De eenvoudigste synthesen van nitroethaan

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

Inleiding.

Ik presenteer jullie de drie eenvoudigste syntheses van nitroethaan.
  1. Uit natriumethylsulfaat en een metaalnitriet.
  2. Uit ethylhalogenide en zilvernitriet.
  3. Uitethylbromide (jodide) en natriumnitriet.
Met deze lijst kun je een geschikt reagens kiezen dat je in jouw omgeving kunt kopen. Afhankelijk van de lokale prijzen voor reagentia, de prijzen voor het eindproduct en de beschikbaarheid van reagentia, kun je de meest redelijke synthesemethode kiezen.
WUMbTH73Js

Uiterlijk: olieachtige vloeistof, fruitige geur
Kookpunt: 112,0 tot 116,0 °C/760 mmHg
Smeltpunt: -90 °C
Molecuulgewicht: 75,067 g/mol
Dichtheid: 1,054 g/ml (20 °C)
Brekingsindex: 1,3917 bij 20 °C/D; 1,39007 bij 24,3 °C/D

Uit natriumethylsulfaat en een metaalnitriet.

1,5 mol natriumnitriet (103,5 g) wordt nauw gemengd met 1 mol natriumethylsulfaat (158 g) en 0,0625 mol K2CO3 (8,6 g). Het mengsel wordt vervolgens verhit tot 125-130 °C, bij welke temperatuur het nitroethaan overdestilleert zodra het gevormd is. De verwarming wordt stopgezet als de destillatiestroom aanzienlijk vermindert en het ruwe nitroethaan wordt gewassen met een gelijke hoeveelheid water, gedroogd boven CaCl2 en zo nodig ontkleurd met een beetje actieve kool. Het nitroethaan wordt dan opnieuw gedestilleerd, waarbij de fractie tussen 114-116 °C wordt opgevangen. Opbrengst 42-46% van de theorie.
OSRZtdHJj3
Een meer gedetailleerde beschrijving van de synthese is hier te vinden. Er is een nitromethaan synthese methode, die kan worden omgezet in nitroethaan synthese met. Je moet dimethylsulfaat vervangen door diethylsulfaat en de massa's van de reagentia opnieuw tellen .

Uit ethylhalogenide en zilvernitriet .

Koel 100 g zilvernitriet (0,65 mol) in 150 ml droge ether af tot 0 °C in een kolf van 3 hals 500 ml (in een verduisterde kamer of met behulp van geel licht). Voeg druppelsgewijs 0,5 mol ethylhalogenide (78 g ethyljodide of 55 g ethylbromide) toe over een periode van 2 uur onder voortdurend roeren en terwijl de temperatuur op 0 °C en in het donker wordt gehouden. Roer gedurende 24 uur bij 0 °C, dan 24 uur bij kamertemperatuur bij gebruik van ethylbromide en 48 uur bij gebruik van ethylbromide .
FXhGqkgvrb
(Test op halogenen om te zien wanneer de reactie voltooid is door een paar druppels van het reactiemengsel toe te voegen aan een reageerbuis met een alcoholische oplossing van zilvernitraat en kijk of er een neerslag verschijnt. Als dat zo is, is de reactie onvolledig. De Beilstein test kan ook worden gebruikt, deze maakt gebruik van een kleine spoel van koperdraad in een reageerbuis waaraan een kleine hoeveelheid van het reactiemengsel wordt toegevoegd, en er wordt genoteerd of er een reactie optreedt, waarbij elementair zilver zal neerslaan op het oppervlak van de koperen spoel). Tijdens de reactie zal zilverjodide (of -bromide) neerslaan in de oplossing. Filtreer het zilverzout af en was het met verschillende porties ether. Damp de ether in bij kamertemperatuur. (Dit kan worden vervangen door destillatie van de ether met behulp van een waterbad bij atmosferische druk. Er wordt een kolom van 2x45 cm gebruikt, gevuld met 4 mm pyrex helices. Een efficiëntere kolom wordt niet gebruikt vanwege de instabiliteit van het ethylnitriet dat als bijproduct in de reactie wordt gevormd. Handhaaf de watervrije condities, aangezien het ethylnitriet zal hydrolyseren tot ethanol en moeilijk te scheiden zal zijn). Destilleer het residu vervolgens vacuüm bij ongeveer 5 mm Hg. Het ethylnitriet vormt de eerste fractie, gevolgd door een tussenfractie, waarna het nitroethaan overdestilleert. Atmosferische destillatie kan de opbrengst verlagen. De opbrengst is ongeveer 83% van de theorie.

