Syntese af dextroamfetamin (Nabenhauer, 1942)

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
hooo ja ok, tak
Er det muligt at gemme L-amph-delen?
 
Last edited:

dark_side_of_chemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 23, 2022
Messages
35
Reaction score
15
Points
8
Jeg læste det oprindelige patent. der skrev de, at de pr. 2 mol amfetamin tilsætter 1 mol vinsyre og opløser det i den rette mængde alkohol. opvarmer til kogning og sætter det til side for at krystallisere. de adskiller vandfasen fra krystallerne og udfører endnu en omkrystallisering. de gentager denne operation flere gange. derefter tilsættes alkali til de kombinerede vandfaser for at hæve pH-værdien til 11. der dannes to faser. den ene er olie. Jeg forstod det oprindelige patent godt. vil de handlinger, der udføres på denne måde, give den rette effekt?https://patents.google.com/patent/US2276508A/en
To mol, for eksempel 2'70 gram, racemisk e-methylphenethylaminbase omsættes med et mol (1'50 gram) d-vinsyre, hvorved der dannes d1-a-methylphenethylamin d-tartrat. et neutralt salt. Det således opnåede neutrale salt opløses fuldstændigt ved tilsætning af en tilstrækkelig mængde, f.eks. ca. en liter, absolut ethanol og opvarmning til omkring kogepunktet. Opløsningen får derefter lov til at afkøle til stuetemperatur under lejlighedsvis omrøring for at undgå krystallisering. Krystallerne filtreres og vil vise sig at indeholde en overvægt af laevo-enantiomorfen. Ved omkrystallisering øges overvægten af lenantiomorfen, og processen gentages, indtil der ikke sker yderligere ændringer i den optiske rotation, og der opnås en aflæsning af i en koncentration på 8 gram pr. 100 cc vandig opløsning. Det således opnåede produkt er Liz-methylphenethylamin d-tartrat. Det resterende faste stof i moderluddene krystalliseres gentagne gange og systematisk, hvilket giver en yderligere fraktion af biz-methylphenethylamin d-tartrat, som kan renses ved omkrystallisation. d-a-methylphenethylamin kan let genvindes fra moderluddene ved tilsætning af vinsyre hertil til dannelse af syretartrater og adskillelse af d-a-methylphenethylamin d-bitartrat ved krystallisation.
Den frie base af begge optiske isomerer kan opnås ved at tilsætte et overskud af alkali til d-tartratet for laevo-isomerens vedkommende og til d-bitartratet for dextro-isomerens vedkommende, f.eks. ved at tilsætte en vandig opløsning af kaustisk soda, hvilket vil få basen til at udskille sig som en olie, der kan udvindes og renses efter enhver velkendt fremgangsmåde.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hej, jeg har brug for hjælp! Jeg har prøvet Rusznak-metoden til at opløse racemisk amfetamin. Her er den eneste information fra Erowid, jeg prøvede at søge efter papiret, men kunne ikke finde noget:

En blanding af 0,1 mol (13,52 g) phenylisopropylamin (eller 14,92 g metamfetaminbase) i 60 ml benzen, 0,05 mol d-vinsyre (7,50 g) i 30 ml vand og 2 g natriumhydroxid (reagenskvalitet eller titreret ækvivalent) i 3 ml vand blev holdt 4 timer med intermitterende omrystning, og den organiske fase blev inddampet for at give 98% L-phenylisopropylamin. Denvandige fase blev ekstraheret med benzen ved pH 13 og inddampet for at give 96% D-enantiomer.

Jeg brugte halve mængder i forhold til beskrivelsen. Alt gik fint, jeg fik opløst amfetaminet og derefter baseekstraheret med 30 ml toluen (jeg havde ikke benzen - kan det være problemet?), derefter tilsatte jeg de andre ingredienser og lod det stå i ca. 4 timer. Der blev dannet noget bundfald, men det hjalp ikke at ryste lidt i skilletragten. Den vandige fase blev adskilt, og der blev givet alkali til PH 13. Der blev dannet et fint lag base oven på vandet, så på dette tidspunkt troede jeg, at alt var i orden. Basen blev ekstraheret med 30 ml toluen, men da acetone-svovlsyre blev tilsat, var der kun en moderat udfældning, som ikke steg, men snarere begyndte at forsvinde, da der blev dannet et lille lag af svovlsyre - vand i bunden af bægerglasset.

Hvordan kan jeg gemme den forhåbentlig ekstraherede D-amfetamin? Jeg har også gemt alle faserne, så hvis nogen påpeger en bommert tidligere, kan jeg gøre det om. Dette er en meget fin og nem metode, og jeg synes, det gik fint, jeg lavede bare sandsynligvis nogle forfærdelige fejl i den enkle ekstraktion til sidst. Faktisk ville jeg genlæse Pattons ekstraktionsemne, før jeg startede med den endelige ekstraktion, men var for begejstret og gik bare for det.
Enhver hjælp vil blive værdsat.

