1-Fenyl-2-propanon (P2P) synthese uit diethyl(fenylacetyl)malonaat

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

Inleiding

Dit is een van de eenvoudigste manieren om 1-fenyl-2-propanon (P2P) te verkrijgen. Diethyl(fenylacetyl)malonaat kan vrij eenvoudig gekocht worden op een webmarkt of zelf gesynthetiseerd worden met deze methode. Je kunt ook andere P2P synthesemethoden leren op ons forum door de volgende links te volgen: Synthese van P2P uit benzaldehyde met MEK, Synthese van P2P door oxidatie van alfa-methylstyreen met Oxone, Fenylaceton (P2P) synthesen via Grignard-reagentia, Industriële productie van fenylaceton (P2P) uit benzeen, Synthese van P2P uit P2NP met NaBH4 via K2CO3/H2O2 systeem.

Moeilijkheidsgraad: 3/10
YmPRJSx7AG
N8wEt9QhAk

Apparatuur en glaswerk:96HPpoRuJa

Reagentia.

  • Fenylacetylmalonaat (1) 48,5 mL (55,66 g, 0,20 mol) [Diethyl(fenylacetyl)malonaat; cas 20320-59-6];
  • IJzig azijnzuur (AcOH) 60 mL;
  • Geconcentreerd zwavelzuur (H2SO4) 7,5 mL;
  • Gedestilleerd water ~240 mL;
  • Natriumhydroxideoplossing (NaOH) 20 % ~100 mL;
  • Diethylether (Et2O) ~150 mL;
  • Natriumsulfaat (Na2SO4) watervrij ~100 g;
  • Drieriet ~50 g (optioneel).

Procedure

Aan een diethylfenylacetylmalonaat (1) 48,5 mL (55,66 g, 0,20 mol) werd een oplossing van 60 mL ijsazijn, 7,5 mL geconcentreerd zwavelzuur en 40 mL water toegevoegd en het mengsel refluxte in 500 mL rondbodemkolf met refluxkoeler gedurende vier of vijf uur totdat de decarboxylering was voltooid. Het reactiemengsel werd gekoeld in een ijsbad, alkalisch gemaakt met 20 % natriumhydroxideoplossing en geëxtraheerd in een scheitrechter met verschillende porties ether (~3 x 50 mL). De gecombineerde etherextracten werden gewassen met water (~200 mL), gedroogd met watervrij natriumsulfaat (Na2SO4) gevolgd door drieriet (optioneel) en het oplosmiddel werd gedestilleerd. Het residu dat keton (2) bevatte, werd in vacuüm gedestilleerd tot 1-fenyl-2-propanon (2) met een opbrengst van 71 % (b.p. 97-98,5 °C/13 mmHg, 214-215 °C/760 mmHg).
D4Rc6hT2YU

Een alternatieve hydrolyse van diethyl(fenylacetyl)malonaat tot BMK en PAA (fenylaceton en fenylazijnzuur)

Dit is een alternatieve synthese methode die het mogelijk maakt om Fenylaceton (P2P) te krijgen uit Diethyl(fenylacetyl)malonaat. Deze methode bestaat uit alkalische hydrolyse van diethyl(fenylacetyl)malonaat tot natriumzout van fenylacetylmalonzuur, gevolgd door hydrolyse met goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar zoutzuur. Bovendien is voor deze synthesemethode minder apparatuur nodig en wordt een product van hoge kwaliteit geproduceerd.

Apparatuur en glaswerk.

  • 5L rondbodemkolf met drie hals of chemische batchreactor;
  • Top roerder;
  • Terugvloeikoeler;
  • Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
  • 1L scheitrechter;
  • Waterbad en ijs;
  • 1000mL x2; 500mL x2; 250mL x2 Bekerglazen;
  • pH-indicatorpapier;
  • Laboratoriumweegschaal (0,01-100 g is geschikt);
  • Maatcilinder 100 ml en 1000 ml;
  • Verwarmingsplaat;
  • Filtreerpapier;
  • Trechter;
  • Frige;
  • Glazen staaf.

Reagentia.

  • Diethyl(fenylacetyl)malonaat 800g (cas 20320-59-6).
  • Natriumhydroxide (NaOH) 230 g;
  • Gedestilleerd water 1230 ml;
  • Zoutzuur (HCl aq);

Fenylacetylmalonzuur natriumzout van diethyl(fenylacetyl)malonaat
1. Een alkali-waterige oplossing van 50% wordt van tevoren bereid zodat het de tijd heeft om af te koelen. Natriumhydroxide 230g (NaOH) wordt opgelost in water 230g en afgekoeld tot kamertemperatuur.
2. De afgekoelde NaOH-waterige oplossing van wordt in een druppeltrechter gegoten en deze trechter wordt op een reactor geplaatst.
3. Diethyl(fenylacetyl)malonaat 800 g wordt in de reactor gegoten. De reactie wordt uitgevoerd bij kamertemperatuur, maar tijdens de hydrolyse moet er geforceerd gekoeld worden.
4. Roerwerk Een roerder wordt aangezet en er wordt langzaam een koude NaOH-oplossing (2-4°С) toegevoegd aan het koude reactiemengsel. Het mengsel wordt 12 uur geroerd. De reactietemperatuur moet worden gecontroleerd (het mengsel wordt zelfverhit). Terwijl de oplossing wordt toegevoegd, verandert de kleur van het reactiemengsel (RM) en wordt het dikker totdat het volledig dik en klonterig wordt. De klonten worden gebroken tot een homogene massa.
5. RM wordt uit de reactor in een trechter van een vacuümfiltratiesysteem geplaatst en gefiltreerd.
Er wordtfenylacetyl-malonzuur natriumzout verkregen.
Vz195kIxyn

