Gabapentinoïden tegen angst. Buitengewone fenibut

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
18sdFE4xDn


Vandaag gaan we het hebben over een groep stoffen met interessante werkingsmechanismen en meerdere toepassingen als kalmerend, angstremmend en hypnotisch middel. We zullen het hebben over gabapentinoïden in het algemeen en hun ongebruikelijke vertegenwoordiger - fenibut.

Waarom zou het interessant kunnen zijn voor gebruikers van Breaking Bad? Naar mijn mening is angst een van de problemen waar tegenwoordig niet alleen mensen mee te maken hebben wier leven wordt geassocieerd met risico's, psychoactieve stoffen en hard werken, maar ook bijna iedereen in het algemeen. We leven in een tijd van grote veranderingen en paradigmaverschuivingen. Dit is een zeer interessante tijd. Maar het kan onaangenaam zijn voor de psyche en de subjectieve perceptie van het leven.

Meestal wordt de angst onderdrukt met kalmerende middelen, maar naar mijn mening zijn dit te drastische maatregelen. Ik houd niet van kalmerende middelen vanwege hun bijwerkingen en hoge, voor een medisch middel, verslavende potentie. Ze moeten worden gebruikt als andere methoden niet helpen. Daarom wil ik jullie aandacht vestigen op een andere groep medicijnen. Deze zijn toegankelijker, minder verslavend en kunnen, met de juiste aanpak, helpen om van angstverschijnselen af te komen, zowel in het dagelijks leven als bij het gebruik van middelen of tijdens herstelactiviteiten.


Gabapentinoïden

Gabapentinoïden zijn een klasse geneesmiddelen die vaag lijken op de neurotransmitter gamma-aminoboterzuur (GABA) (d.w.z. GABA-analogen). Hoewel ze ontworpen zijn om de werking van GABA na te bootsen, hebben recentere onderzoeken aangetoond dat ze een ander doelwit beïnvloeden, de A2D-subeenheid van calciumkanalen. Twee gabapentinoïden zijn goedgekeurd door de FDA: gabapentine en pregabaline. Verschillende andere worden momenteel getest (imagabaline), andere worden gebruikt in wetenschappelijk onderzoek (atagabaline).

Gabapentine is sinds 2004 een universeel geneesmiddel. Het wordt vaak gebruikt voor toevallen, zenuwpijnen, alcoholisme, drugsverslaving, jeuk, rusteloze benen, slaapstoornissen en angst. Het heeft een ongewoon breed scala aan doseringen: aanbevelingen suggereren een gebruik van 100 mg tot 3600 mg per dag. De meeste artsen gebruiken het op een laag niveau, waar het vrij onopvallend is (lees: meestal werkt het niet). Op het hoogste niveau kan het sedatie, verwarring en verslaving veroorzaken.


DnuoyKrdU5

Het werkingsmechanisme van pregabaline. Het moduleert hyperexciteerde neuronen via het volgende mechanisme:
Pregabaline bindt zich aan presynaptische neuronen aan de alpha2-delta (α 2-δ) subeenheid van spanningsgevoelige calciumkanalen.
De binding van het geneesmiddel vermindert de calciuminstroom in presynaptische terminals. Verminderde calciuminstroom vermindert overmatige afgifte
van exciterende neurotransmitters (bijv. glutamaat, substantie P, noradrenaline).


Vanuit het oogpunt van de wetenschappers die pregabaline analyseerden, doet het zeker hetzelfde als gabapentine. Maar in de praktijk blijkt vaak dat gabapentine niet zo goed lijkt te werken. Patiënten, zelfs met minimale symptomen van angst, kunnen niet volstaan met gabapentine alleen. Terwijl onderzoeken bevestigen dat pregabaline geweldig is tegen angst. Tegelijkertijd blijkt gabapentine alleen in sommige gevallen goed te werken, zoals bij sociale fobie. Het is niet effectief bij paniek of agorafobie en in het geval van gegeneraliseerde angststoornis werkt het alleen in combinatie met kalmerende middelen. Waarom dit gebeurt is nog onduidelijk.

