Jag förstår din oro över kostnaden för att byta ut föremålen. I framtiden ska du självklart ha billiga kläder på dig när du gör den här reaktionen.
Du är inte helt körd. Enligt din beskrivning fortsatte inte exponeringen under en längre tid, så jag har två idéer om hur du kan försöka ta bort det mesta av Hg från din värmemantel och fortsätta använda den.
För det första skulle det mindre farliga sättet på kort sikt vara att sätta din värmemantel utanför under ett tak (vid regn kommer detta att rädda din mantel om H₂O kommer in i den, det är gjort för). Som rekommenderat, ställ den inte i närheten av något metalliskt. Helst skulle du demontera värmemanteln för att ta ut skummet som finns inuti, sprida det på en tallrik eller något och låta det gå ut så (se till att skummet inte flyger av på grund av vind lmao). Om du lämnar det så i cirka 14 dagar skulle vara min gissning en bra del av Hg kommer att avdunsta från skummet utan att förgifta dig. Vissa kommer oundvikligen att förbli fast i det men det är inte så illa, sannolikt ingenting mycket kommer att hända med dig om du ofta ventilera rummet där den lagras. Jag skulle undvika att placera den i ett rum med något poröst som en matta under några omständigheter, annars kommer du att sabba det mycket. Att demontera manteln är ganska enkelt. De är faktiskt mycket enklare i design än vad folk föreställer sig av deras utseende. Nu beror det på vilken värmemantel du har, men oftast är mantelns hölje / lock endast fäst med några skruvar. Ta en skruvmejsel och skruva loss dem. Lyssna nu noga! De flesta värmemantlar innehåller en metalltråd som kontinuerligt kortsluts av kretskortet som vanligtvis är placerat i bottenenheten. Beroende på tillverkare kan denna tråd vara mycket kort och om du använder stark kraft kan fästet till kretskortet slitas av. När du har tagit bort skruvarna flyttar du långsamt enheten med skummet bort från kretskortet för att hålla kablarna monterade. Det är mycket besvärligt att montera tillbaka dem på plats när du har slitit ut dem. Detta ger dig tillräckligt med utrymme för att ta bort skummet på insidan. Gör detta långsamt och ta ut små bitar av skummet för att inte störa ledningarna. När du har tagit bort skummet kan du lägga det separat från resten av värmemanteln och låta det lufta ut ångan. Återmonteringen av manteln går till på exakt samma sätt. Du lägger bara tillbaka skummet och monterar allt med skruvarna. TVÄTT INTE SKUMMET MED NÅGON VÄTSKA, det förstör det och gör det klibbigt. Låt det bara lufta ut torrt.
Ett annat sätt som är farligare men som inte kräver att manteln demonteras är att helt enkelt ställa den utomhus och värma upp den till ca 120 °C. Låt inte temperaturen bli mycket högre, för då kan kvicksilvernitratet som sublimerat i skummet omvandlas till kvicksilvermetall, vilket skulle förvärra situationen. Låt det gå så här i cirka 3 dagar är min gissning (gör detta utomhus, varm Hg-ånga är löjligt farligt).
Någon av metoderna kommer sannolikt att ta bort majoriteten av Hg-ångan från skummet. Även när du lägger det utanför sätta det någonstans bort från där du ursprungligen körde reaktionen annars kan du förorena det ytterligare.
Personligen skulle jag ersätta manteln helt men jag förstår att detta kanske inte är ett alternativ för alla.
Jag är glad att höra att du bär en andningsskydd när du gör denna reaktion.
När det gäller jackan, om du inte vill göra dig av med den, skulle jag också låta den luftas utomhus i cirka 14 dagar. Detta bör ta bort majoriteten av Hg som sitter fast i jackan. Inte allt men det borde gå bra.
När det gäller ditt garage, gå ut det under en tid ofta och ångan bör återigen mestadels tas bort. Du behöver inte flytta till en annan plats på grund av detta lyckligtvis.
Slutligen angående användningen av en återflödeskondensor. En del ånga läcker fortfarande ut, särskilt om man inte använder mycket kall H₂O. Laboratorier hanterar detta genom att släppa ut ångan utanför eller in i ett slutet utrymme som innehåller aktivt kol. Killen i videon du tittade på är tyvärr en idiot att tro att detta magiskt räddar honom från det. Jag säger inte att det inte hjälper, bara att det inte är perfekt.
Människor är slarviga när de använder Hg men bara tills de drabbas av negativa hälsoeffekter. Kom ihåg att det bioackumuleras under en loooooong tid. När det kommer in i ditt blodomlopp har det förmågan att korsa blod-hjärnbarriären och komma in i din hjärna där det kan fastna i dina nervceller som har hög fetthalt. Eftersom Hg är mycket lipofilt beter det sig ungefär som olja och ansamlas i fettvävnader i kroppen. Halveringstiden (dvs. hur lång tid det tar för hälften att försvinna) för Hg i blodomloppet är cirka 1-2 månader och varierar från person till person. Den farligaste delen är det som fastnar i hjärnan. Halveringstiden för Hg i hjärnan är ungefär drygt 20 år och under den tiden kan det orsaka stora neurologiska skador. Det finns inget du kan göra för att ta bort det när det väl har fastnat i hjärnan, förutom att ta kelatorer (receptbelagda mediciner). Keleringsbehandlingen påverkar lever- och njurfunktionen, så den används endast i allvarliga fall.
Jag vill inte skrämma dig för mycket. Mest troligt om du luftar ut ångan som fastnade i vad du borde vara bra ärligt talat. Tänk bara på denna faktor i framtiden.
Jag önskar dig lycka till med att återfå din värmemantel.