Syntes av 4-MMC (mefedron). Bromering i diklormetan.

Joined
Jul 25, 2021
Messages
193
Reaction score
296
Points
63
Vi kommer att överväga mephedrone (4MMC) syntes i den här artikeln. Diklormetan (DCM) används som lösningsmedel. Det har en låg kokpunkt (~40 °C) och syntesförfarandena tar lite tid.

Arbetsförhållanden:
  • Lufttemperatur 20-24 ºC;
  • Relativ luftfuktighet <60%;
  • Välventilerat rum (med luftintag/avgasfläkt);
  • Tillgång till vatten och elektricitet;
Huvudsakliga stadier:
1. Bromering.
2. Metylaminering.
3. Avskiljning/rening av den fria basen.
4. Acidifiering.

Bromering
Xji3OCq8Ap
1. 4'-Metylpropiofenon (cas 5337-93-9) 1000 g och DCM 3000 ml placeras i en 10 l kolv, omrörs tills en homogen lösning erhålls.
2.
En del avbrom (Br2) 1000 g, 330 ml hälls i en dropptratt.
Det är viktigt att veta: Arbete med brom kräver särskilda säkerhetsåtgärder eftersom ämnet är mycket frätande och giftigt. Varje yta som kommer i kontakt med brom blir helt förstörd. Det är bättre att använda en lång graderad pipett eller en graderad cylinder för att mäta volymen av detta ämne. Bromering måste utföras utomhus eller i ett välventilerat rum eftersom brom är mycket flyktigt. Proceduren är inte komplicerad men kräver uppmärksamhet. Alla glasvaror som ska användas för manipulationer med brom måste kylas och absolut torkas.

3 . Saltsyra (HCl 36% aq) 50 mL tillsätts i reaktionsblandningen. Det är katalysatorn för bromineringsreaktionen. En svag omrörning sätts på och bromtillsatsen påbörjas.
4. Den första portionen brom ~50 ml tillsätts. Lösningen blir brun och så småningom missfärgad. Det betyder att bromineringsreaktionen har ägt rum. Du måste vänta på detta ögonblick och inte hälla ut allt brom i en portion för att undvika en våldsam exoterm reaktion med efterföljande kokning av lösningen.
5. Brom tillsätts droppvis från dropptratten till lösningen när den första Br2-portionen är missfärgad, för att reaktionen ska få ett jämnt förlopp. Om lösningen börjar koka måste tillsatsen av brom stoppas tills lösningen har svalnat till 30-35 ºC.

Det är viktigt att veta: Vätebromid frigörs under bromeringen. Det är en frätande vit gas (syra). Det krävs skydd för andningsorganen och ögonen (helmask) och en väl ventilerad avluftningshuv.

Br1
6. Det är nödvändigt att se till att reaktionen har slutförts efter att allt brom har hällts in: reaktionstemperaturen slutar stiga, lösningen slutar missfärgas. Därefter omrörs reaktionsblandningen under 30-60 min.

7. Den erhållna lösningen tvättas från kvarvarande brom, det påverkar slutproduktens kvalitet positivt. Reaktionsblandningen tvättas med en lika stor volym natriumtiosulfat (Na2S2O3) 10% lösning eller natriumbikarbonat (NaHCO3) 10% lösning. Lösningarna omrörs väl i 10 min, skikten är tydligt separerade. Det nedre organiska skiktet tas för vidare manipulationer. Det översta skiktet kasseras.

8. Därefter tvättas reaktionsblandningen med en lika stor volym vatten
tillneutralt pH. Tvättproceduren för det organiska skiktet kan upprepas flera gånger om det är nödvändigt. Reaktionen 2-Bromo-4'-metylpropiofenon (cas 1451-82-7) utbyte är ~ 1400 g, som redan är upplöst i DCM.