Een mogelijkheid is dat de dosering van deze middelen onjuist is. UpToDate raadt aan om angststoornissen te behandelen met gabapentine, met een begindosis van 600 mg per dag. Maar er wordt 300 mg pregabaline per dag aanbevolen. Deze doseringstabel gaat ervan uit dat 1 mg pregabaline = 5 mg gabapentine, dus 300 mg pregabaline = 1500 mg gabapentine! Misschien valt wat zij zien als een "hoge dosis" gabapentine samen met wat wij zien als een "lage dosis" pregabaline. Misschien zijn alle doses gabapentine gewoon te klein? Dit is een open vraag, maar geen aanbeveling om meer gabapentine te gebruiken. Vergeet niet dat meer mg's meer risico op bijwerkingen met zich meebrengt.

Een andere mogelijke reden is een obscuur farmacologisch mechanisme. In een onderzoek probeerden we de farmacologie van twee geneesmiddelen te vergelijken. Ze zeggen dat het lichaam pregabaline gemakkelijk kan absorberen, maar een beperkt vermogen heeft om gabapentine te absorberen - hoe meer gabapentine, hoe minder het percentage wordt geabsorbeerd.

Een ander belangrijk verschil: gabapentine is meestal geen of minder gecontroleerde stof, maar pregabaline is technisch gezien verslavend, maar het is niet de moeite waard om je daar al te veel zorgen over te maken. Hoewel het theoretisch mogelijk is om verslaafd te raken aan gabapentine, zou je zelfs naar de maatstaven van drugsverslaafden wanhopig moeten zijn als je een echt grote dosis neemt en heel hard je best doet. Er zijn veel meer gevallen van afhankelijkheid van pregabaline, hoewel de meeste experts het erover eens zijn dat dit nog steeds vrij ongebruikelijk is. Een van de waarschijnlijke boosdoeners is de absorptiesnelheid: pregabaline wordt na ongeveer een uur opgenomen, gabapentine - na drie of vier uur. Snelwerkende stoffen zijn altijd verslavender; ze pieken hoger en eerder en het is makkelijker voor de hersenen om de stimulus (het nemen van de drug) te associëren met de reactie (een goed gevoel).



Fenibut

91DuRroLT3


Volgens het classificatiesysteem van Anatomical Therapeutic Chemistry (ATC) wordt fenibut consequent opgenomen in de groepen analeptica, psychostimulantia, ADHD-medicijnen en nootropica. In dit stadium beginnen er al vreemde dingen. Eerder hadden we het expliciet over angstremmende, kalmerende en dus verdovende effecten, maar hier zien we het tegenovergestelde - fenibut wordt een stimulerend middel genoemd.

In de meeste landen wordt fenibut zonder recept verkocht. Bovendien wordt het vaak niet verkocht als geneesmiddel, maar als voedingssupplement in winkels, niet in apotheken. Ik raad het niet aan om fenibut in poedervorm of zonder normale medicinale verpakking in winkels of online te kopen - het is niet bekend wat je in dit scenario binnenkrijgt. Het is de moeite waard om fenibut in apotheken te kopen of in ieder geval in verpakkingen onder de licentie namen Phenibut, Phenibut, Noofen, Citrocard.

Het is grappig dat de FDA mensen soms vraagt om te stoppen met de verkoop ervan, maar ze hebben het nooit serieus genomen en het is nog steeds gemakkelijk verkrijgbaar op het open internet. Maar in sommige landen is het de laatste jaren wel voorgeschreven. Dit geldt vooral voor de landen van de voormalige Sovjet-Unie. Ik had de grappige gedachte dat de beschikbaarheid van fenibut de mate van vrijheid in de samenleving weerspiegelt. Zolang het vrij verkrijgbaar is, kun je je ontspannen. Maar genoeg grapjes, laten we verder gaan.

Met betrekking tot sociale angst, preventie van paniekreacties, agorafobie, gegeneraliseerde angst, laat fenibut vaak zeer goede resultaten zien. Daarnaast kan het een moeilijk te beschrijven gevoel van kalmte en welzijn geven.

