Jag tar det inte som ett ifrågasättande
. Vi är här för att hjälpa varandra med information. Eftersom jag inte har provat denna omvandling (varken från racemisk eller från D-amfetamin) kan jag bara lita på Rhodiums anteckningar om
Jag skulle bara använda racemisk amfetamin förresten, eftersom metamfetamin kan lösas med samma metoder som amfetamin och varför riskera värdefull D-isomer när slutresultaten inte är kända.
"Formaldehyd och aluminiumamalgam
N-metylamfetaminer framställdes genom reaktion av motsvarande amfetamin med formaldehyd och reduktion i frånvaro av syra. Således reducerades en blandning av 1 mol amfetaminfreebas (136 g) och 1 mol vattenhaltig formaldehyd (81 ml 37% eller 75 ml 40%) i 350 ml alkohol och ett överskott av aluminiumamalgam under flera timmar, vatten tillsattes, aluminiumhydroxid filtrerades bort, lösningen surgjordes och indunstades, och freebasen separerades med hjälp av alkali vilket gav fenyl-N-metylisopropylamin, omvandlad till hydroklorid, mp 140°C.
På liknande sätt gav 70 g d-amfetamin i alkohol med aluminium och 1 mol formaldehyd d-metamfetamin, som omvandlades till fosfatsaltet. 1-Fenyl-2-aminopropanol gav på liknande sätt efedrin.`
(Betoningen från mig.)
Hur som helst, jag bjuder fortfarande in någon ut någon att dela sin erfarenhet av att faktiskt ha provat denna syntes och ha lite verklig erfarenhet av den. Jag kommer att prova det någon gång, men det skulle ha varit bra att veta att det verkligen fungerar innan jag offrar mycket material och tid. Det andra alternativet är att utgå från P2NP och reducera den till iminen och sedan hydrolysera i sur miljö till P2P, men detta innebär sedan ytterligare en aminering av P2P med metylamin som jag tycker är överdriven eftersom det redan har skett en (efter kondensation av bensaldehyd med nitroetan). Metoden jag skulle använda kräver också ganska mycket ättiksyra för att minska t.ex. på järnkatalysator och sedan hydrolysera med syran. Om det inte finns någon som har provat detta, kommer jag att göra en jämförelse och låta forummedlemmarna veta.