Kwik(II)nitraat synthese met daaropvolgende Al/Hg productie. Videohandleiding.

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Het is fout omdat er geconcentreerd salpeterzuur is. Ook krijg je NO2 als bruin gas.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Ja, de formule van Pennywise is correcter, hij produceert NO2.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Ja, je hebt gelijk. Ik sta gecorrigeerd, petje af meneer.
 

yin-yang

Don't buy from me
Resident
Joined
May 18, 2022
Messages
58
Reaction score
29
Points
18
Kan ik de concentratie berekenen aan de hand van de dichtheid? Het gewicht van een nitrietoplossing delen door het volume, aangezien water 1 g/ml is, en precies weten hoeveel zout ik heb in plaats van af te gaan op de theoretische opbrengst?

Eén mol Hg produceert één mol zout. Eén termometar (2gr) maakt ongeveer 3,24 gram zout. Ik weet niet hoeveel er theoretisch nodig is om 12 gram Al te amalgameren, ik kon online geen vergelijking vinden maar het lijkt extreem weinig. Als dit waar is, kun je 10 batches uit 1 termometar halen.
 
Last edited:

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Waarom rotzooien met thermometers? :). Dit komt net binnen: 200 + kwikschakelaars van Ebay, totale kosten ongeveer 12 euro. Met ongeveer 80 gram kwik, volgens mijn berekeningen. Het zal een beetje lastig zijn om het eruit te krijgen, maar ik ben een bezige bij :). Ik plet ze gewoon in een plastic bakje en filter het kwik eruit door een filterpapiertje met een klein gaatje erin.
 

Attachments

  • RBtomFewLx.jpg
    RBtomFewLx.jpg
    3.7 MB · Views: 486

JohnWebb

Don't buy from me
Resident
Joined
Nov 17, 2022
Messages
39
Reaction score
45
Points
18
Ik heb deze Mercury-schakelaars op Alibaba bekeken en ze zien er niet groot uit. Kan er echt ongeveer 3 gram kwik in zitten?
 

malayboy

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 15, 2022
Messages
58
Reaction score
35
Points
18
Hoe maak je kwiknitraat als poeder? Ik heb geprobeerd het te bevriezen, maar het kwikzout wil niet neerslaan.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Laat de vloeistof verdampen.
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Bij lage temperatuur om schadelijke dampen te vermijden.
 

s3v3n

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 9, 2022
Messages
38
Reaction score
11
Points
8
Hallo, ik heb deze stap geprobeerd, maar toen ik het salpeterzuur aan het kwik toevoegde, gebeurde er niets. de concentratie van mijn salpeterzuur is niet erg hoog, dus ik heb een grotere hoeveelheid toegevoegd. ik heb het nu een hele tijd laten staan, maar er gebeurde niets, dus ik wilde vragen of jullie misschien een idee hebben waarom dat zou kunnen zijn. heel erg bedankt
 

Loooow

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 30, 2022
Messages
34
Reaction score
9
Points
8
Hallo, als je salpeterzuur niet sterk genoeg is om het Hg op te lossen, verwijder dan het Hg en concentreer het door verdamping.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Waarschijnlijk zijn er wat Hg(NO3)2, die opgelost zijn in water. Ik denk dat je een zwakke HNO3 aq oplossing hebt. Je moet hiervoor geconcentreerd zuur gebruiken.
Je kunt geen water verdampen uit salpeterzuur aq oplossing, je moet alleen destillatie uitvoeren. Wees ook voorzichtig omdat NO2 kan exploderen tijdens deze procedure, vermijd open vuur.
 

Loooow

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 30, 2022
Messages
34
Reaction score
9
Points
8
Bedankt voor de informatie, dat wist ik niet!
Is het mogelijk om water uit het zuur te extraheren met MgSO 4 mijn algemene .... ???
 

s3v3n

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 9, 2022
Messages
38
Reaction score
11
Points
8
welke concentratie zou het minimum zijn en is er een manier om een hogere concentratie te krijgen zonder te destilleren? ik heb niet zoveel glaswerk en ik wil echt geen kokend salpeterzuur morsen, dus die methode wil ik vermijden. als dat niet werkt, kan dan zoutzuur worden gebruikt om kwikchloride te vormen? wat zou de vergelijking daarvoor zijn en welke concentratie hcl zou daarvoor nodig zijn? heel erg bedankt.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Nee, je kunt geen zoutzuur gebruiken. Het lost geen metalen op. Om kwikchloride te maken moet je eerst kwiknitraat maken en dat vervolgens door verhitting omzetten in kwikoxide. Kwikoxide is reactief genoeg en kan worden gemengd met HCl om kwikchloride te maken.

En zoon, als je scheikunde gaat doen, heb je op zijn minst een destillatieopstelling nodig. Het is basismateriaal. Een minimum. Niet zo duur, gewoon op ebay bestellen.

Salpeterzuur heeft een kookpunt van 83 C, water heeft zoals je weet een kookpunt van 100 C. Dus als je kookt, kook je het salpeterzuur af en niet het water. Zorg gewoon voor een destillatieopstelling. Streef naar een concentratie van minstens 63-65%. Met welke concentratie begin je?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Nee, alleen destillatie. Je kunt deze procedure bekijken op YouTube.
 

s3v3n

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 9, 2022
Messages
38
Reaction score
11
Points
8
Is er een manier om de reactie op gang te krijgen met minder concentratie? Een hoge temperatuur zou de reactie moeten versnellen, zou dat genoeg zijn? Of een katalysator? Hartelijk dank
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Maar heb je mijn vraag gemist? Die is essentieel.
Welke concentratie salpeterzuur heb je?
 

s3v3n

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 9, 2022
Messages
38
Reaction score
11
Points
8
Het spijt me echt dat mijn salpeterzuur 0,5mol/l was, ik denk dat dat 0,3% is. Hogere percentages zijn hier moeilijk te krijgen vanwege de explosieve regelgeving. Hartelijk dank voor uw hulp, u bent de beste.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Dat zal nooit werken.
Je kunt salpeterzuur zelf maken als je echt geen leverancier kunt vinden. En ik weet dat het in Europa heel moeilijk is. Kijk op Youtube, daar vind je veel video's over hoe je salpeterzuur kunt maken. Maar je hebt geconcentreerd zwavelzuur nodig.
Of kijk op de "Lijstjes" pagina hier op BB. Ik denk dat je daar salpeterzuur zult vinden.
 
Top