Hej, jag hälsar er alla välkomna. Jag vill dela med mig av min erfarenhet av separation av isomerer med hjälp av L-vin. Jag gjorde tre tester. 2x med metanol när jag ändrade förhållandet mellan fri basmetanol och vinsyra i båda testerna. Båda testerna visade sig vara i princip desamma, efter att ha kombinerat ingredienserna och blandat, fälldes en fast massa ut, som jag filtrerade efter 24 timmar. När det gäller produktens utseende och de övergripande delade isomererna var det kanske lite fler produkter i ett test än i det andra testet. Från 30 ml fri bas fick jag cirka 9 gram d-meth. Under indunstningen, när kristallerna började synas, såg det bra ut till en början, små nålar bildades här och där, men ju torrare det blev desto mer liknade det ett racemat (ful amorf substans). När det torkade helt kunde jag inte se skillnaden mellan racematet och den här delade produkten när det gäller utseende. När den lades på folie och värmdes upp lite, var det uppenbart att kristallerna kristalliserar lite snabbare efter upplösning än när det görs med racematet. Av detta drog jag slutsatsen att en viss uppdelning ägde rum, men inte tillräckligt. Jag noterar att jag inte tvättade tartratpulvret under filtreringen. Det stod inte skrivet i proceduren, så jag föredrog att inte göra det. Tja, nu kommer vi till det tredje testet, som jag gjorde med hjälp av vatten enligt btcboss-förfarandet. Efter att ha kombinerat alla ingredienser och blandat kraftigt fick jag efter ett tag en tjock, riktigt tjock massa som liknade någon form av grädde. Den hade en konsistens i princip som fotot som lades till av användaren Sjeik ett par inlägg ovanför mitt. Jag stängde behållaren och lät den stå i 24 timmar, sedan lade jag denna substans i filtret och spred ut den över vakuumfiltret och satte på sugningen. Denna tjocka krämliknande substans var verkligen svår att filtrera, även i proceduren fanns det inget skrivet om att tvätta tartratet i filtret, så jag gjorde det inte. Jag fick bara 11 gram produkt från 60 ml fri bas. Men kristallerna som kom var transparenta och vackra. Jag försökte smälta dem på tennfolie för att se hur snabbt de stelnar och det var riktigt snabbt som pseudoefedrin meth. Så jag tror att Split izomer var framgångsrik förutom masstragedin på bara 11 gram. Problemet var nog främst att jag hade lite problem under filtreringen med att tratten på sugkolven inte tätade bra och det kanske också skulle hjälpa att skölja bort tartratsaltet under filtreringen, men snälla ge mig råd hur mycket vatten jag kan använda till detta för att inte störa tartratets löslighet i vatten och därmed inte få in L-isomerer i produkten. Tack så mycket