- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 6
Jeg syntetiserede nitroethan med succes, men ikke rent, kan jeg lave p2np med urent nitroethan.
HIGGS BOSSON
Expert
- Reaction score
- 708
Det kommer an på, hvor beskidt din nitroethan er. Prøv at sætte et par gram i mikrobølgeovnen som et eksperiment.
↑View previous replies…
- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 6
- By Manisj@1290
Jeg brugte denne metode til at fremstille natriumethylsulfat.
Men efter rensning med ethanol er mit udbytte meget lavt som 60 g ca. masser af natriumethylsulfat, der ikke er opløst i ethanol. Så jeg har kastet uopløst natriumethylsulfat. Jeg er meget uenig i, hvordan jeg kan få maksimal mængde natriumethylsulfat?
140 g ethanol (vandfri)
300 g svovlsyre (98 %)
2000 ml destilleret vand
"≈" 260 g calciumkarbonat
"≈" 350 g koncentreret natriumkarbonatopløsning (40 g/100 ml)
410 ml ethanol (vandfri) til rensning
Del 1: Ethylhydrogensulfat
CH3CH2OH + H2SO4 = C2H5OSO3 + H20
Ethanol og svovlsyre sættes i fryseren for at køle ned til 0 °C. Vand sættes i køleskabet.
Der forberedes et isvandsbad, og derefter tilsættes ethanol til en rundbundet kolbe med en trykudlignende dryptragt.
Svovlsyren tilsættes LANGSOMT dråbe for dråbe under kraftig omrøring i isbadet. Tilsætningen bør tage mindst 35 minutter fra første til sidste dråbe.
Når tilsætningen er afsluttet, bør reaktionstemperaturen ikke være højere end 20 °C.
Lad opløsningen røre kraftigt i isbadet i 60 minutter.
Efter 60 minutter er opløsningen blevet gul, isbadet fjernes, og reaktionsblandingen
Placeres i en tohalskolbe og sættes i et varmebad, der opvarmes til 50 °C.
Opvarm reaktionsblandingen til 50 °C, og hold den i vandbadet i 60 minutter, hvorefter den afkøles til stuetemperatur.
Hæld 2000 ml koldt vand i et 5-liters bægerglas, og tilsæt derefter langsomt den afkølede reaktionsblanding.
Del 2: Ethylhydrogensulfat til - calcium Ethylhydrogensulfat
2C2H5OSO3H+CACO3 = (C2H50S03)2CA + H2O + CO2
Tilsæt calciumcarbonat (≈260 g) langsomt under kraftig omrøring til PH 7
Bægerglasset opvarmes derefter til 60 °C i et vandbad, og der opvarmes også 200 ml skyllevand.
Filtrer bundfaldet (calciumsulfat) fra, skyl bægerglasset og vask med det opvarmede vand.
Opbevar den filtrerede blanding.
Del 3: Calciumethylsulfat til - natriumethylhydrogensulfat
(C2H50S03)2CA + NA2CO3 = 2C2H5OSO3NA + CaCO3
Tilsæt koncentreret natriumkarbonatopløsning til den filtrerede blanding (≈350 g)
Calciumcarbonat vil udfældes af opløsningen
Fortsæt med at tilsætte natriumkarbonat, indtil det bliver alkalisk (PH 12-14)
Vakuumfiltrer calciumcarbonatet ud. Vask filtratet godt med lidt koldt vand
Kog opløsningen, indtil den bliver uklar, og filtrer derefter (udfældningen er kalciumkarbonat)
Fortsæt med at inddampe filtratet, indtil det er tørt.
Til den tørre blanding tilsættes 400 ml vandfri ethanol og opvarmes på vandbad, indtil de fleste faste stoffer opløses.
Filtrer gennem en opvarmet vakuumtragt, og skyl bægerglasset med 10 ml vandfri ethanol.
Når filtratet kommer ned på stuetemperatur, filtreres krystallerne fra,
Sæt filtratet tilbage i fryseren for at danne en anden portion krystaller - filtrer derefter. Tilsæt krystaller fra første batch.
Men efter rensning med ethanol er mit udbytte meget lavt som 60 g ca. masser af natriumethylsulfat, der ikke er opløst i ethanol. Så jeg har kastet uopløst natriumethylsulfat. Jeg er meget uenig i, hvordan jeg kan få maksimal mængde natriumethylsulfat?
140 g ethanol (vandfri)
300 g svovlsyre (98 %)
2000 ml destilleret vand
"≈" 260 g calciumkarbonat
"≈" 350 g koncentreret natriumkarbonatopløsning (40 g/100 ml)
410 ml ethanol (vandfri) til rensning
Del 1: Ethylhydrogensulfat
CH3CH2OH + H2SO4 = C2H5OSO3 + H20
Ethanol og svovlsyre sættes i fryseren for at køle ned til 0 °C. Vand sættes i køleskabet.