Vroeg onderzoek naar fenibut richtte zich op GABA, de belangrijkste remmende neurotransmitter. De hersenen hebben twee soorten GABA-receptoren, GABA-A en GABA-B. Alcohol, Xanax, Valium, Ambien, barbituaten en de andere klassieke kalmeringsmiddelen werken allemaal op GABA-A. Er zijn niet zo veel chemische stoffen die GABA-B beïnvloeden, en de weinige die er zijn, zijn nogal vreemd - een ervan viel op aarde met een meteoriet. Maar fenibut is een GABA-B agonist. Dit klinkt als een mooie oplossing voor het mysterie: een medicijn met unieke anti-angst eigenschappen beïnvloedt een unieke remmende receptor. Maar een andere GABA-B-agonist, baclofen, heeft minimale angstremmende effecten. Het is vooral een saaie spierverslapper (er was enige opwinding over de mogelijkheid dat het alcoholisme zou kunnen genezen, maar de laatste onderzoeken zeggen van niet). Dus waarschijnlijk is GABA-B alleen geen verklaring voor fenibut.

Wat betreft de plaats van fenibut in de classificatie op basis van werkingsmechanisme, wordt tegenwoordig verwezen naar zowel GABA-receptoragonisten als gabapentinoïden. Het feit dat fenibut werkt als een gabapentinoïde is relatief recent ontdekt. Ik vond artikelen uit 2015 die hierop wijzen. Tot die tijd werd fenibut alleen beschouwd als een agonist van de GABAB-receptor. Maar zijn gabapentinoïde activiteit is veel zwakker dan die van gabapentine zelf, dus waarom zou zijn effect sterker zijn?

Baclofen is superieur aan fenibut als een GABA-B-agonist en gabapentine is superieur aan fenibut als een gabapentinoïde, maar fenibut werkt beter dan beide. Magie! Zou dit een synergetisch effect kunnen zijn tussen twee verschillende werkingen? Als dit waar zou zijn, zouden we verwachten dat de gecombineerde inname van gabapentine en baclofen een effect zou hebben dat vergelijkbaar is met dat van fenibut. Maar deze medicijnen worden soms gebruikt voor dezelfde neuromusculaire ziekten en niemand heeft ooit iets ongewoons opgemerkt. Ik zou graag zien hoe het wordt onderzocht, maar ik verwacht niet veel.

Fenibut heeft twee enantiomeren, r-fenibut en s-fenibut. Beide zijn fatsoenlijke gabapentinoïden, maar alleen r-fenibut heeft GABA-B activiteit. Als beide even goed werken, zou dat suggereren dat fenibut op A2D werkt; als r-phenibut beter werkt, zou dat GABA impliceren. Iemand denkt dat fenibut waarschijnlijk meer een GABA-B-agonist is dan een gabapentinoïde, maar этоне объясняет verklaart waarom het zo verschilt van baclofen.

Het punt is dat baclofen problemen heeft met de doorlaatbaarheid van de bloed-hersenbarrière. Hoewel een deel ervan er doorheen komt, zou het zich veel sneller in het plasma kunnen ophopen dan in de hersenen, waardoor het onevenredig perifere effecten heeft.


Aanbevelingen

Fenibut is effectief bij angst, obsessieve toestanden, slapeloosheid, nachtmerries en duizeligheid. Bij onthouding van alcohol, stimulerende middelen of ogentroost. In deze gevallen moet het medicijn in de loop worden ingenomen.

Een eenmalige dosis voor volwassenen is 20 - 750 mg. 20 mg lijkt een te kleine dosis, in mijn praktijk begon ik met 65 en bereikte 250 mg. De optimale dosis voor mij is 125 mg. Het is beter om met een minimum te beginnen. Meestal wordt het medicijn 3 keer per dag ingenomen: 's ochtends, 's middags en 's avonds. De maximale dagelijkse dosis mag niet hoger zijn dan 2,5 g (als een persoon ouder is dan 8 en jonger dan 60 jaar).

