Mistä tiedät, että synteesi on epäonnistunut? Yrititkö kiteyttää tuotteen?
Lämpötilalukemasi ovat hyviä, mutta on huomattava, että ne riippuvat siitä, mikä on reagenssien laatu. Antamissasi valokuvissa huomaan oranssin värin, joka johtuu todennäköisesti denatoniumin hajoamisesta EtOH:ssa tai dietyleetterin muodostumisesta. Jos olet käyttänyt EtOH:ta (vedetön, 99 %+) ja tämä tapahtuu, kokeile 105 °C tai 100 °C. Huomautan myös, että tämä ei tarkoita, että synteesi olisi epäonnistunut, vain sitä, että muodostui muutamia epäpuhtauksia. Sinun pitäisi yrittää kiteyttää. Todellinen ongelma olisi, jos seos muuttuisi punaiseksi, mikä viittaa dietyylisulfaatin muodostumiseen. Jos haluat yksinkertaisesti tarkistaa sivutuotteiden olemassaolon, haista seosta (ei pitkään, ei erityisen miellyttävä) . Jos haistat dietyylieetterin hajun tai jos havaitset synteesin aikana nesteen päällä leijuvia kuplia, se tarkoittaa, että muodostat dietyylieetteriä sen sijaan.
Selvästi epäonnistuneilla yrityksillä olen myös nähnyt hiilen saostumista, joka on sitten suodatettava (henkilökohtaisesti en käyttäisi tuotetta jälkikäteen missään tapauksessa tässä tapauksessa). Koska sinun tapauksessasi ei näy mitään, yrittäisin kiteyttää tuotteen. Mielestäni et ole epäonnistunut. Onko kiteyttämisessä jotain ongelmaa? Et ole antanut paljon tietoa siitä, mikä saa sinut uskomaan, että synteesi on epäonnistunut. Jos on enemmän tietoa, tarkenna asiaa. Jos olet huolissasi epäpuhtauksista, jotka aiheuttavat värimuutoksen, ne voidaan poistaa aktiivihiilellä.
Mitä tulee happojen lisäysnopeutta koskeviin neuvoihini, jos et ylitä 70 °C:n lämpötilaa, sinun pitäisi olla kunnossa. Tavoitteena on olla saavuttamatta kiehumista. Kokemukseni mukaan yli 30 minuutin lisäys on hyvä. Jos olet huolissasi liian nopeasta lisäyksestä eikä sinulla ole lisäys- tai tippusuppiloa, voit lisätä
H2SO4:n upottaen pullon jäähauteeseen ja pelata varman päälle. Kiinnitä sitten pullo refluksointiasetukseen. Olen tehnyt näin aiemmin, kun käytettävissä ei ole ollut suppiloa ja tarkistanut lämpötilan olevan >70 °C.
Tässä muutamia jatkokysymyksiä, jotka auttavat minua diagnosoimaan ongelmia :
- Oletko yrittänyt lopettaa synteesin ja kiteyttää lopputuotteen?
- Ovatko kaikki reagenssit vedettömiä (tiedän, että sanon tämän jatkuvasti, mutta tämä synteesi osoittautui erityisen herkäksiH2O:lle, olen käyttänyt 95 % H2SO4:äämenestyksekkäästi tähän, ei ole tarvetta ylittää sitä, mikä on hyvin kallista).
- Onko EtOH denaturoitu?
- Mitä H2SO4-konsentraatiota käytät?
- Oliko refluksi rauhallinen (lauhduttimessa ei pitäisi näkyä savua)?
- Minkälaista hapon ja alkoholin suhdetta käytit?
Loppuhuomautuksena, kuten sanoin, mielestäni onnistuit hyvin. Tuote on todennäköisesti liuoksessa, sinun pitäisi yrittää kiteyttää se. Kokeilin tätä synteesiä myös EtOH:lla (denaturoitu, 95 %), joka ei ole vedetön, ja vaikka se haittasi saantoa ja saastutti tuotetta hieman, synteesi oli toiminut. Suosittelen silti välttämään denatoniumia siitä huolimatta.