Fenylazijnzuur en fenylaceton (P2P) synthese van fenylacetyl-malonzuur natriumzout

6. Fenylacetyl-malonzuur natriumzout uit de vorige stap wordt in de reactor geplaatst en er wordt 1 liter water toegevoegd.
7. Een reactormantel wordt verwarmd tot 60-65°С onder constant roeren. Fenylacetylmalonzuur natriumzout moet volledig opgelost zijn.
8. Na volledig oplossen wordt zoutzuur (HCl aq) toegevoegd tot <3 pH. Het reactiemengsel wordt verwarmd tot 60-80°С en geroerd.
9. Na ongeveer een uur is de hydrolyse van het fenylacetyl-malonzuur natriumzout voltooid. De roerder en het verwarmingselement worden uitgeschakeld. De lagen worden gescheiden.
10. Terwijl het mengsel nog heet is, wordt de onderste waterlaag afgetapt en weggegooid. De lagen kunnen gescheiden worden met een scheitrechter. De bovenste laag wordt opgevangen.
451mxnFst3

Scheiding van fenylazijnzuur en fenylaceton

11. Tijdens het afkoelen van de bovenste laag in een koelkast wordt fenylazijnzuur gekristalliseerd. De opbrengst is ongeveer 400 g van het mengsel.
12. Na scheiding door decanteren worden 200 g fenylazijnzuur en 200 g fenylaceton (opbrengst 52%) verkregen.
Dezuiverheid van fenylaceton (P2P) is vrij goed voor verdere synthese zonder extra zuivering.
 
Last edited:

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 15, 2022
Messages
650
Solutions
1
Reaction score
657
Points
93
Deals
8
Ik heb dit proces met succes doorlopen!
We proberen alleen een klein probleem met zoutneerslag in de alkalinefase op te lossen.
Ik ben G.Patton erg dankbaar voor al zijn hulp, nogmaals bedankt.
 

hello999

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 26, 2023
Messages
6
Reaction score
2
Points
3
Voer CAS 20320-59-6 officiële procedure na 4 uur reactie bij 80 ° C, stoppen met verwarmen, dan is de alkali pH aan te passen met natriumhydroxide, tot 7, kan het niet omhoog gaan, gelaagdheid verschijnt, de olielaag is op de top, en dan etherextractie wordt toegevoegd, en de gelaagdheid begint, en de etherlaag wordt geëxtraheerd, en de bovenste laag begint, en de destillatie bij atmosferische druk bij 220° gaat steeds verder omhoog, en de temperatuur houdt het op 110°, en er wordt veel vloeistof gedestilleerd, en ik denk dat het ether is, en dan begint het te verschijnen, en dit fenomeen in de kolf Ik dacht dat het 216° destillatie zou zijn om P2P te produceren, maar er is geen probleem Hoe kan ik het verhelpen?
OMFev1UKyi
67sndKGcSX
KeJz5TXa7Z
S2AbnWfuwd
ZTvwW8VFmN
 
View previous replies…

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
30
Points
28
Hallo, heb je het probleem opgelost dat je geen 12 op PH kunt krijgen? Ik heb ook hetzelfde probleem ondervonden. Help me alstublieft. Hartelijk dank.
 

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 15, 2022
Messages
650
Solutions
1
Reaction score
657
Points
93
Deals
8
We zijn er vrijwel zeker van dat het neerslag natriumacetaatzout van het azijnzuur is, enig idee om dit te voorkomen of op te lossen?
Want op grote schaal zou dat een probleem zijn.
Bedankt.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Het kan ook NaSO4 zijn. De beste oplosbaarheid in water heeft MgSO4. Als je MgOH2 hebt, kun je proberen NaOH te vervangen.
MgSO4 heeft 35,1 g/100ml bij 20deg
Na2SO4 heeft 19,2 g/100 ml bij 20
K2SO4 heeft 11,1 g/100 ml bij 20
 
Last edited by a moderator:

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 15, 2022
Messages
650
Solutions
1
Reaction score
657
Points
93
Deals
8
Oké, we zullen het proberen en u op de hoogte houden, maar er is nog een probleem: de olieopbrengst is erg laag en ik denk dat ik weet waarom:

In de refluxstap moet er een tussenproduct zijn dat rond de 75-80C kookt, dus het mengsel stijgt niet tot deze temperatuur, als je meer verhit verlies je product door de condensor.
Azijnzuur kookt bij 118C
Water bij 100C
20320 bij 120C
Zwavelzuur bij 337C
Dus alleen een tussenproduct kan koken en refluxen bij deze temp, naar mijn mening kan de reactie door deze lage temp niet goed verlopen en daarom is de opbrengst laag.
We denken aan veranderingen om dit te verbeteren, maar het is moeilijk te geloven dat je met deze methode 71% opbrengst kunt krijgen om de eerder genoemde redenen.
Bedankt.
 