Uit ethylbromide (jodide) en natriumnitriet (DMF).

32,5 gram ethylbromide (0,3 mol) werd in een geroerde oplossing van 600 ml dimethylformamide (DMF) en 36 gram droog NaNO2 (0,52 mol) gegoten in een bekerglas dat in een waterbad staat en de oplossing op kamertemperatuur houdt omdat de reactie licht exotherm is. Houd de oplossing altijd uit direct zonlicht. Het roeren werd zes uur lang voortgezet. Daarna werd het reactiemengsel overgegoten in een bekerglas of kolf van 2500 ml met 1500 ml ijswater en 100 ml petroleumether. De petroleumetherlaag werd afgegoten en bewaard, en de waterige fase werd nog vier keer geëxtraheerd met telkens 100 ml petroleumether, waarna de organische extracten werden samengevoegd en op hun beurt werden gewassen met 4x75 ml water. De overgebleven organische fase werd gedroogd boven magnesiumsulfaat, gefiltreerd en de petroleumether werd verwijderd door destillatie onder verlaagde druk op een waterbad, waar de temperatuur langzaam tot ongeveer 65 °C steeg. Het residu, bestaande uit ruw nitroethaan, werd gedestilleerd onder gewone druk (bij voorkeur met een kleine destillatiekolom) tot 60% van het product, met een kooktraject van 114-116 °C.
X1fiPcNzMX

Het ethylbromide reageert met NaNO2, waarbij nitroethaan en ethylnitriet worden gevormd.
Deze methode kan op een paar manieren worden gevarieerd. Ten eerste kan dimethylsulfoxide (DMSO) als oplosmiddel worden gebruikt in plaats van dimethylformamide (DMF). Ethyleenglycol werkt ook als oplosmiddel, maar de reactie verloopt vrij traag in dit medium, waardoor er nevenreacties kunnen optreden, zoals deze: RH-NO2 + R-ONO => R-(NO)NO2 + R-OH. KNO2 kan ook worden gebruikt in plaats van NaNO2. Als NaNO2 wordt gebruikt in DMF, kan ook 30 g (0,5 mol) ureum worden toegevoegd als nitrietvanger om nevenreacties tot een minimum te beperken en tegelijkertijd de oplosbaarheid van NaNO2 te verhogen en zo de reactie aanzienlijk te versnellen.

Als het ethylbromide wordt vervangen door ethyljodide, wordt de benodigde reactietijd verkort tot slechts 2,5 uur in plaats van 6 uur. De samengevoegde petroleumetherextracten moeten worden gewassen met 2x75 ml 10% natriumthiosulfaat, gevolgd door 2x75 ml water, in plaats van 4x75 ml water zoals hierboven. Dit om kleine hoeveelheden vrij jodium te verwijderen.
 
Last edited:

HIGGS BOSSON

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
435
Reaction score
659
Points
93
Nitroethaan is zeker een algemeen reagens in de synthese van alle amfetaminen, zoals amfetamine, MDA, TMA, DOM, DOB, 4-FA en vele andere beschreven door Alexander Shulgin. Maar recentelijk is dit reagens beperkt in omloop in veel landen, en daarom ondervinden brouwers moeilijkheden bij het veilig en gemakkelijk aanschaffen, net als een paar jaar geleden. Deze uitdaging kan een nieuwe richting creëren in de drugshandel - de synthese van stoffen die bij wet beperkt zijn voor verdere verkoop in laboratoria die zich bezighouden met de uiteindelijke synthese van drugs. De synthese van nitroethaan in een thuislaboratorium is een vrij veilige actie van de kant van de wet. Je kunt de nodige tijd besteden aan de synthese en zuivering van hoge kwaliteit, terwijl je minimale middelen investeert in de kosten. De prijs op de zwarte markt kan oplopen tot $ 300 voor een kilo nitroethaan, met een toenemende vraag, en de deal zelf kan voorwaardelijk legaal zijn, en niet strafbaar (afhankelijk van de wetten van je land). Maar het is vermeldenswaard dat de politie grijze leveranciers wil controleren, en in elk geval is het noodzakelijk om alle maatregelen van geheimhouding in acht te nemen.
 

