at lave 2-HEAA i en separat beholder. Så det var i alt 3,96 mol. eq. af GAA, jeg brugte, ser det ud til. Hmmm... Det kan være, at 4 mol GAA er en god mængde at bruge.
Brugte en 1:1 ethanolamin til GAA-molækvivalent til at lave 2-HEAA. Hældte straks ethanolamin på GAA. Blandingen blev pludselig opvarmet til 120 °C, og der blev frigivet dampe. Blandede lidt og dækkede det separate bægerglas til, afkølede blandingen til lidt over stuetemperatur. Nå, men jeg sørgede for, at TMBA + NM + GAA var helt opløst, og hældte den tykke, sirupsagtige 2-HEAA i med det samme. Umiddelbart farveskift, jeg varmer op til 35 °C og lader det snurre. Den bliver lidt mørkere, gul tæt på orange. På et tidspunkt mellem 1 time og 30 minutter og 2 timer blev hele bægerglasset til en tyk masse. Alt blev udfældet, men jeg var væk og så det ikke. Farven er meget smuk. En perfekt gul farve.
Men jeg kunne ikke tørre noget og veje noget, da min pumpe gik i stykker.
Senere omkrystalliserede jeg i et gæt på 8 mL/g MeOH. Det kan være, at du kan bruge endnu mindre MeOH. Et eller andet sted på dette forum står der måske 0,2 g/mL 3,4,5-TMNS til methanol. Men det er her, jeg har ødelagt det hele. Som sædvanlig med re-x kvajer jeg mig. Af en eller anden mærkelig grund besluttede jeg mig for at lave en varmfiltrering, og en masse gik tabt på filterpapiret. Så hældte jeg en masse ned i afløbet. Hældte moderluten ud. Så udbyttet var dårligt, men der var stadig en anstændig mængde af nogle meget smukke 3,4,5-TMNS.
Med det andet batch på 150 g brugte jeg igen 1,6 molækvivalenter nitromethan , men nu med mindre ethanolamin, 1,3 molækvivalenter til TMBA . Jeg forberedte også 2-HEAA separat. Når man blander GAA og ethanolamin, bliver det virkelig varmt, så jeg tager varmen fra NM og TMBA. Denne gang brugte jeg også i alt 5 molækvivalenter GAA (en del blev hældt på 3,4,5-TMBA + NM, og en del blev brugt til at lave 2-HEAA). Nu spandt jeg i længere tid med mere varme, først ved 45 °C, så faldt jeg til 35 °C. Der udfældede sig ikke noget som sidste gang. Da jeg holdt op med at blande og fjernede blandingen fra varmen, begyndte der at komme krystaller, da den blev afkølet. Jeg sugede den næsten tør med en pumpe, der stort set virkede, og så omkrystalliserede jeg med 8 mL/g IPA. Jeg kunne have brugt endnu mindre IPA, da alt burde opløses, når det varmes op. Måske endda med 7 ml/g IPA.
Hvorfor ikke bare bruge IPA i stedet for MeOH?
Men denne gang var batchen lidt mørkere gul, og udbyttet var dårligt.
Næste gang jeg fremstiller 3,4,5-TMNS, ville jeg bruge 1,8 - 2 mol. eq. ethanolamin, 1,8 - 2 mol. eq. nitromethan, 4 mol. eq. GAA eller den mængde, der skal til for at opløse TMBA.
Og også som konklusion synes ethanolamin (brugt som 2-HEAA) til 3,4,5-TMNS at være et bedre valg end ethylendiamin (brugt som ethylendiamindiacetat), hvilket giver et renere produkt. Men det kan også være andre variabler som varme, jeg brugte før.
2,5-DMNS ser ud til at være meget let og tilgivende at forberede, også super cool at se de orange hår vises. 3,4,5-TMNS er mindre tilgivende, men heller ikke så svært, bare brug 2-HEAA.
Måske er andre interesserede, men denne 2-HEAA giver også 95%+ udbytte i produktionen af P2NP, det er virkelig gode ting.