vilka är de bästa lap-top för opsec?

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
157
Den bästa bärbara datorn för opsec är SSH / VNC till en raspberrypi som kör tails förklädd till en kopplingsdosa högt upp på sidan av ditt hus.

freedum

Buying through escrow
New seller
Language
🇬🇧
Reaction score
48
Deals
1
Endast svansar
Läs dnm-bibeln. Den är mycket grundläggande men innehåller några punkter för att komma igång.

V€ctor Company

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Reaction score
7
Det spelar ärligt talat ingen roll vilken bärbar dator du kan få så länge den kan köra tails eller något annat krypterat operativsystem som whonix, qubes etc.

Chromebooks kan köra tails och som en annan användare sa, de är jävligt billiga och du kan kasta bort dem om du behöver, men om du använder tails eller kör något annat krypterat operativsystem från en USB-sticka kan du bara kasta bort hårddisken eftersom det inte finns ett spår på din dator ändå.

zeus

Don't buy from me
Member
Reaction score
2
Den specifika modellen av bärbar dator är irrelevant. Jag kommer dock inte att använda en från Apple eller Microsoft.

Här är några säkerhetsråd.
  • Installera alltid om operativsystemet efter att du köpt den bärbara datorn.
  • Använd Whonix i Virtualbox, inuti en VeraCrypt-behållare.
  • Rutt all Whonix-trafik genom Tor.
  • Använd en stark VPN i huvud OS, så att din ISP inte skulle se att du använder Tor.
  • Kryptera huvudlagringen och använd ett resonabelt säkert lösenord för OS.
  • Stäng ALLTID veracrypt-enheten när arbetet är klart.
  • Lagra aldrig darknet-filer utanför en krypterad veracrypt-behållare.
  • Läs de böcker som rekommenderas här om opsec.

thecurious

Don't buy from me
Member
Reaction score
9
När jag tittar på orsakerna till att människor har fängslats under de senaste 5 åren är de följande:

- Använde smutsig kryptovaluta för att betala för pizza (administratör av Wallstreet-Market, Chemical-Revolution "joko7/sicario")
- Använde en e-postadress som hade en koppling till den verkliga världen (Silkroad/DPR)
- Bristande kryptering
- Förräderi av tidigare partners och förmodade vänner

Jag har upplevt och var tvungen att uppleva genom brottsbekämpning att TrueCrypt var skottsäkert vid den tiden och VeraCrypt är skottsäkert nu.

Min utredning avslutades nyligen, den konfiskerade (och krypterade) hårdvaran överlämnades inte, men ingenting kunde hittas.

Min personliga rekommendation (beroende på lokala lagar) bortsett från alla frenetiska uppmaningar till Linux och Co:
- Använd endast den bärbara datorn med en strömkabel (ta bort batteriet)
- Installera den senaste versionen av VeraCrypt
- Använd aldrig smutsiga pengar som du tjänar på något annat sätt för konsumtion, dvs. för mat, dryck osv. Konvertera dem till kontanter först, använd inte Monero heller - bara pengar är helt anonyma.