berekening van verhoudingen voorbeeld van mephedrone synthese

dark_side_of_chemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 23, 2022
Messages
35
Reaction score
15
Points
8
Hallo allemaal. in deze thread wil ik de basisprincipes van het berekenen van verhoudingen presenteren aan de hand van het voorbeeld van berekeningen voor de synthese van mephedrone.

helemaal aan het begin wil ik beginnen met het feit dat het tellen van verhoudingen een van de belangrijkste stappen is voordat je aan het werk gaat bij het uitvoeren van laboratoriumactiviteiten.


Hier gaan we: om te kunnen tellen hoeveel gram of hoeveel ml van een bepaald product we tijdens de reactie moeten toevoegen, moeten we de molaire massa's van de gebruikte producten kennen.

Een voorbeeld hiervan is de berekening van de verhouding voor de methylaminering bij de synthese van mephedrone:
We moeten dus de molaire massa's kennen van de volgende reagentia: 2 bromo 4 methylpyrofenon, 40% methylamine waterige oplossing, de hoeveelheid oplosmiddel om het bromoketon op te lossen en de hoeveelheid waterig zoutzuur die nodig zal zijn in de aanzuurfase.
1mol bk4 = 227 g
1mol methylamine = 31,06g
1mol hcl = 36,46g
hoeveelheid oplosmiddel nodig om bromoketon op te lossen "1g bk = 1ml oplosmiddel + x ml oplosmiddel nodig voor volledige oplossing" we nemen aan dat we voor 1g 3ml nodig hebben.

We nemen dus aan dat we met 4kg bk4 gaan werken:
  • 4kg bk4 = 4000g bk4 mol=?
  • 4000/227=17,62mol
12000ml toluen

hoeveel ml 40% methylamineoplossing hebben we nodig?
per 1mol bk4 is er 2mol methylamine + een geschikte overmaat, afhankelijk van of de synthese koud of warm is. de overmaat varieert van 1-2,5. Voor warme synthese wordt een overmaat van 2,5 aanbevolen.


Dus: voor 1 mol bk hebben we 5 mol methylamine nodig.

voor 17,62 mol bk4 hebben we 88,1 mol methylamine nodig.
88,1 x 31,06 = 2736,39g methylamine hcl
om de hoeveelheid te krijgen die nodig is voor een oplossing van 40%, moeten we ons resultaat delen door 40%
2736,39 / 0,4 =6840,98g ( 40% methylamine in water )
om g om te rekenen naar ml moeten we delen door de dichtheid van methylamine = 0,69 g / cm3
6840,98 / 0,69 =9914,46 ml

dus: voor 4 kg bk4 hebben we 12 l oplosmiddel nodig en bijna 10 l van een 40% oplossing van methylamine in water.
tip: bij het tellen van de hoeveelheid methylamine in water is het de moeite waard om aan te nemen dat er minder dan 40% in zit omdat het een sterk oxiderende verbinding is ... het is de moeite waard om aan te nemen dat het 36% of zelfs 33% is zolang het staat

het laatste wat geteld moet worden voor deze synthese is de hoeveelheid zoutzuur die nodig is voor de aanzuring. over het algemeen is de verhouding 2: 1, dus 2g bk4: 1ml hcl zuur ... maar soms is het beter om te tellen zodat later niet blijkt dat we er te veel van hebben gegeven.

  • Dus nadat we de hele reactie correct hebben uitgevoerd in de aanzuurfase, zullen we niet meer dan 80% hebben van wat we in het begin hebben gegeven. dus het was 17,62 mol en nu is het maximum bd 14,09 mol.
3198,43g bk4 in 12000ml tolueen
14,09mol hcl =513,72g Hcl
36% hcl in water = 513,72 / 0,36 = 1427g of 1230 ml . + 10%extra = 1353ml

dat is, zoals je kunt zien aan de berekeningen. voor het aanzuren heb je echt iets minder ml zuur nodig dan als je aanneemt dat je voor 2g bk4 1ml zuur nodig hebt ... natuurlijk is het de moeite waard om zuur in porties toe te voegen omdat je niet altijd zeker kunt zijn dat de hele reactie 100% correct was ... naar mijn mening kunnen we dankzij de theoretische berekening van de benodigde hoeveelheid zuur het risico minimaliseren dat de pH onder de 5 zakt. hierdoor voorkomen we de vorming van vuile onzuiverheden die later gereinigd moeten worden.
 

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 15, 2022
Messages
650
Solutions
1
Reaction score
657
Points
93
Deals
8
Hallo,

En de berekening voor de NMP of similars?
Bedankt.
 

dark_side_of_chemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 23, 2022
Messages
35
Reaction score
15
Points
8
alles is hetzelfde, maatje ... na de reactie in nmp, dan moet je hetzelfde volume koud water toevoegen en vervolgens hetzelfde volume benzeen, bijvoorbeeld, om twee lagen te maken. (ze hebben het hoofdproduct gescheiden van de rest die overbodig is)
 
Top