Metylaminering
LrgB9nWMhp
9. Metylamin 40% vattenlösning tillsätts till lösningen från föregående reaktion. Denna reaktion är också exoterm, så att metylamin tillsätts i långsam takt för att undvika att lösningen kokar. Detta påverkar reaktionsutbytet. Metylamin tas i överskott eftersom det delvis avdunstar under reaktionen. Den genomsnittliga proportionen är 2 ml per 1 g 2-brom-4'-metylprofenon. Metylamin 40% vattenlösning 2800 ml tillsätts till 2-Bromo-4'-metylpropifenon 1400 g. Metylamin tillsätts via dropptratt i ett tunt flöde eller delas upp i 2-3 portioner och hälls i lika stora portioner under måttlig omrörning utan stänk.

10. Reaktionsblandningen omrörs under 2 timmar vid 40 ºC
.

M
M1

Separering och rening av fria baser
11. Efter att blandningen från föregående del har bearbetats tvättas och separeras den fria basen. Det undre organiska skiktet separeras från det övre vattenhaltiga skiktet. Det organiska skiktet tvättas enligt beskrivningen i steg 7 (samma procedurer), det övre skiktet skrotas. Tvättningen av det organiska skiktet upprepas flera gånger tills metylaminlukten försvunnit.
1

12. Utbytet av DCM-lösningen med fri bas av mefedron (4-MMC) är ~3000 ml. Om det organiska skiktet är för litet efter metylaminering, häll DCM 1-2 L. Detta hjälper till att extrahera 4-MMC fri bas bättre. Därefter separeras skikten och ett vattenhaltigt skikt placeras ut.

13 . Det är mycket viktigt att separera det organiska skiktet från vattnet. För att vara säker kan du lägga DCM-lösningen i frysen, det återstående vattnet fryser och är lätt att separera. Du kan också torka din lösning med vattenfritt magnesiumsulfat (MgSO4).
Om vattnet är kvarkan problem med utfällning i nästa steg inträffa under försurningen.

Försurning
14. Den resulterande mefedronfria basen i DСM behandlas med saltsyra. Detbästa sättet saltproduktion är HCl-förgasning. En 35-38% HCl saltsyravattenlösning i aceton eller isopropanol används också i förhållandet 1 ml saltsyra per 10 ml lösningsmedel (1:10).

Syran tillsätts i små portioner under konstant omrörning. Om reaktionsmassan blir för tjock späds den med aceton. Blandningen ska vara tillräckligt flytande för att 4-MMC fri bas ska kunna syras jämnt. Vit gas (HCl) frigörs aktivt under denna procedur. Andningsorganen och ögonen måste skyddas. För att minimera gasutsläppet rekommenderas att lösningen kyls. Under försurningsprocessen är det viktigt att kontrollera pH-värdet. Vid 5,5-6 pH stoppas försurningen. Blandningen läggs i en frys i flera timmar. Därefter filtreras och torkas produkten
. pH kontrolleras medpH-indikatorpapper.
TyCPUOK2bq

Renings- och kristallisationsinstruktioner:
.
 
Last edited by a moderator:

Hans-Dietrich

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 4, 2021
Messages
47
Reaction score
44
Points
18
Bromering skulle vara lättare att göra i en kolv med sidohals, från vilken gasformig syra måste komma in i behållaren med absorbatorn. För metylaminering kan du använda en HDPE-kapsel med tättslutande propp. Metylamin kan säkert tillsättas i en droppe, det viktigaste är att reaktionsmassan inte börjar koka. Efter att ha tillsatt all metylamin är det nödvändigt att stänga proppen och röra om tills reaktionsblandningen svalnar. Då kan syntesen betraktas som fullständig. Den smaragdgröna färgen på den tredje bilden indikerar att det finns för mycket oreagerad 2-bromo-4-metilpropifenon. I detta fall är det nödvändigt att destillera reaktionsmassan med ånga och separera den oreagerade 2-brom-4-metilpropiofenonen, om detta inte görs kommer produkten att få en färg som är svår att tvätta. Detta kommer också att bli av med den återstående metylamin. När du lägger 1,4 kg 2-bromo-4-metilpropifenon kommer du inte att kunna ta en glasstav och röra syran i basen. En toppdrivningsomrörare eller liknande anordning måste användas. Det är önskvärt att kyla reaktionsmassan. En separeringstratt kan sedan användas för att tillföra syran.
 

