Jeg forstår din bekymring for omkostningerne ved at udskifte tingene. I fremtiden skal du selvfølgelig have noget billigt tøj på, når du laver denne reaktion.
Du er ikke helt på skideren. Ifølge din beskrivelse fortsatte eksponeringen ikke i længere tid, så jeg har to idéer til, hvordan du kan forsøge at fjerne det meste af Hg fra din varmekappe og fortsætte med at bruge den.
For det første ville den mindre farlige måde på kort sigt være at stille din varmekappe udenfor under et tag (i tilfælde af regn vil dette redde din kappe, hvis H₂O kommer ind i den, er den færdig). Som anbefalet må du ikke placere den i nærheden af noget metal. Ideelt set bør du skille varmekappen ad for at tage skummet indeni ud, sprede det på en tallerken eller lignende og lade det gå ud på den måde (sørg for, at skummet ikke flyver væk på grund af vinden, lmao). Hvis du lader det stå sådan i 14 dage, vil jeg gætte på, at en stor del af Hg'et vil fordampe fra skummet uden at forgifte dig. Noget vil uundgåeligt blive siddende i det, men det er ikke så slemt, og der vil sandsynligvis ikke ske meget med dig, hvis du ofte ventilerer det rum, hvor det er opbevaret. Jeg ville under alle omstændigheder undgå at stille den i et rum med noget porøst som et gulvtæppe, ellers vil du ødelægge det meget. Det er ret enkelt at afmontere kappen. De er faktisk meget enklere i deres design, end folk forestiller sig ud fra deres udseende. Det afhænger af, hvilken varmekappe du har, men oftest er kappens kabinet/dæksel kun fastgjort med nogle få skruer. Tag en skruetrækker og skru dem ud. Hør nu godt efter! De fleste varmekapper indeholder en metaltråd, som hele tiden kortsluttes af printkortet, der som regel sidder i bunden. Afhængigt af producenten kan denne ledning være meget kort, og hvis du bruger stærk kraft, kan du rive holderen til printkortet over. Når du har fjernet skruerne, skal du langsomt flytte enheden med skummet væk fra printkortet for at holde ledningerne monteret. Det er meget besværligt at sætte dem på plads igen, når du har revet dem ud. Det giver dig plads nok til at fjerne skummet på indersiden. Igen skal du gøre det langsomt og tage små stykker af skummet ud for ikke at forstyrre ledningerne. Når du har fjernet skummet, kan du lægge det separat fra resten af varmekappen og lade det lufte ud i dampen. Det er præcis det samme at samle kappen igen. Du sætter bare skummet ind igen og monterer det hele med skruerne. VASK IKKE SKUMMET MED NOGEN VÆSKE, det vil ødelægge det og gøre det klæbrigt. Lad det bare lufte tørt ud.
En anden måde, som er mere farlig, men som ikke kræver, at man skiller kappen ad, er simpelthen at sætte den udenfor og varme den op til ca. 120 °C. Lad ikke temperaturen blive meget højere, da du ellers kan reducere kviksølvnitrat, som er sublimeret i skummet, til kviksølvmetal, hvilket vil forværre situationen. Lad det køre sådan i ca. 3 dage, er mit gæt (gør det udenfor, varm Hg-damp er latterligt farligt).
Enhver af metoderne vil sandsynligvis fjerne størstedelen af Hg-dampen fra skummet. Når du sætter det udenfor, skal du også sætte det et sted væk fra det sted, hvor du oprindeligt kørte reaktionen, ellers kan du forurene det yderligere.
Personligt ville jeg udskifte kappen helt, men jeg forstår, at det måske ikke er en mulighed for alle.
Jeg er glad for at høre, at du bruger åndedrætsværn, når du laver denne reaktion.
Med hensyn til jakken, hvis du ikke ønsker at bortskaffe den, ville jeg også lade den lufte ud udenfor i ca. 14 dage. Det burde fjerne størstedelen af det Hg, der sidder fast i jakken. Ikke det hele, men det skulle være fint.
Hvad angår din garage, så luft den ofte ud i et stykke tid, så burde det meste af dampen være fjernet. Du behøver heldigvis ikke at flytte til et andet sted på grund af dette.
Endelig med hensyn til brugen af en tilbagesvalingskondensator. Der slipper stadig noget damp ud, især hvis der ikke bruges meget kold H₂O. Laboratorier håndterer dette ved at lede dampen ud i det fri eller ind i et lukket rum, der indeholder aktivt kul. Fyren i den video, du så, er desværre en idiot, hvis han tror, at det på magisk vis redder ham fra det. Jeg siger ikke, at det ikke hjælper, bare at det ikke er perfekt.
Folk er skødesløse, når de bruger Hg, men kun indtil de får negative helbredseffekter. Husk, at det bioakkumuleres i laaaang tid. Når det kommer ind i din blodbane, har det evnen til at krydse blod-hjerne-barrieren og komme ind i din hjerne, hvor det kan sætte sig fast i dine neuroner, som har et højt fedtindhold. Da Hg er meget lipofilt, opfører det sig lidt som olie og ophobes i fedtvæv i kroppen. Halveringstiden (dvs. hvor lang tid det tager for halvdelen af det at forsvinde) for Hg i blodbanen er ca. 1-2 måneder og varierer fra person til person. Den farligste del er det, der sætter sig fast i hjernen. Halveringstiden for Hg i hjernen er cirka lidt over 20 år, hvor det kan forårsage store neurologiske skader. Der er ikke noget, man kan gøre for at fjerne det, når det først sidder fast i hjernen, andet end at tage chelatorer (receptpligtig medicin). Chelatbehandlingen påvirker lever- og nyrefunktionen, så den bruges kun i alvorlige tilfælde.
Jeg vil ikke skræmme dig for meget. Hvis du lufter ud i den damp, der sidder fast i hvad som helst, vil du sandsynligvis have det fint. Bare overvej denne faktor i fremtiden.
Jeg ønsker dig held og lykke med at genvinde din varmekappe.