Aluminium amalgaam (Al/Hg) samenvatting

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1

Inleiding

Hier vind je gedetailleerde informatie over aluminiumamalgaam, de productie van kwiknitraat of kwikchloride. Er is een handleiding voor kwiknitraatsynthese met video-instructies. Kwikchloridesynthese wordt niet beschreven omdat het wordt gemaakt van kwiknitraat. Aluminiumamalgaam is een van de metalen amalgamen die hier niet worden beschreven omdat alleen aluminiumamalgaam voornamelijk wordt gebruikt in synthetische routes voor de productie van illegale drugs.

Wat is amalgaam

Een amalgaam is een legering van kwik met een ander metaal. Het kan een vloeistof, een zachte pasta of een vaste stof zijn, afhankelijk van de hoeveelheid kwik. Deze legeringen worden gevormd door metaalbinding, waarbij de elektrostatische aantrekkingskracht van de geleidingselektronen alle positief geladen metaalionen samenbindt in een kristalroosterstructuur. Bijna alle metalen kunnen amalgamen vormen met kwik, met als opvallende uitzonderingen ijzer, platina, wolfraam en tantaal. Zilver-kwikamalgaam is belangrijk in de tandheelkunde en goud-kwikamalgaam wordt gebruikt bij de extractie van goud uit erts. Inde tandheelkunde worden legeringen gebruikt van kwik met metalen zoals zilver, koper, indium, tin en zink.
1Xc2v6WdVJ
PqusZFdRw3
Aluminium kan een amalgaam vormen door een reactie met kwik. Aluminiumamalgaam kan worden bereid door aluminiumkorrels of -draad in kwik te malen of door aluminiumdraad of -folie te laten reageren met een oplossing van kwikchloride/kwiksulfaat. Dit amalgaam wordt gebruikt als reagens om verbindingen te reduceren, zoals de reductie van nitroverbindingen tot amines. Het aluminium is de uiteindelijke elektronendonor en het kwik dient als bemiddelaar voor de elektronenoverdracht. De reactie zelf en het afval ervan bevatten kwik, dus zijn er speciale veiligheidsmaatregelen en verwijderingsmethoden nodig. Als milieuvriendelijker alternatief kunnen vaak hydriden of andere reductiemiddelen worden gebruikt om hetzelfde synthetische resultaat te bereiken. Een ander milieuvriendelijk alternatief is een legering van aluminium en gallium, die op dezelfde manier het aluminium reactiever maakt door te voorkomen dat het een oxidelaag vormt.

RW5BmqgFpc
Aluminium in lucht wordt gewoonlijk beschermd door een molecule-dun laagje van zijn eigen oxide. Deze aluminiumoxidelaag dient als een beschermende barrière voor het onderliggende aluminium zelf en voorkomt chemische reacties met het metaal. Kwik dat ermee in contact komt, kan geen kwaad. Als er echter elementair aluminium wordt blootgesteld (zelfs door een recente kras), kan het kwik zich ermee combineren om het amalgaam te vormen. Dit proces kan veel verder gaan dan het direct blootgestelde metaaloppervlak en mogelijk reageren met een groot deel van het bulkaluminium voordat het uiteindelijk eindigt.

De aanwezigheid van water in de oplossing is naar verluidt noodzakelijk; het elektronenrijke amalgaam zal aluminium oxideren en H+ uit water reduceren, waardoor aluminiumhydroxide (Al(OH)3) en waterstofgas (H2) ontstaan. De elektronen van het aluminium reduceren het kwikhoudende Hg2+ ion tot metallisch kwik. Het metallisch kwik kan dan een amalgaam vormen met het blootliggende aluminiummetaal. Het amalgaam van aluminium wordt vervolgens geoxideerd door water, waarbij het aluminium wordt omgezet in aluminiumhydroxide en vrij metallisch kwik vrijkomt. Het gegenereerde kwik doorloopt deze laatste twee stappen totdat de voorraad aluminiummetaal is uitgeput.
PGYKuHjRrT

Bereidingsmethoden

Al/Hg amalgaam van HgCl2 in MeOH oplossing
Zet een platbodemkolf van twee liter met drie halsgaten op en sluit een van de halsgaten. Plaats een terugvloeikoeler in het middelste gat. Het apparaat werd op een roerwerk/warmteplaat geplaatst. Snijd Reynolds Heavy Duty aluminiumfolie in vierkantjes van ongeveer 1 inch, om in totaal 27,5 g te maken.
6IY1yRCULm
QToCGUYNMO

5g folie in vierkantjes van 1" en 5g folie en folie na 8-10 seconden malen in een Braun koffiemolen

