Hej, jeg har brug for hjælp! Jeg har prøvet Rusznak-metoden til at opløse racemisk amfetamin. Her er den eneste information fra Erowid, jeg prøvede at søge efter papiret, men kunne ikke finde noget:
En blanding af 0,1 mol (13,52 g) phenylisopropylamin (eller 14,92 g metamfetaminbase) i 60 ml benzen, 0,05 mol d-vinsyre (7,50 g) i 30 ml vand og 2 g natriumhydroxid (reagenskvalitet eller titreret ækvivalent) i 3 ml vand blev holdt 4 timer med intermitterende omrystning, og den organiske fase blev inddampet for at give 98% L-phenylisopropylamin. Denvandige fase blev ekstraheret med benzen ved pH 13 og inddampet for at give 96% D-enantiomer.
Jeg brugte halve mængder i forhold til beskrivelsen. Alt gik fint, jeg fik opløst amfetaminet og derefter baseekstraheret med 30 ml
toluen (jeg havde ikke benzen - kan det være problemet?), derefter tilsatte jeg de andre ingredienser og lod det stå i ca. 4 timer. Der blev dannet noget bundfald, men det hjalp ikke at ryste lidt i skilletragten. Den vandige fase blev adskilt, og der blev givet alkali til PH 13. Der blev dannet et fint lag base oven på vandet, så på dette tidspunkt troede jeg, at alt var i orden. Basen blev ekstraheret med 30 ml toluen, men da acetone-svovlsyre blev tilsat, var der kun en moderat udfældning, som ikke steg, men snarere begyndte at forsvinde, da der blev dannet et lille lag af svovlsyre - vand i bunden af bægerglasset.
Hvordan kan jeg gemme den forhåbentlig ekstraherede D-amfetamin? Jeg har også gemt alle faserne, så hvis nogen påpeger en bommert tidligere, kan jeg gøre det om. Dette er en meget fin og nem metode, og jeg synes, det gik fint, jeg lavede bare sandsynligvis nogle forfærdelige fejl i den enkle ekstraktion til sidst. Faktisk ville jeg genlæse Pattons ekstraktionsemne, før jeg startede med den endelige ekstraktion, men var for begejstret og gik bare for det.
Enhver hjælp vil blive værdsat.
Mine tips er:
- min acetone var ikke vandfri - jeg destillerede acetonen på NaSO4 i går, og den blev opbevaret i en lukket kolbe, men ikke i fryseren
- Svovlsyre indeholdt vand (det er ret koncentreret, men jeg er ikke helt sikker - mellem 90-95 %).
- Jeg skulle have tørret toluenen, før jeg tilsatte syren - eller måske bare have inddampet den lidt?
- Toluen er ikke det rigtige opløsningsmiddel til denne ekstraktion af en eller anden grund (ukendt for mig).
- Skal jeg købe omvendt ved at tilsætte noget alkali og derefter tørre toluen og lade det fordampe?