Never to sleep

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 31, 2022
Messages
128
Reaction score
158
Points
43
Dit is blijkbaar te wijten aan de oorlog in Oekraïne. Bijna de hele wereldvoorraad nitroethaan kwam daar vandaan, maar die was gestopt toen de grenzen op slot gingen en industriële entiteiten hun activiteiten staakten.

Hierdoor kwam aan het licht dat zelfs erkende leveranciers van chemicaliën bepaalde chemicaliën uitbesteden die ze onder hun bekende naam doorverkopen. Nitroethaan was een van deze chemicaliën en daarom kon je, in tegenstelling tot vroeger, zonder vragen een ton van deze troep kopen bij zo'n chemicaliënleverancier, zelfs die bronnen hebben het niet meer.

Persoonlijk vind ik het behoorlijk indrukwekkend dat de industriële productie van deze verbinding zo gesloten is, maar dat clandestiene chemici deze verbinding toch synthetiseren met weinig tot geen middelen.
 

nitro

Don't buy from me
Member
Joined
Oct 12, 2023
Messages
2
Reaction score
3
Points
1
Oekraïne produceert geen nitroethaan en heeft dat ook nooit gedaan. Het onvermogen om het te krijgen is het resultaat van vele jaren van internationale oorlog tegen drugs, waaronder de internationaal brede nitroethaancontrole en verbodswetgeving. Er zijn 17 bedrijven gerelateerd aan de productie van nitroethaan uit slechts 5 landen: VS, Duitsland, Spanje, China en India.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Het knelpunt hier is natriumnitriet. Moeilijke precursor. Synthese is moeilijk. Niet beschikbaar voor OTC-aankoop.
 

Pussy_Kurt

Don't buy from me
New Member
Joined
Feb 20, 2022
Messages
6
Reaction score
10
Points
3
Leuk! Een continue route was denk ik beter voor grote schaal. Hoe zit het met een gasfase nitratie van propaan? Op het forum van sciencemadnes was een chemicus bezig met een soortgelijk proces...
 

edy's

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 1, 2023
Messages
63
Reaction score
45
Points
18
Otto snow heeft daar enkele tekeningen over in een van zijn boeken, geloof ik.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Dit proces is behoorlijk ingewikkeld. Ik denk dat deze methode meer geschikt is voor beginnende chemici, die niet veel laboratoriumvaardigheden hebben.
 
Last edited by a moderator:

a_king

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 22, 2022
Messages
8
Reaction score
1
Points
1
hallo homo's ik wil een methode voor grote schaal kan iemand mij vertellen hoe om te doen grote schaal
iedereen bedankt.
 

Needtolearn

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 27, 2022
Messages
47
Reaction score
26
Points
8
Is er een betere manier om nitroethaan te maken dan op deze manier? Als mijn wiskunde klopt, heb je de belachelijke lijst hieronder nodig om 1 kg te maken.

6437 g natriumnitriet
9875g Natrium Ethyl Sulfaat
531 g Kaliumcarbonaat
+ 66 uur werk met een enkele opstelling van 2 liter.
om 1000 g nitroethaan te maken
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Heb je ervaring met een kleinschalige synthese?
 