Het is de moeite waard om fenibut 2-3 weken in te nemen, je kunt de kuur verlengen tot 6 weken. Bij langdurig gebruik en hoge doseringen is het nodig om de leverfunctie-indicatoren en het biochemische beeld van het perifere bloed te controleren. Tussen de kuren is het de moeite waard om een pauze van 2-4 weken te nemen. Na langdurig gebruik is het beter om geleidelijk te stoppen.

Onnodig te zeggen dat fenibut potentieel verslavend is en je leven ernstig kan ruïneren. De conventionele wijsheid in de gemeenschap van fenibutgebruikers is dat je veilig één keer per week (of misschien om de twee weken) 500 mg kunt nemen. Als je meer neemt, ontwikkel je snel tolerantie. Verhoog de dosis om tolerantie tegen te gaan en je zult je slechter gaan voelen op de dagen dat je het niet neemt, het steeds meer gaan gebruiken om de rebound te compenseren en uiteindelijk het ontwenningssyndroom krijgen, dat nauw verwant is aan delirium tremens, waaraan herstellende alcoholisten soms overlijden.

Fenibut verlengt en versterkt het effect van hypnotica, verdovende pijnstillers, anti-epileptica, antipsychotica en anti-parkinsonmiddelen. Ook mag het niet worden gemengd met alcohol en moet het gebruik van alcohol tijdens de kuur met fenibut worden vermeden of op zijn minst worden verminderd.

Fenibut mag niet worden ingenomen als je maagklachten hebt - het heeft een sterk irriterend effect op het slijmvlies. Het is op zijn minst de moeite waard om de dosering te verlagen als je last hebt van brandend maagzuur of een onaangenaam gevoel in de maag.

Wat betreft het gebruik van stimulerende middelen, euforetica, cannabis, cannabinoïden, psychedelica. In het algemeen zijn dit alle stoffen die direct of indirect de angst verhogen onder bepaalde omstandigheden. Fenibut kan deze verschijnselen verminderen. Zowel voor degenen die ze direct door het gebruik hebben, als voor degenen die na-effecten ervaren. In deze gevallen is het de moeite waard om fenibut in te nemen in een eenmalige dosering voor volwassenen van 20 - 750 mg. Helaas moet de dosering onafhankelijk gekozen worden - fenibut werkt heel individueel en is zeer heterogeen voor verschillende mensen. Wij houden ons aan de regel: We beginnen met de kleinste dosis. We verven op tot de werkdosis. We verhogen het niet.

Een paar gevallen bijvoorbeeld:
1. Iemand gebruikt cannabis, maar ervaart sinds kort paniekreacties bij het gebruik ervan. Een pauze, een verandering van graad, set en instellingen helpen niet. Neem 60-125-250 mg fenibut 20-30 minuten voor het geplande roken (hier en verder worden de mogelijke doseringsbereiken aangegeven).

2. De persoon heeft een sessie met stimulerende of euforische middelen gehad. Hij is niet van plan deze dag af te wachten. Hij wil weggaan en rusten. Hij is bang voor verschijnselen die kenmerkend zijn voor de beëindiging van de werking van deze stoffen. Neem eenmaal 250-375-500 mg fenibut. Drink mineraalwater zonder gas in kleine porties. Elimineer lichamelijke inspanning, sterke visuele, auditieve en stressprikkels.

Fenibut wordt recreatief gebruikt voor zijn anxiolytische en euforische eigenschappen, waarbij tolerantie en ontwenningssyndromen vaak gerapporteerde bijwerkingen zijn. Het wordt oraal ingenomen in een gemiddelde dosis van 2,4 g - echt een enorme dosis. In de medische literatuur worden meldingen gedaan van gebruikers die zwaar verdoofd op de eerste hulp kwamen of last hadden van ontwenningsverschijnselen. Er zijn geen sterfgevallen gemeld in verband met het gebruik van fenibut. Ik raad aan om het alleen te gebruiken volgens de indicaties en in de doseringen zoals hierboven beschreven of na overleg met een arts.

