Ik begrijp je bezorgdheid over de kosten van het vervangen van de items. Draag in de toekomst uiteraard goedkope kleding als je deze reactie uitvoert.
U bent niet helemaal de lul. Volgens je beschrijving duurde de blootstelling niet lang, dus ik heb twee ideeën hoe je kunt proberen het meeste Hg uit je verwarmingsmantel te verwijderen en hem te blijven gebruiken.
Ten eerste, de minder gevaarlijke manier op korte termijn zou zijn om je verwarmingsmantel buiten onder een afdak te zetten (in het geval van regen zal dit je mantel redden als er H₂O in komt is het gedaan met hem). Zoals geadviseerd, zet hem niet in de buurt van metaal. Idealiter haal je het gloeikousje uit elkaar om het schuim dat erin zit eruit te halen, verspreid het op een bord of iets dergelijks en laat het er zo uitgaan (zorg ervoor dat het schuim niet wegvliegt door de wind lmao). Als je het ongeveer 14 dagen zo laat liggen, denk ik dat een groot deel van het Hg uit het schuim zal verdampen zonder je te vergiftigen. Er zal onvermijdelijk wat achterblijven maar dat is niet zo erg, waarschijnlijk zal er niet veel met je gebeuren als je de ruimte waarin het is opgeslagen regelmatig ventileert. Ik zou het onder geen beding in een kamer zetten met iets poreus zoals een tapijt, anders verpest je het enorm. Het uit elkaar halen van de mantel is vrij eenvoudig. Ze zijn eigenlijk veel eenvoudiger van ontwerp dan mensen denken door hun uiterlijk. Dit hangt af van de verwarmingsmantel die je hebt, maar meestal is de behuizing/bekleding van de mantel slechts met een paar schroeven bevestigd. Neem een schroevendraaier en schroef ze los. Luister goed! De meeste verwarmingsmantels bevatten een metalen draad die continu wordt kortgesloten door de printplaat die zich meestal aan de onderkant bevindt. Afhankelijk van de fabrikant kan deze draad erg kort zijn en als je er veel kracht op zet, kan de bevestiging aan de printplaat scheuren. Zodra je de schroeven hebt verwijderd, beweeg je de eenheid met het schuim langzaam weg van de printplaat om de draden gemonteerd te houden. Het is erg lastig om ze weer op hun plaats te monteren als je ze eruit hebt gescheurd. Dit geeft je genoeg ruimte om het schuim aan de binnenkant te verwijderen. Doe dit weer langzaam, haal kleine stukjes schuim weg om de draden niet te verstoren. Zodra je het schuim hebt verwijderd, kun je het apart leggen van de rest van de verwarmingsmantel en de damp eruit laten. Het opnieuw in elkaar zetten van het gloeikousje gaat precies hetzelfde. Je doet het schuim er gewoon weer in en monteert alles met de schroeven. WAS HET SCHUIM NIET MET EEN VLOEIBAAR VLOEISTOF, dit zal het verpesten en plakkerig maken. Laat het gewoon drogen.
Een andere manier, die gevaarlijker is maar waarbij het gloeikousje niet gedemonteerd hoeft te worden, is om het gewoon buiten te zetten en te verhitten tot ongeveer 120 °C. Laat de temperatuur niet te hoog oplopen. Laat de temperatuur niet veel hoger oplopen, anders zou je kwiknitraat dat in het schuim gesublimeerd was kunnen omzetten in kwikmetaal, wat de situatie nog erger zou maken. Laat het zo een dag of 3 draaien, denk ik (doe dit buiten, hete Hg-damp is belachelijk gevaarlijk).
Elk van de methodes zal waarschijnlijk het grootste deel van de Hg-damp uit het schuim verwijderen. Ook als je het buiten zet, zet het dan ergens weg van waar je de reactie oorspronkelijk hebt uitgevoerd, anders zou je het verder kunnen verontreinigen.
Persoonlijk zou ik het gloeikousje helemaal vervangen, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen een optie is.
Ik ben blij te horen dat je een ademhalingstoestel draagt als je deze reactie uitvoert.
Als je de mantel niet wilt weggooien, zou ik hem ook zo'n 14 dagen buiten laten luchten. Dit zou het grootste deel van de Hg die in de jas zit moeten verwijderen. Niet alles, maar het zou in orde moeten zijn.
Laat je garage regelmatig een tijdje luchten en de damp zou weer grotendeels verwijderd moeten zijn. Je hoeft hiervoor gelukkig niet naar een andere plek te verhuizen.
Tot slot nog iets over het gebruik van een terugvloeikoeler. Er ontsnapt nog steeds wat damp, vooral als er geen heel koud H₂O wordt gebruikt. Laboratoria lossen dit op door de damp naar buiten of naar een gesloten ruimte met actieve kool af te voeren. De man in de video die je zag is helaas een idioot als hij denkt dat dit hem op magische wijze hiertegen beschermt. Ik zeg niet dat het niet helpt, alleen dat het niet perfect is.
Mensen zijn onzorgvuldig bij het gebruik van Hg, maar alleen totdat ze negatieve gezondheidseffecten ondervinden. Vergeet niet dat het voor een hele lange tijd bioaccumuleert. Als het eenmaal in je bloedbaan terechtkomt, kan het de bloed-hersenbarrière passeren en je hersenen binnenkomen, waar het vast kan komen te zitten aan je neuronen, die een hoog vetgehalte hebben. Hg gedraagt zich als een soort olie en hoopt zich op in vetweefsel in het lichaam. De halfwaardetijd (dat wil zeggen hoe lang het duurt voordat de helft is verdwenen) van Hg in de bloedbaan is ongeveer 1-2 maanden en verschilt per persoon. Het gevaarlijkste deel is wat er in de hersenen terechtkomt. De halfwaardetijd van Hg in de hersenen is ongeveer iets meer dan 20 jaar waarin het grote neurologische schade kan veroorzaken. Er is niets dat je kunt doen om het te verwijderen als het eenmaal vastzit in de hersenen, behalve chelaatvormers nemen (alleen op recept verkrijgbare medicijnen). De chelaattherapie tast de lever- en nierfunctie aan, dus het wordt alleen in ernstige gevallen gebruikt.
Ik wil je niet te bang maken. Als je de damp die ergens in is blijven hangen naar buiten laat komen, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Houd gewoon rekening met deze factor in de toekomst.
Ik wens je veel succes met het herstellen van je verwarmingsmantel.