Last edited by a moderator:
View previous replies…

edy's

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 1, 2023
Messages
63
Reaction score
45
Points
18
Dat is de meest belangrijke factor van nitroethaan dan het nitriet. Als dat goed is. yealds zal wat accepeble.but nog steeds het zal laag zijn.
 

edy's

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 1, 2023
Messages
63
Reaction score
45
Points
18
Nooit het lef gehad om echt op te schalen
 

Saul

Don't buy from me
Resident
Joined
May 1, 2022
Messages
325
Reaction score
133
Points
43

waarom kunnen we berichten bewerken?
 

Saul

Don't buy from me
Resident
Joined
May 1, 2022
Messages
325
Reaction score
133
Points
43
De eenvoudigste syntheses van nitroethaan

http://linx4f75phtm63mxalb2wtspofcodku5lwofiyoupda4n4uc6cfjuzid.onion/nitroethanesynthesis.mp4
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
93
Points
28
T0R, de link werkt niet meer, kun je deze video alsjeblieft opnieuw delen?
 

yin-yang

Don't buy from me
Resident
Joined
May 18, 2022
Messages
58
Reaction score
29
Points
18
Gezien de populariteit en schaarste van nitroethaan verbaast het me dat Chinese scheikundigen niet iets nieuws hebben bedacht dat met één reactie of zo kan worden omgezet in nitroethaan. Ik kan niet geloven dat zo'n eenvoudige molecule zulke grote problemen veroorzaakt. Waarom is er elk jaar een nieuwe pre-precursor maar al tientallen jaren niets voor nitroethaan?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Deze methoden zijn jouw "één reactie" om nitroethaan te produceren
 

SpectreOfCommunism

Don't buy from me
New Member
Joined
May 28, 2022
Messages
13
Reaction score
7
Points
3
Wat betreft de ethylbromide/jodide-route, betekent "60% van het product" 60% van de 32,5 g ethylidodide/bromide plus de 36 g natriumnitriet of...?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
De opbrengst wordt berekend aan de hand van het gebrek aan reagens (32,5 gram ethylbromide (0,3 mol)).
 

Mclssmxxl

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 28, 2022
Messages
74
Reaction score
32
Points
18
Kan iemand belangrijke gevaren identificeren in de broomoetan-route? Ik ben me bewust van de toxiciteit van zowel EtBr als NaNO2. Als het buiten wordt gedaan met de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen en laboratoriumetiquete, is er dan nog iets waar ik me bewust van moet zijn?
 

Mclssmxxl

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 28, 2022
Messages
74
Reaction score
32
Points
18
Kan oplosmiddel hier ook worden teruggewonnen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Sorry voor het lange antwoord.
Gebruik de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (PPE) en adem de dampen niet in, vermijd contact met de huid en ogen.
Natuurlijk, herstel van oplosmiddelen
 
Last edited by a moderator:

yin-yang

Don't buy from me
Resident
Joined
May 18, 2022
Messages
58
Reaction score
29
Points
18
De geleverde methoden zijn allemaal bewezen en getest, maar niet echt schaalbaar. Dit trok mijn aandacht en ik vroeg me af hoe je dit zou aanpakken. Natuurlijk zijn de aanloopkosten hoger, maar het is echt een goede investering voor iemand die een behoorlijke hoeveelheid nodig heeft.

Methode 14: Nitratie van propaan in dampfase.

Het propaan wordt door salpeterzuur geleid dat tot 108°C wordt verhit en in een reactor van 420°C wordt geleid. Het product wordt vervolgens gecondenseerd en gefractioneerd. (Er wordt 26% nitroethaan gevormd).

Industrial and Engineering Chemistry, Vol 28, Mar, 1936. Pg 339-344.
JOC, Vol 17, pg 906-944.

Zelfde procedure met ethaan met 80% opbrengst.

Zijn er succesverhalen over het in elkaar zetten van de apparatuur en het uitvoeren van de reactie?
 

Mclssmxxl

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 28, 2022
Messages
74
Reaction score
32
Points
18
Ik zou niet spelen met die reactie als ik het was. Bovendien krijg je een mix van 4 nitroalkenen door dit proces, niet echt de moeite waard op kleine schaal. Er is een reden waarom nitroethaan duur is, naast domme regelgeving.
 
Top