Hans-Dietrich

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 4, 2021
Messages
47
Reaction score
44
Points
18
Det råder ingen tvekan om att detta är en riktig syntes )) Jag uttryckte bara mina kommentarer om processen baserat på min erfarenhet. Välkommen ))))
 
Joined
Jul 25, 2021
Messages
193
Reaction score
296
Points
63
Tack för din kommentar, dina tillägg är mycket viktiga. Jag är glad att det finns intresserade personer som bidrar till ämnet.
Denna syntes beskrivs direkt av kemisten som utförde den, jag kommunicerade med honom online under hela processen och spelade in. Detta är en förstapersonsrapport om hur allt hände i labbet.
Detta är en av de många synteser som vi två har satt ihop. Det är en klassisk teknik som har utarbetats många gånger med olika lösningsmedel.
För en 10L-kolv är detta den perfekta beräknade reagensladdningen. Det är bättre att inte destillera den fria basen, utan bara värma den vid ett kokpunktslösningsmedel (titta på kokpunkten för lösningsmedlet där reaktionen äger rum), även om det kan finnas olika åsikter här. Försurningen skedde i en PP-hink, syran tillsattes från en kemikaliekopp och omrördes med en teflonomrörare fäst vid en elektrisk skruvmejsel.
Detta är 100% verklig syntes, som utfördes av mig inklusive))))
 
Last edited:

Hans-Dietrich

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 4, 2021
Messages
47
Reaction score
44
Points
18
Destillering av reaktionsmassan med ånga och destillering av den fria basen är två olika processer. För ångdestillation används ytterligare vatten eller ånga. Det ser ut så här: Vatten tillsätts i kolven med reaktionsblandningen, ungefär hälften av reaktionsblandningens volym, och kokas upp. Ångan tar med sig partiklar av reaktionsmassan och för med sig en mottagare in i kolven. Den oreagerade ketonen kommer att överföras till ångmottagaren först. Gröna partiklar kommer att synas i kondensorn. Vid någon tidpunkt kommer freebasen att gå med ånga. Då måste du byta mottagare eller stoppa processen helt och hållet och starta saltfrisättningen. Vatten kommer att behöva tillsättas när det avdunstar. Förresten, den resulterande ketonen kan återanvändas ))) Du behöver inte destillera hela innehållet i källan. Något i kolven måste komma av. Där kommer det att ses när processen måste slutföras. Förresten blandade jag också ämnet med en skruvmejsel och en teflonomrörare. Skruvmejseln brände så småningom ut )))
 
Last edited:
Joined
Jul 25, 2021
Messages
193
Reaction score
296
Points
63
Jag bestämde mig för att destillering av halogenketon med vattenånga inte är slutet på saken.:) Tack för förklaringen. Men jag gör det fortfarande annorlunda, jag värmer bara reaktionsblandningen på nivån av kokande lösningsmedel. En del av lösningsmedlet flyr med den återstående ketonen och metylaminet, reaktionsblandningen ändrar färg och lukt(FARA! Andas inte in!).
Särskilt användbart för dem som gör stora volymer, för att inte leta efter skrymmande behållare, du kan göra med emaljerade hinkar och en elektrisk spis och plocka upp önskad uppvärmningsnivå. Men det är nödvändigt att iaktta säkerhetsåtgärder och att utföra denna procedur under en bra huva eller utomhus.
För att inte bryta den elektriska mixern måste du hålla blandningen tillräckligt flytande och tillsätta aceton när den tjocknar. Det är inte nödvändigt att surgöra hela volymen, du kan göra det i portioner.
 