Wees kalm en begrijp wat je met je eigen neurochemie gaat doen.
Zoals altijd nodig ik iedereen die geïnteresseerd is uit voor een discussie.
Bedankt voor uw tijd.
 

HIGGS BOSSON

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
435
Reaction score
659
Points
93
Werken in een ondergronds laboratorium brengt juridische risico's met zich mee. Velen ontwikkelen paranoia tegen deze achtergrond, als je je lange tijd bezighoudt met illegale activiteiten. Zal Phenibut helpen om van de paranoia af te komen die geassocieerd wordt met de politie?
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
Naar mijn mening kan fenibut helpen. Hij neemt de paranoia niet weg, want die is logisch en reëel in de beschreven situatie. Maar het kan (net als andere gabapentinoïden) helpen bij angst, angstgevoelens en concentratie. Hierdoor kan iemand dingen efficiënter doen, de tijd buiten het werk rustiger doorbrengen en de kwaliteit van leven verbeteren. Voor deze optie is het kuurplan, dat in het onderwerp wordt beschreven, geschikt. Dit is geen wondermiddel, maar een optie.
 

AlexBarkat

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 5, 2024
Messages
1
Reaction score
1
Points
1
Bedankt voor het delen van deze informatie over gabapentinoïden en hun potentieel voor het beheersen van angst. Het is altijd goed om alternatieve manieren te onderzoeken om angst aan te pakken zonder alleen te vertrouwen op kalmerende middelen. Geestelijke gezondheid is cruciaal en het is geweldig dat je dit onderwerp belicht. Over geestelijke gezondheid gesproken, ik kwam een aantal waardevolle inzichten tegen op https://www.mentalhealth.com/therapy/benefits-of-healthy-high-self-esteem die het belang benadrukken van een gezond gevoel van eigenwaarde bij het behouden van het algehele welzijn. Angst beïnvloedt zoveel mensen op verschillende manieren en het is essentieel om open discussies te voeren over mogelijke oplossingen.
 

blacky2340

Don't buy from me
Resident
Joined
Sep 28, 2023
Messages
37
Reaction score
26
Points
18
Ik gebruik zelf pregabaline, dat me oorspronkelijk werd aangeboden door een vriend die arts is, om een betere slaapkwaliteit te krijgen. Ik neem 150 mg pregabaline in de ochtend/dag, wat mijn humeur een boost geeft en mijn angst vermindert, maar het is geen wondermiddel. Voor het slapen gaan krijg ik van 250-300 mg zo'n klap dat ik er een lijntje speed op kan doen en het me nog steeds knock-out slaat. De eerste keer dat ik het nam voor het slapen was de eerste keer dat ik een droom had die echt zinvol voor me was en ook betekenis had, ik weet niet zeker of ik ooit beter heb geslapen. (Ik heb een affectieve stemmingsstoornis, ik kan een week zonder slaap tot ik levendig hallucineer, wat echt moeilijk voor me is).
Ik heb geen fenibut of gabapentine geprobeerd, maar ik weet zeker dat ze op een vergelijkbare manier werken.
 

Paracelsus

Addictionist
Joined
Nov 23, 2021
Messages
198
Reaction score
201
Points
43
Dat klopt, al deze stoffen behoren tot de Gabapentinoïden. Hun werkingsmechanismen kunnen echter verschillen. Dit leidt ook tot verschillen in effecten en effectiviteit. Soms onbeduidend, soms uitgesproken. Als je ze echter regelmatig gebruikt, is het beter om de dosering niet te verhogen, en als de effecten beginnen af te zwakken, is het het overwegen waard om een pauze in te lassen om de ontwikkeling van tolerantie en ontwenningssyndroom te voorkomen. Het kan onaangenaam zijn, maar het is heel realistisch om het thuis te gebruiken. De situatie kan natuurlijk worden gecompliceerd door de specifieke kenmerken van je neurochemie.
 
Top