Mine tips er:
- min acetone var ikke vandfri - jeg destillerede acetonen på NaSO4 i går, og den blev opbevaret i en lukket kolbe, men ikke i fryseren
- Svovlsyre indeholdt vand (det er ret koncentreret, men jeg er ikke helt sikker - mellem 90-95 %).
- Jeg skulle have tørret toluenen, før jeg tilsatte syren - eller måske bare have inddampet den lidt?
- Toluen er ikke det rigtige opløsningsmiddel til denne ekstraktion af en eller anden grund (ukendt for mig).
- Skal jeg købe omvendt ved at tilsætte noget alkali og derefter tørre toluen og lade det fordampe?
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Jeg har lige indset, at jeg har udeladt den sidste instruktion, som måske er løsningen på problemet.

Denvandige fase blev ekstraheret med benzen ved pH 13 og inddampet foratgive 96 % D-enantiomer.

Men selv om inddampning virker, hvad er så det næste, man skal gøre for at få D-amfetaminsulfat? Skal det bare fældes (acetone - svovlsyre), men efter inddampning? Hvorfor skal det inddampes? Er årsagen, at toluen ikke blander sig med svovlsyre i modsætning til IPA?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Ja, man kan filtrere L-amph D-vinsyre efter udfældning. Hvorfor opfinder du hjulet igen? Metoden i dette emne.
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
161
Points
43
Undskyld; måske læste jeg for meget til min lille hjerne ;)
du forklarer det tydeligt i metoden...

Tak for dit arbejde!
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hej Patton, når du brugte 6 g amfetaminsulfat i ovenstående ekstraktion og derefter tilsatte halvdelen af mængden af D-vinsyre (i form af mol). Jeg synes, at 3,3 g er for meget, fordi når man beregner den molære mængde, skal freebasen tages i betragtning. 6 g amfetaminsulfat er 4,4 g fri base, hvilket er 0,0326 mol base (1 mol er 135 g). Vi skal bruge 0,0326/2 mol D-vinsyre, hvilket svarer til ca. 2,446 g. Lad mig vide, om min tankegang er på rette spor. Hvis ja, så er det takket være dig for dit amfetaminsalt-emne. Jeg prøvede denne ekstraktion og forsøgte at beregne, hvor meget L-Amphetamin-D-vinsyreudfældning jeg skulle få.

Forresten fik jeg først alt for lidt bundfald, lige over 1 g efter tørring. Jeg gætter på, at det er derfor, patentets forfatter siger, at vi skal fortsætte krystalliseringen, indtil vi får en opløsning med den rette rotation? Jeg tænker på at prøve at sætte opløsningen i fryseren, så mere L-Amphetamin-D-vinsyre kan udfældes? Det ville være meget mere behageligt ikke at skulle foretage krystalliseringen så mange gange.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Du har fuldstændig ret. Jeg retter min fejl.
Fortæl os venligst om dit resultat.
 
Last edited by a moderator:

Heartburn

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 10, 2022
Messages
18
Reaction score
13
Points
3
Jeg har to spørgsmål.
Hvad skal man gøre med L-amph-tartrat, da dets vigtigste virkninger ikke er særlig ønskværdige for brugeren?
Hvad er den maksimale holdbarhedstid for tartratsalte sammenlignet med sulfat/phosphat?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Virkninger, der er svagere end d-amf-sulfat.
Jeg kan ikke sige det præcist, men jeg tror det samme.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Jeg ville simpelthen kassere L-amfetamintartarat, for hvad er ellers meningen med adskillelsen?
Jeg tror, at tartaratsalte er ret hydrofile, de absorberer vand, så det bliver mere problematisk at opbevare dem, ligesom amfetamin-HCL. Derfor er sulfat/phosphat-salte mere ønskværdige.
 

Joker_55555

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jun 17, 2022
Messages
100
Reaction score
25
Points
28
Hej Kan kviksølvklorid bruges i stedet for kviksølvnitrat?
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
(II), (I) vil ikke fungere
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Det er i isopropanol at bruge nitroethan her som opløsningsmiddel ville være 1 dumt 2 spildt
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Du kan racemisere den 50 % lisomer, du har tilbage, og gentage det så mange gange som muligt. 3 af dem, og så har du et teoretisk udbytte på 90 % af den ønskede isomer.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
94
Points
28
Hvordan racemiserer man det? Jeg har ikke hørt om sådan en metode.
 

UWe9o12jkied91d

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 8, 2022
Messages
678
Reaction score
510
Points
63
Deals
5
Det er lidt farligt at have det liggende, så det er nok ikke det værd for kemikeren, der producerer til sig selv. Denne artikel taler om methyl-amp. men jeg er 100 % sikker på, at man kan gøre det med den umethylerede variant.

https://www.emcdda.europa.eu/publications/eu-drug-markets/methamphetamine/main-production-methods-europe_en#figure7
[/URL]
 
Top