OnwrQuCyt2
TjdFSKozyW

Close-up van foliebolletjes en 27,5g folie in een 2000 mL platbodemkolf

Doe batches van 5 gram in een kleine Braun koffiemolen en maal de folie 8-10 seconden. De folie wordt niet echt "gemalen", maar het wordt helemaal opgekruld tot kleine bolletjes. Dit werkt verbazingwekkend goed. Het klinkt misschien raar om je folie in een koffiemolen te stoppen, maar dit is zonder twijfel een doorbraak in de voorbereiding van aluminium voor de Al/Hg. Vervolgens werd 400 mg HgCl2 opgelost in 750 ml MeOH van laboratoriumkwaliteit. Toen het MeOH klaar was (alle HgCl2 opgelost), werd het ook in de erlenmeyer gegooid en werd de condensor geplaatst. Er werd ongeveer elke minuut 5-10 seconden geroerd. In minder dan 10 minuten waren er zwakke borrelingen zichtbaar, was de oplossing grijs en was het aluminium duidelijk minder glanzend. Sommige stukjes begonnen te drijven. Als het amalgaam klaar is, stopt de gasontwikkeling.
KSfEMgrNFT

Amalgaam compleet

Droog Al/Hg amalgaam van Hg(NO3)2

We nemen 14 g aluminiumfolie en scheuren het met onze handen in stukjes van 2x2, 3x3 cm groot. Zorg ervoor dat je scheurt, niet snijdt, om het oppervlak te vergroten. Doe de folie in een rondbodemkolf met 3 hals en vul de kolf volledig met water.
Htd1eO3lo5
Nu bereiden we het kwikzout voor. We nemen een kwikthermometer uit de apotheek, wikkelen hem in papier en breken hem aan de onderkant. Giet al het kwik (~1-2 g) in een glas, waar we vervolgens 4 mL salpeterzuur (70%) aan toevoegen. Vergeet niet dat kwikdampen gevaarlijk zijn voor de gezondheid! Om de reactie op gang te brengen, moest het glas verwarmd worden tot ongeveer 50 graden, onder af en toe roeren. Al het kwik loste ongeveer 30 minuten op en een oranje gas, stikstofoxide (IV), kwam vrij uit het glas. De reactievergelijking is als volgt .
Hg + 4HNO3 ----> Hg(NO3)2 + 2NO2 + 2H2O
WfyI0znvjK

Bekijk media item 6
Pipetteer 2 mL van de oplossing en plaats deze in een rondbodemkolf met folie. Na ongeveer 5 minuten verloor de folie zijn glans, werd dof en er verzamelde zich een klein laagje grijs slib (aluminiumhydroxide) op de bodem van de kolf. Na 10-15 minuten stopt de reactie, dit is te zien aan het stoppen van de gasevolutie.
XClBG4hTiW
We laten de vloeistof weglopen en spoelen de folie 3 keer met water.
Xyu1b86dt0
Azijnzuur wordt vaak gebruikt om waterstof te produceren, maar ik "start" de reactie om waterstof te produceren met water. Een minder zuur medium, wat betekent dat er later minder alkali moet worden toegevoegd. Veel mensen stellen de vraag: "Hoe verwijder ik dit water?" Het is nergens voor nodig om water te verwijderen, het reageert met aluminium en waterstof wordt verkregen: 2Al + 6H2O ---> 2Al (OH)3 + 3H2

Hoe te gebruiken

Al amalgaam (Al/Hg) wordt veel gebruikt in reductie organische reacties van nitroverbindingen tot amines. Reductiereactie is een eenpot exotherme reactie met Al/Hg met organische onverzadigde verbinding. Aluminium, water en kwik laten waterstofgas (H2) vrij in het reactiemengsel en verzadigen organische verbindingen. Je kunt Al/Hg-reductie tegenkomen in de meeste populaire reacties zoals Synthese van amfetamine uit P2NP via Al/Hg (video), Volledige MDMA-synthese uit sassafrasolie, Synthese en extractie van d-amfetamine (Nabenhower, 1942) enzovoort.
 
Last edited:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Volgens wikipedia is voor de productie van kwik(II)nitraat heet en geconcentreerd salpeterzuur nodig, of maakt dat geen verschil?
De reactie met heet salpeterzuur ziet er in ieder geval heftiger uit, er wordt veel gas geproduceerd en dat duurde geen 10 minuten.

Is er bij het kwik(II)nitraat en de aluin een verhouding die je moet volgen? Of hoe kun je de juiste hoeveelheid bepalen zodat je goed amalgaam krijgt.

