Denne reaktion fungerer ganske godt for mig, det lykkedes mig at lave et par testkørsler på 20 gram i en tyk 7 liters HDPE-tønde med en effektivitet på ca. 60 % efter tørring ved lav temperatur i en affugter. fik lidt oversyring i nogle partier, men generelt er det et meget flot hvidt stof, der, når det er tørret korrekt, danner korn, der bliver til pulver med let-medium tryk.
Jeg har dog to spørgsmål.
Mit kviksølvnitrat bliver gult, når det rører ved vandet, kviksølvet er rent hvidt, før det tilsættes aluminium/vandblandingen, men så snart det tilsættes vandet, bliver det gult, og efter at have siddet i vandet/aluminiumet bliver det endda næsten rød-orange. disse klumper ser ud til kun at opløses dårligt i vand, fordi jeg er nødt til at skylle mindst 3-4 gange for at slippe af med hver eneste lille spormængde. mit kviksølvmetal kommer fra vippekontakter, hvilket får mig til at tro, at det måske er forurenet med spormængder af andre metaller?
min anden bekymring er, at min p2np ikke opløses i min IPA/eddikesyre-blanding i betragtning af 10 g P2NP i 100 ml isopropyl og 50 ml iseddikesyre. min eddikesyre er kun 80%. jeg har brug for ca. 120-130 ml IPA og sandsynligvis 70 ml eddikesyre for at opløse ep2np, ellers har jeg gule krystaller, der hvirvler rundt i min opløsning.
Kan det være en konsekvens af de 80 % eddikesyre?