Droog HCl-gas van zoutzuur en zwavelzuur conc.

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Het druppelen van een betaalbaar zoutzuur (HCl aq 31%) over geconcentreerd zwavelzuur (H2SO4) is een van de beste methoden om een droog gasvormig HCl te produceren, als het nodig is om snel te schalen. De reactiesnelheid en temperatuur zijn eenvoudig te regelen. Capaciteiten kunnen eenvoudig en snel worden gereinigd en indien nodig onmiddellijk worden gelanceerd met een nieuwe portie reagentia. De methode is zeer geschikt als je direct en snel grote hoeveelheden droog HCl nodig hebt. Het is beter om een glazen of plastic reactor of handgemaakte analogen (vaten en roerapparaten) te gebruiken.

Zoutzuur daalt langzaam naar geroerd zwavelzuur. Zwavelzuur ontwatert zoutzuur, waarbij droog gas vrijkomt. Het vrijgekomen HCl wordt bij voorkeur overgeslagen over een kleine hoeveelheid zwavelzuur in een tussenvat om sporen water te verwijderen. Het verkregen droge gas kan de beschikbare isopropylalcohol verzadigen voor opslag als watervrije oplossing. Op basis van het gewicht van de oplossing kan de concentratie van de resulterende oplossing worden bepaald (niet meer dan 25% voor IPA).

Aanbevolen hoeveelheid zwavelzuur - 2 delen per 1 zoutzuur (31%). De oplossing wordt de hele tijd geroerd. De reactie kan worden gezien bellen in de ontvanger. Plastic buizen zijn geschikt voor gas. Met de juiste verhoudingen wordt bijna al het HCl uit het zoutzuur verwijderd.

Voorbeeld van een industriële reactor voor deze methode
Xs8IXvU6NL


Voorbeeld van een laboratoriumgenerator
UcRjWx9IMJ
 
Last edited by a moderator:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
52PkE6VOyh
CaCl2 is aanzienlijk veiliger om mee om te gaan dan geconcentreerd H2SO4. Het is ook goedkoop verkrijgbaar, soms als bijproduct van het Solvay-proces. De hierboven getoonde standaardassemblages voor het genereren van gas zijn geschikt voor het bereiden van ruw HCl(g).

Het is in staat om genoeg water te binden (meer dan 30% van zijn gewicht als je bedenkt dat het alleen hydrateert tot CaCl2-2H2O, dat stabiel is tot 150 °C) om een aanzienlijke hoeveelheid HCl-gas te leveren. In een typische run werd 100 g 35% HCl toegevoegd aan 100 g korrelig CaCl2 bij kamertemperatuur (het thermische effect is niet significant), en er werd 15 g HCl(g) verkregen. Dit vertegenwoordigt een opbrengst van meer dan 40%, wat vergeleken kan worden met de 80% opbrengst die gemeld werd voor het proces in Eq. 2; het gebruikt echter een gewichtsverhouding van ongeveer 1:3 tussen H2SO4 en HCl(aq).

CaCl2 is ook gemakkelijker te verwijderen dan H2SO4, en er is minder base nodig om het uiteindelijke afval te neutraliseren. Een bijkomend voordeel van deze procedure ten opzichte van die op basis van H2SO4 heeft te maken met educatieve aspecten. Door verhitting op 200 °C kan het resulterende wasachtige mengsel (of de kristallijne massa waarin het na een paar uur verandert), het watervrije CaCl2, geregenereerd worden voor hergebruik zodra een oplossing van HCl verkregen is. In dit geval kan een deel van het gevormde calciumoxychloride genegeerd worden.

Ook al heeft dit vanuit praktisch oogpunt geen waarde, het kan van educatief belang zijn omdat het de aandacht vestigt op onderwerpen van actueel belang, zoals het optimaliseren van processen, het recyclen van chemicaliën en het verminderen van afval. Hiervoor is de assemblage in Fig. b geschikter dan die in Fig. a omdat het resulterende mengsel klaar is om gedestilleerd te worden.

UPD: Een alternatieve manier.
 
Last edited:

Riot

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 24, 2023
Messages
6
Reaction score
8
Points
3
Hallo, ik denk dat het gebruik van fig. a, maar je vermeld water zal verminderen uw opbrengst hoeveel daling zal dalen, heb ik veronderstellen om opgesloten hcı gas gen gebruiken in kleinere synteshis zal probleem maken.

Bedankt.
 

IM BATMAN

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 4, 2022
Messages
65
Reaction score
9
Points
8

Kunt u uitleggen welke base nodig is om het uiteindelijke afval te neutraliseren?
Moet ik dat doen voordat ik het weggooi?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Je moet alkali toevoegen om de pH neutraal te maken.
 

IM BATMAN

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 4, 2022
Messages
65
Reaction score
9
Points
8
maar om het weg te gooien? net wanneer al het gas nodig was?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ik begrijp uw vraag niet, herformuleer de vraag correct in het Engels.
 

IM BATMAN

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 4, 2022
Messages
65
Reaction score
9
Points
8

haha..ok ok
Ik bedoelde dat als ik de mix moet baseren alleen om weg te gooien, of om een andere reden.
Ik neem aan dat ik moet basificeren om de reactie te stoppen, toch?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

IM BATMAN

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 4, 2022
Messages
65
Reaction score
9
Points
8
Tnx! Ik heb de verzuring altijd in natte vorm gedaan... ik zal het zeker proberen.
 

Nitecore20

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 14, 2022
Messages
5
Reaction score
1
Points
3
Hallo. Kan iemand zeggen of een terugslagklep in de slangenopstelling terugzuiging kan voorkomen? Zoiets als dit
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
Hallo,

Ik probeer het te begrijpen met alle apparatuur die ik ken.

Daarna heb ik twee "shema" gedaan, kunt u mij bevestigen of alles in orde is?
N91EuoI6tD
FouHsLfiWn

voor de CaCl2 route is de shema 2 ok of moet ik iets doen zoals de eerste?

Ik kan me voorstellen dat mijn opstelling niet perfect is, maar gemaakt met wat ik vind op amazon, wees toegeeflijk ;)
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
LBCzucWgUj

Hoi, ASheSChem. Je moet je drukevenwichtige druppeltrechter sluiten. Ook moet je de slang met gas in een vrije baseoplossing laten komen. Het is beter om vallen te gebruiken omdat het de opbrengst zal verhogen, maar niet aanzienlijk.
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
ok bedankt;

in een freebase oplossing wanneer het in "stand by" stond? voor gebruik om de ph van mijn oplossing te veranderen?
Wat voor soort freebase-oplossing?

over de vallen; de twee (een bel en een droge) nodig zijn? slechts een kan worden gebruikt? meer vallen meer opbrengsten?

Heel erg bedankt :)
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ik vertelde over 4-mmc of methamph syntheses, als je HCl zout wilt maken.

Ja, precies. Water zal het productzout oplossen en de opbrengst zal lager zijn.
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
ja daarom probeer ik dat te leren; verander mijn sulfaat amph. in methamph
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43

spreek je zoiets als dit ? welk reagens is het ? (in de rode cirkel)
UFRocIM5Vj
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ja
Ik kan niet precies zeggen wat er in deze video wordt gebruikt. Waarschijnlijk CaCl2 en HCl zuur. De spuit met CaCl2 absorbeert water uit het gas. De lege spuit wordt gebruikt als gasvolume-indicator.
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
bedankt @G.Patton

hij zet de slang met gas in de rode cirkel als hij het niet gebruikt of begrijp ik het niet? ^^
is het water?
 
Top