Der forberedes et isvandsbad, og derefter tilsættes ethanol til en rundbundet kolbe med en trykudlignende dryptragt.
Svovlsyren tilsættes LANGSOMT dråbe for dråbe under kraftig omrøring i isbadet. Tilsætningen bør tage mindst 35 minutter fra første til sidste dråbe.
Når tilsætningen er afsluttet, bør reaktionstemperaturen ikke være højere end 20 °C.
Lad opløsningen røre kraftigt i isbadet i 60 minutter.
Efter 60 minutter er opløsningen blevet gul, isbadet fjernes, og reaktionsblandingen
Placeres i en tohalskolbe og sættes i et varmebad, der opvarmes til 50 °C.
Opvarm reaktionsblandingen til 50 °C, og hold den i vandbadet i 60 minutter, hvorefter den afkøles til stuetemperatur.
Hæld 2000 ml koldt vand i et 5-liters bægerglas, og tilsæt derefter langsomt den afkølede reaktionsblanding.
Del 2: Ethylhydrogensulfat til - calcium Ethylhydrogensulfat
2C2H5OSO3H+CACO3 = (C2H50S03)2CA + H2O + CO2
Tilsæt calciumcarbonat (≈260 g) langsomt under kraftig omrøring til PH 7
Bægerglasset opvarmes derefter til 60 °C i et vandbad, og der opvarmes også 200 ml skyllevand.
Filtrer bundfaldet (calciumsulfat) fra, skyl bægerglasset og vask med det opvarmede vand.
Opbevar den filtrerede blanding.
Del 3: Calciumethylsulfat til - natriumethylhydrogensulfat
(C2H50S03)2CA + NA2CO3 = 2C2H5OSO3NA + CaCO3
Tilsæt koncentreret natriumkarbonatopløsning til den filtrerede blanding (≈350 g)
Calciumcarbonat vil udfældes af opløsningen
Fortsæt med at tilsætte natriumkarbonat, indtil det bliver alkalisk (PH 12-14)
Vakuumfiltrer calciumcarbonatet ud. Vask filtratet godt med lidt koldt vand
Kog opløsningen, indtil den bliver uklar, og filtrer derefter (udfældningen er kalciumkarbonat)
Fortsæt med at inddampe filtratet, indtil det er tørt.
Til den tørre blanding tilsættes 400 ml vandfri ethanol og opvarmes på vandbad, indtil de fleste faste stoffer opløses.
Filtrer gennem en opvarmet vakuumtragt, og skyl bægerglasset med 10 ml vandfri ethanol.
Når filtratet kommer ned på stuetemperatur, filtreres krystallerne fra,
Sæt filtratet tilbage i fryseren for at danne en anden portion krystaller - filtrer derefter. Tilsæt krystaller fra første batch.
Tilsæt 215 ml absolut ethanol
Tilsæt 108 ml (2 mol) svovlsyre langsomt, når tilsætningen er færdig. Opvarm til 80 grader i 2,5 timer.
Sluk for varmen, og afkøl blandingen
Anbring den i en plade, tag derefter 200 gram natriumkarbonat og tilsæt det, indtil det svarer til pH 8
Vent derefter nogle timer på, at natriumkarbonatet reagerer godt. Uden at tilsætte vand er der lidt ethanol. Lad det fordampe ud i luften.
Udbyttet er 290 gram
Blandede mol af natriumethylsulfat
Mol natriumsulfat
Jeg brugte 2 mol svovlsyre og producerede et mol ethylsulfat
Et mol svovlsyre forbliver ureageret
Natriumsulfat, det er ligegyldigt, du skal ikke adskille noget. Sæt alt sammen og tilsæt 1 mol natriumnitrit 103 gram med 50 ml vand og start destillationen.
Tilsæt 108 ml (2 mol) svovlsyre langsomt, når tilsætningen er færdig. Opvarm til 80 grader i 2,5 timer.
Sluk for varmen, og afkøl blandingen
Anbring den i en plade, tag derefter 200 gram natriumkarbonat og tilsæt det, indtil det svarer til pH 8
Vent derefter nogle timer på, at natriumkarbonatet reagerer godt. Uden at tilsætte vand er der lidt ethanol. Lad det fordampe ud i luften.
Udbyttet er 290 gram
Blandede mol af natriumethylsulfat
Mol natriumsulfat
Jeg brugte 2 mol svovlsyre og producerede et mol ethylsulfat
Et mol svovlsyre forbliver ureageret
Natriumsulfat, det er ligegyldigt, du skal ikke adskille noget. Sæt alt sammen og tilsæt 1 mol natriumnitrit 103 gram med 50 ml vand og start destillationen.