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 15, 2022
Messages
650
Solutions
1
Reaction score
657
Points
93
Deals
8
Hallo,

Enig idee om iets te veranderen om meer temp in de reactie toe te laten? We hebben een mengsel nodig dat geen tussenproduct met een lage kooktemperatuur maakt.
Bedankt.
 

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 15, 2022
Messages
650
Solutions
1
Reaction score
657
Points
93
Deals
8
Ok in alle testen die ik heb gedaan wordt het mengsel soms geelachtig transparant in één enkele laag:
https://anopic.us/SwA2AN3mtVGbAmQaFCiZLFmyM7TIBPDKLVrVxSTz.jpg
En soms wordt het gelig maar niet transparant en heeft het 2 verschillende lagen.
Dat is heel vreemd, want er is niets veranderd.
Wat zeker is, is dat 20320 in het mengsel een tussenproduct creëert dat ethylacetaat is, dit product heeft een lage kooktemperatuur en laat het mengsel niet meer dan 80C worden, we denken erover om het te destilleren, maar het is niet eenvoudig om te kiezen op welk moment precies, omdat het mogelijk helpt bij de reactie op sommige momenten.
Een ander ding dat zeker is, is dat 20320 vast wordt als het alkali meer dan 8-9ph wordt, dus omdat in de basificatiestap deze vaste stof weer kan worden opgelost in zuur als het verschijnt, is totaal anders dan de vaste stof die verschijnt na het toevoegen van alkali.
We zullen doorgaan met testen en veranderingen om het te verbeteren.
Bedankt,
 

SpeeD

Don't buy from me
New Member
Joined
Aug 18, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Kan eenvoudige vacuümdestillatie worden gebruikt in plaats van vacuümdestillatie?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Begrijpt u uw vraag? :unsure: Bedoelt u eenvoudige destillatie in plaats van vacuümdestillatie? Dat kan, 216 graden Celsius is het kookpunt onder normale omstandigheden.
 

SpeeD

Don't buy from me
New Member
Joined
Aug 18, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Kan eenvoudige destillatie+vacuüm een rotatieverdamper vervangen?
 
Last edited:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ja, dat kan. Processen zijn hetzelfde.
 

Costa

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 10, 2022
Messages
14
Reaction score
9
Points
3
Hallo,

Kan iemand wat vragen beantwoorden?

1. De alkalinisatie met NaOH 20%, wat is het ph-doel?
2.- Kan ik voor de extractie dichloormethaan gebruiken in plaats van diethylether?
3.- Welke laag moet ik extraheren met meerdere porties ether (~3 x 50 mL)?
4.- Wat wordt bedoeld met "De gecombineerde etherextracten"?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hallo, alkalisch is pH 12
Ik denk van wel
Laag met P2P (olieachtig)
(~3 x 50 mL)? - Elk deel van opeenvolgende extractie 50 + 50 + 50 mL worden gecombineerd. Lees meer over extractie in de Lab FAQ sectie.
 

hacke8

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2024
Messages
117
Reaction score
30
Points
28

Costa

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 10, 2022
Messages
14
Reaction score
9
Points
3
Bedankt! nog één vraag... vraag 3 (extractie met ether), hoe wordt dat gemaakt? Ik bedoel, ik moet de olielaag (met P2P) verwijderen en de ether toevoegen aan de andere laag om daar de interessante verbinding (P2P) uit te halen, klopt dat?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
>>>Lees over extractie in de sectie Veelgestelde vragen over laboratoria.
Voeg gewoon oplosmiddel toe aan de reactiemassa zoals beschreven in de handleiding en voer de extractie uit.
 

Zetetic

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 2, 2022
Messages
18
Reaction score
4
Points
3
Wat zijn de vervangingsopties?
  • IJsazijn (AcOH) 60 ml;
  • Geconcentreerd zwavelzuur (H2SO4) 7,5 mL;
  • Diethylether (Et2O) ~150 mL;
Op voorraad:
azijnzuur 70%

zoutzuuroplossing in water:
Samenstelling
water, geïnhibeerd zoutzuur 5% of meer, maar minder dan 15%, niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen < 5%.

Isopropyl alcohol
Petroleumether
Dichloorethaan
Benzeen
Tolueen
Methylamine 38%

Kan iemand helpen?
 
Last edited:

Zetetic

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 2, 2022
Messages
18
Reaction score
4
Points
3
Ha-ha-h...
Ik lijk een ernstiger probleem te hebben.
Diethyl-2-fenylmalonaat wordt verkocht, niet Diethyl(fenylacetyl)malonaat.
:-(
 
Top