Is het fout om een salpeterzuuroplossing te hebben met ongeveer 50 mg kwik(II)nitraat opgelost in 0,1 ml oplossing? Want ik heb gelezen dat je een zure oplossing moet gebruiken om neerslag van hydrolyseproducten te voorkomen.
Of welke andere mogelijkheden zijn er?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hallo
antwoord:

De verhouding is ongeveer 1:1300 tot 1:650 (kwik(II)nitraat tot Al in mol).
Dit zuur activeert het oppervlak van de Al-folie om de reactie met Hg te starten. Veel zuur bederft het reductieproduct. Het is niet nodig om het te gebruiken.
Welke hydrolyseproducten bedoel je?
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
ok, dus het maakt geen verschil of je heet salpeterzuur toevoegt aan het kwik of koud en het dan verhit. Waarschijnlijk is de tweede methode voorzichtiger.

Dit is een relatief groot bereik, met 50g Al zou dit een hoeveelheid van 0,4g tot 0,9g zijn. Maar nu weet ik waarom het verhogen van de voeding niet veel meer opbrengst gaf, veel te weinig zout om het amalgaam te vormen. Hartelijk dank!

Is het beter om meer kwik(II)nitraat te geven of alleen zoveel als nodig is? Ik ging er altijd van uit dat het amalgaam een kettingreactie is, die maar een zetje nodig heeft om volledig te reageren.
Wat betekent veel zuur? Zure oplossing betekent dat ik een beetje meer zuur heb dan in de oplossing reageert.
Ik heb 21g kwik opgelost in 70ml van 60%HNO3, dat zou een concentratie van 0,1ml zure oplossing moeten geven aan ongeveer 50mg kwik(II)nitraat en ik zou ongeveer 50ml HNO3 te veel hebben toegevoegd.
Dat zou ongeveer 1ml (0,5g zout) zuuroplossing voor 50g Al zijn. Is dit al te veel zuur?
Ik denk dat dit monohydraat, octahydraat en hemihydraat betekent.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Noodzakelijke hoeveelheid zou beter zijn, een teveel aan Hg-zout zal meer Hg-houdend afval maken.
Ik bedoel een teveel aan zuur, kwantitatief is het goed.
Ik denk dat een overmaat aan zuur de vormingsreactie van Hg en Al(OH)3 kan vertragen in overeenstemming met het principe van Le Chatelier.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Ok, ik zie dat ik me dus geen zorgen hoef te maken over de hydrolyseproducten, maar dat het teveel aan salpeterzuur mijn amalgamatie in de war schopt.

Ik ben heel theoretisch te werk gegaan volgens het principe dat ik 50mg per 0,1ml oplossing wil en heb deze formule genomen en de rest berekend:
3HG + 8HNO3 --> 3HG(NO3)²+...+....
601,77g+504,08g -->1027,86g +...+...
2,93g+2,45g -->5g +...+...
5g kwik(II)nitraat + 10ml HNO3 = concentratie 0,05g/0,1ml
Voor 70ml HNO3 is dus 21g kwik nodig.
Van de 70ml HNO3 zou dan 17,15g=12,55ml gereageerd moeten hebben en de rest (57ml) zou de zure oplossing zijn.

Hoe kan ik mijn bereide oplossing het beste bewaren?
-Kan ik het salpeterzuur destilleren? Wat zou er dan overblijven, het pure kwikzout? Maar met de kleine hoeveelheid zou dit zeker te kostbaar zijn.

-Of kan ik beter kwik toevoegen en het geheel verhitten om een hogere concentratie kwikzout en minder zuur te krijgen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Je hebt een verkeerde reactie gemaakt en dus verkeerde hoeveelheden reagentia. Kijk naar mijn onderwerp hierboven, daar staat de juiste reactie.
Luchtdicht afsluiten en in de koelkast zetten
Deze procedures hoef je niet te doen man. Als je Hg wilt oplossen in HNO3, moet je het verwarmen. Je kunt een terugvloeikoeler gebruiken om verdamping van zuur te voorkomen.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Maar meneer, de reactie
HG + 2HNO3 --> HG(NO3)² +NO2 + H2O
uit je post kan niet juist zijn,
HG + 2HNO3 --> HG(NO3)²+ H2 zou de juiste zijn als dat zo was, maar het zou waarschijnlijk moeten zijn ->
HG + 4HNO3 --> HG(NO3)² + 2NO2 + 2H2O, anders klopt het molecuulnummer aan beide kanten niet, dan mis je één stikstof en drie zuurstof. Ben je het hierover met me eens? In ieder geval wordt er stikstofdioxide (NO2) gevormd, dat ben ik 100% met je eens, ik kon het ruiken.
Mijn reactie met stikstofmonoxide (NO)
3HG + 8HNO3 -->3HG(NO3)² + 2NO + 4H2O
zou ook kloppen, van de molecuulnummers, maar stikstofmonoxide is geurloos, dus dat kan niet kloppen, mijn fout.

