Muutaman kerran se ei sitä tee. Mutta jos elät sen kanssa säännöllisesti, vaikkapa kohtuullisissa rajoissa eikä joka päivä, se voi olla pitkällä aikavälillä varsin myrkyllistä. Luulen, että sen suhteellisen yksinkertaisemman synteesiprosessin vuoksi suurin osa markkinoilla olevista amfetamiinisulfaateista tehdään tällä synteesillä. Luulen, että samanlainen osuus tulee esiin myös toisinpäin, jos katsotaan, kuinka moni ei välitä paskaakaan siitä, kuinka paljon elohopeaa lopputuotteeseen jää, niiden joukossa, jotka valmistavat sitä ja sitten hajottavat sitä kadulle.
Toivon, että BB:n muotoilemat periaatteet ovat esimerkkejä, joita noudatetaan tulevaisuudessa, seuraaville sukupolville. Se on varmaan hassu sana, mutta mielestäni parasta olisi, jos BB pystyisi luomaan laadun tavoittelusta uuden aikakauden määrittelevän "muodin". On lähes mahdotonta vaikuttaa niiden ihmisten asenteeseen, jotka näkevät asian yksinkertaisemmin ja/tai koska he ovat voittoa tavoittelevia hinnalla millä hyvänsä... tai toiseen ääripäähän, joiden omat rajoitteet estävät kehityksen. Paitsi että heidän on pakko seurata trendejä ja siten muuttuvien markkinoiden tarpeita.
Mutta takaisin elohopeaan, minäkin pelkään sitä. Se on totta, minulla on pelottava esimerkki, joka tapahtui perheenjäsenelle menneisyydessä.
Elohopea on raskasmetalli, ja useimmissa tapauksissa se ei edes eroa elimistöstä, kiitos yli 20 vuoden puoliintumisajan, joka on tyypillinen raskasmetalleille. Netti on täynnä vieroitusmenetelmiä, löysin jopa yksityiskohtaisen kuvauksen siitä täältä foorumilta, mutta se on paljon työtä. Jos se kertyy meihin, se voi aiheuttaa vakavia ongelmia. Tiedämme, että sitä kulkeutuu elimistöömme päivittäin, aivan kuten lyijyä ja kaikkea muutakin. Mutta on yksi asia, että saat sitä epäsuorasti, ja toinen asia, että teet sitä kuurina, joka voitaisiin muuten välttää.
En ole kemiantekniikan insinööri, arvelen vain, että reaktiossa esiintyvä elohopea jää enimmäkseen erotettujen kerrosten muodostamaan kuonaan. Ja toistuvan pesun tarkoituksena voi olla mm. maksimoida elohopeakontaminaation poistuminen. Mutta ei kai ole mitään takeita siitä, että se häviää kokonaan.
Älä käsitä väärin, en yrittänyt läksyttää sinua. Tarkoitin vain niitä foorumilaisia, jotka ovat uteliaita aiheesta. Näin he voivat luoda kuvaa tästä useiden näkökulmien perusteella.