Last edited:

Hans-Dietrich

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 4, 2021
Messages
47
Reaction score
44
Points
18
Ja, det finns logik i dina ord. Att göra stora synteser i en hink är inte helt professionellt)). Jag tror att om läkemedelskemisten har vuxit upp till produktionen av industriella satser av ämnet, måste utrustningen motsvara nivån ))))

Och jag glömde nästan ... När reaktionsblandningen kokar efter syntes kommer lösningsmedlet delvis att flyga bort, ja, och helt flyga bort metylamin, och färgen kommer att förändras ovillkorligt, men ketonen kommer inte att gå någonstans. I vilket fall som helst måste något mer allvarligt än banal avdunstning göras. Alternativt tillsätt IPA och avdunsta reaktionsblandningen 1-2 gånger. Kanske något annat ...
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Ursäkta ... vilken artikel? Har jag missat något?
 

rickyrick

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 17, 2021
Messages
91
Reaction score
48
Points
18
Vad är enligt din åsikt den bästa metoden för bromsyntes?(kostnadseffektiv, medelstor skala)
 

Hans-Dietrich

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 4, 2021
Messages
47
Reaction score
44
Points
18
Det finns ingen bättre sak. Det finns mer eller mindre illaluktande.
 

rickyrick

Don't buy from me
Resident
Joined
Oct 17, 2021
Messages
91
Reaction score
48
Points
18
Jag tänkte väl det. Tack.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63

Ah, okej. Då ska jag bara tålmodigt vänta på de bra sakerna :)
 

hlebsladky2

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 10, 2022
Messages
12
Reaction score
3
Points
3
Hej! Hur kommer att lägga till DCM under metylaminering hjälpa freebase-extraktet från vattnet? btw kommer det till och med att fungera om bromering gjordes på ett annat sätt (peroxid, hydrobromidsyra)?
 
Joined
Jul 25, 2021
Messages
193
Reaction score
296
Points
63
DCM behöver inte tillsättas under metylaminering. Det används under bromering som lösningsmedel för 4-metylpropifenon. Sedan löser det också upp den resulterande bromerade bromketonen. Och i slutet av metylamineringen är det extraktorn av mefedronbasen. Om mycket DCM avdunstar under reaktionerna och den fria basen inte bildar ett organiskt skikt efter metyleringen, tillsätts en del DCM för att extrahera den fria basen.
 

Venom2021

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 24, 2022
Messages
33
Reaction score
28
Points
8
kan man se att ett fel har begåtts, kolven ska stängas omedelbart efter tillsats av metylamin så att gasen inte släpps ut och lösningen inte överhettas omedelbart. Färgen på mephedrone freebase bör vara bärnsten eller gul som morgonurin. Här är rött, detta fenomen är välkänt för mig, så här får vi en liten mängd 4mmc och mycket dålig kvalitet. Denna syntes kan göras i ett vattenbad i en burk eller vodkaflaska. Häll metylamin på en gång och blanda det i 10 minuter tills lösningen börjar värmas upp till 35 ° lägg sedan flaskan i vattenbadet och skaka flaskan var 10: e minut kraftigt i 30 sekunder och så i 2 timmar var 10: e minut varje gång, tack
 

rafael1985

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 27, 2022
Messages
39
Reaction score
12
Points
8
Hur mycket HCl går det åt för ett kg keton eller kontrollerar man bara med pH-papper
 

Venom2021

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 24, 2022
Messages
33
Reaction score
28
Points
8
På 1kg bk4 använder du ca 550ml till 600ml syra 37%.
 

rafael1985

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 27, 2022
Messages
39
Reaction score
12
Points
8
Ok men hur är det med 2 bromo 3 chloro en liter är 1,5 kg är detsamma för 1 kg som för 2 bromo 4 methylo?
 

KWasd

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 9, 2022
Messages
18
Reaction score
10
Points
3
Jag har en fråga ur en annan synvinkel. Anta att du har ett helt lufttätt rum, där frisk luft trycks in på ena sidan och en kraftig fläkt drar ut den från mitten av rummet på den andra.

Hur hanterar du filtreringen av lukten i luften? Använder ni några renare, i så fall vilken typ och med vilken typ av patron, eller räcker det med att ge ett högkapacitets kolfilter med aktivt kol på utblåset som används vid cannabisodling. Om ett sådant filter skulle göra jobbet, vilket aktivt kol är bäst, CTC eller vanligt kol?

Hur filtreras luften och lukterna i laboratorierna? Med vänliga hälsningar
 
Top