Validering och frågor om MDMA-syntes

artificialmango

Don't buy from me
Member
Joined
Apr 9, 2022
Messages
6
Reaction score
0
Points
1
Hej alla, jag har några frågor om denna lapptäckessyntes för månsten som jag skulle vilja ha lite expertåterkoppling och åsikter, samt svar på följande frågor nedan:
a) Är detta förfarande genomförbart med de förfaranden och utrustning som nämns nedan, och om så är fallet, vad är några alternativa kemikalier / utrustning som kan användas för att ge liknande eller samma resultat?
b) Nedan där du ser Toluene/Xylene/Methyl tert-butyl ether (TBME), är planen att använda XYLENE, men i den ursprungliga uppskrivningen användes TBME. Kommer detta att ha någon betydande negativ effekt på syntesen? Finns det särskilda överväganden som följer med att byta ut det lösningsmedel som används i detta steg? Förutom Toluen/Xylen/TBME, vilket annat lösningsmedel kan användas?
c) Kan xylenet/lösningsmedlet som används i detta steg överhuvudtaget återvinnas? Om så är fallet, hur mycket kan förväntas återvinnas (mL)?
d) Exakt vad används Rochelle Salt till i reaktionen nedan, och kan det ersättas med ett analogt salt med liknande kemiska egenskaper för att uppnå samma resultat?
e) Denna procedur utfördes ursprungligen under inerta förhållanden (under kväve), vad kan modifieras i proceduren för att undvika att behöva utföra dessa reaktioner i en inert atmosfär? Kommer ett eller flera torkmedel att behöva användas? Om så är fallet, vad/när och var skulle torkningssteget äga rum och finns det några speciella överväganden och/eller försiktighetsåtgärder som bör vidtas när man gör denna procedur.
f) Den här uppsatsen börjar med rå PMK, om man antar att man börjar med etylglycidat och utför den nödvändiga omvandlingen till PMK, skulle det då betraktas som utgångsmaterialet "rå PMK"?

Steg 1: Reduktiv aminering av MDP2P till MDMA-HCl
2963 g rå MDP2P tillsattes till ett 50 L reaktionskärl med 31170 mL metanol och temperaturen sänktes till 5 °C. Därefter tillsattes 3520 ml vattenhaltig 40 % (w/w) metylamin (102 mol, 7,5 ekvivalenter) droppvis och satsen kyldes sedan till -10 °C. Till reaktionskärlet tillsattes 40,4 g NaOH (1 mol) och 286,4 g NaBH4 (7,6 mol, 0,5 ekvivalent) i 630 mL renat vatten under 120 minuter. Den klarbruna lösningen värmdes sedan till 3,9 °C och omrördes under 25 min. Därefter tillsattes 9640 mL renat vatten till reaktionskärlet, portionsvis, samtidigt som temperaturen hölls vid 0-10 °C. Blandningen överfördes till en 20 L roterande indunstare och metanolen avlägsnades under vakuum.

Råprodukten återfördes till det 50 l stora reaktionskärlet och omrördes sedan med 12 l toluen/Xylen/metyl-tert-butyleter (TBME) i 15 min vid 18,6 °C. Skikten separerades sedan och det vattenhaltiga skiktet tvättades med ytterligare 2400 ml Toluen/Xylen/TBME. De organiska skikten kombinerades sedan i 50 L reaktionskärlet; 12 000 mL 2,0 M HCl tillsattes portionsvis och blandningen omrördes i 20 min vid 15-30 °C. Vid denna tidpunkt var pH 1 (målet är 1-2), och skikten separerades igen. Det undre, vattenhaltiga skiktet återfördes till 50 L-kolven, tvättades med 12 000 mL Toluen/Xylen/TBME och omrördes sedan i 15 min med 6000 mL 5,4 M vattenhaltig NaOH. Ytterligare 12 000 mL Toluen/Xylen/TBME tillsattes sedan tillsammans med 1589,6 g Rochelle Salt/??? och blandningen omrördes i 120 min. Det ljusbruna/orange organiska skiktet separerades från vattenskiktet och vattenskiktet tvättades igen med 12 000 mL Toluen/Xylen/TBME. De organiska skikten kombinerades och lösningsmedlet avlägsnades, i omgångar, med en 20 L roterande indunstare. Tvåtusenfyrahundra milliliter isopropanol tillsattes till återstoden och avlägsnades sedan med en roterande indunstare. Produktens råvikt (MDMA-fri bas) var 2524,0 g.

Den råa MDMA återfördes sedan till 50 L-kolven tillsammans med 20 280 mL 2-propanol. Omrörning påbörjades och 2435 mL 5,4 M HCl i 2-propanol (13,1 mol) tillsattes droppvis under 120 minuter. Blandningen omrördes sedan i ytterligare 30 minuter vid rumstemperatur. Den vita fällningen fångades upp genom vakuumfiltrering på ett plattfilter försett med en filterduk. Filterkakan tvättades två gånger med 2-propanol (2500 mL) och torkades sedan under vakuum (100 mbar) i 18 timmar vid 57,3 °C. Efter torkning återstod 2280,4 g rå MDMA-HCl.

Steg 2: Omkristallisering av MDMA HCl

Till ett 50 L reaktionskärl tillsattes 4107,3 g rå MDMA-HCl och 41 000 mL 2-propanol. Satsens temperatur ökades till 67,2 °C under omrörning och blandningen omrördes sedan i 30 minuter vid 67,2 °C tills alla fasta partiklar hade lösts upp.

Satsen överfördes sedan genom en 1,2 μm in-line filterkapsel, med hjälp av positivt tryck, till ett rent 50 L reaktionskärl, försett med en mantel som hade förvärmts till 66,1 °C. I detta nya reaktionskärl kyldes satsen till 55,3 °C under 120 minuter. Satsen kyldes till 15,2 °C med en hastighet av 3 °C/h och omrördes sedan vid denna temperatur under ytterligare 10 timmar.

Den vita suspensionen avlägsnades från moderluten genom vakuumfiltrering över en filterplatta försedd med en filterduk och tvättades sedan med 8220 mL 2-propanol. Filterkakan överfördes till en torkugn och torkades under vakuum (140 mbar) i 19 timmar vid 56,6 °C. Den uppsamlade MDMA-HCl var ett vitt fast ämne som vägde 3548,3 g (85,5 % utbyte).
 
Top