Safrol är faktiskt inte en växt. Det är en organisk förening som finns i ett flertal växter i varierande mängder. Den exakta metod som används för att extrahera safrol beror på källan.
I USA växer Sassafras-trädet (Sassafras albidum) naturligt från ungefär mitten av Texas till östkusten. Ångdestillation används för att extrahera Sassafras-oljan från rotens bark, och oljan är någonstans runt 75-85% Safrole. Jag har också läst att det är från Sassafrasroten som smaken av root beer kommer. Namnet "ROOT beer" är mycket mer meningsfullt nu!
En hel del olika växter innehåller Safrole, inklusive muskotnöt och svartpeppar, men inte många innehåller tillräckligt för att vara relevanta. De källväxter som jag tror är vanligast är:
- Cinnamomum Burmannii är infödd i Kina och dess avkastning är som 95% Safrole
- Ocotea odorifera är infödd i Brasilien och ger cirka 90% Safrole
- Sassafras albidum är infödd i USA och ger cirka 85%
Beroende på vad du försöker åstadkomma är det kanske inte det bästa sättet att odla växterna och pressa dem för olja. Det är mycket arbete för något du kan köpa online. Jag har hört folk säga att Sassafras-olja är svår att hitta, men där jag bor är den lätt tillgänglig i butiker, inklusive Walmart. Jag har också sett det till salu på Amazon, Ebay och Etsy.
Jag är inte kemist, jag har problem med att söta min Kool-Aid, men jag har sett åtminstone ett par sätt att förvandla den nyförvärvade Sassafras-oljan till någon härlig Safrole .
Den metod som verkade enklast för mig kom från Hive-arkiven. Deras tillvägagångssätt var att rengöra föroreningarna ur Sassafrasoljan innan de försökte extrahera Safrole. Efter att Sassafrasoljan "tvättats" beror den exakta extraktionsprocessen på vem du frågar, men i grund och botten lägger du oljan i en frys och tar sedan bort Safrol-kristallerna när de dyker upp.
William Dampier skrev upp hela processen för att göra MDMA med utgångspunkt från Sassafrasolja, och hans tillvägagångssätt var att destillera Sassafrasoljan. Den detaljerade uppskrivningen är här:
Forum>Syntesteknik och analys>Amfetaminer (fenyletylaminer)>Komplett MDMA-syntes från Sassafrasolja med Al/Hg