Geen idee waarom ik zoveel reacties kan vinden voor HG + HNO3 en welke de juiste is.
Ik dacht dat mijn oplossing niet goed was, te zuur, althans zo begreep ik je, en ik bedacht twee manieren om mijn oplossing te "redden", destilleren of concentreren. Maar...
Lijkt toch niet nodig, zoals je net schreef.

Ik zal de nieuwe reactie dan gebruiken als je het met me eens bent voor berekeningen in de toekomst om de juiste hoeveelheid kwikzout te bepalen.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Ja, je hebt gelijk! Dit is precies goed. Bedankt voor je bericht. NO2 is het juiste product, bruin gas.
3EkWQSjFeV
Ohh, sorry voor het misverstand. Je kunt zuur verdampen, maar gebruik dan wel een goed geventileerde ruimte en gebruik een masker met handschoenen!
 
Last edited by a moderator:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
93
Points
28
Hoi Patton, ik heb geprobeerd om mijn folie in de koffiemolen te doen (in mijn uiterste wanhoop), maar ik wist niet zeker of het zou werken, dus ik heb de balletjes weggelaten, maar toen las ik je bericht hierboven en dat gaf me nieuwe hoop. Mijn vraag is, kan het ook gebruikt worden met de normale amalgamatiemethode of alleen met MeOH. Het zou een levensredder zijn omdat het verscheuren van al deze folie een ramp is. Bedankt
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Hoi, Diogenes. Ja, dat kan.
 

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
93
Points
28
Hoe weet ik wanneer de balletjes (gemaakt door de koffiemolen) versmolten en klaar zijn? Op welke tekenen moet ik letten?

Begrijp ik ook goed dat de reactie meer folie nodig heeft als ik de koffiemolenmethode gebruik? Zo ja, wat is de verhouding volgens jullie ervaring?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,654
Solutions
3
Reaction score
2,732
Points
113
Deals
1
Kleur en bubbels. Als het bubbelen klaar is, is het klaar om te gaan
je moet het tellen op massa, het snijden en mengen in mixer gebruikt voor het vergroten van het vierkant van het oppervlak
 
Last edited by a moderator:

diogenes

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 27, 2021
Messages
183
Reaction score
93
Points
28
Bedankt Patton, ik zal het proberen en hetzelfde gewicht aan folie gebruiken (hoewel het er veel minder uitziet en een uur korter duurt dan :) ).
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Ik vraag me af of je aluminiumpoeder kunt gebruiken in plaats van folie of brokken? Zoiets als Duits donker poeder (200 mesh - 2 micron). Als je dat mengt met kwiknitraat, wat zou dan het resultaat zijn?
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Ik heb gelezen dat het niet zo goed is omdat je van poeder geen goed amalgaam kunt krijgen, het reageert te snel, ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar er wordt altijd folie gebruikt.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Oké, interessant. Waar heb je dat gelezen, ik zou het ook graag lezen! Ik verwacht dat de reactie ronduit heftig zal zijn, zoals reacties meestal zijn met alu-poeder, maar waarom zou de reactietijd het eindproduct beïnvloeden?
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Sorry dat ik geen link kan geven, ik denk dat het in een oud forum was. We zijn zeker niet de enigen die denken dat hoe groter het oppervlak is dat kan reageren, hoe beter, maar in dit geval is dat waarschijnlijk niet zo, omdat vrijwel alle koks altijd met folie werken. Waarom precies kan ik niet zeggen, sorry. Misschien kan een expert hier antwoorden waarom hier geen poeder maar folie wordt gebruikt.

De reactie kan ook te snel verlopen. Een gecontroleerde reactie die gelijkmatig verloopt over een lange periode kan bijvoorbeeld veel vollediger zijn in de omzetting van stoffen dan een korte heftige reactie.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
410
Points
63
Ah, ok, ik snap het. Ik dacht net aan de reactie om het aluminiumamalgaam te produceren. Maar dan is er de reductie van P2NP ... Dat is waar het amalgaam in poedervorm misschien te snel werkt.
 

ASheSChem

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 10, 2022
Messages
297
Reaction score
160
Points
43
Hebben we voor de thermometerthese salpeterzuur nodig van slechts 70%? (niet goed voor 60/65/69,5%... niet dezelfde prijs)
 
Top