Ik hou echt van deze herkristallisatiemethode vanwege de eenvoud, maar ben niet 100% tevreden over de kleur.
Dit is het beste resultaat dat ik kon krijgen met deze methode op punt 107C. Het is niet slecht, maar nog steeds niet perfect wit transparant.
Deze keer heb ik het gewicht van het afgetapte water gecontroleerd. Het was 2 gr per 50 gr zout. De rest van het water verdampte op natuurlijke wijze.
Ik heb Raoult toegepast op deze gegevens en het onderstaande resultaat gekregen. Ik zal ook rekening houden met de atmosferische druk. Het kookpunt van water op zeeniveau is 100C, maar op 700m hoogte is het 98C.
Dus de verschuiving voor zeeniveau is 7C, voor 700m - 9C bij verhitting tot 107C.
mw = 0,52 * ms * 1000 / (dT * 229,7)
mw (zeeniveau) = 0,52 * 50 * 1000 / (7 * 229,7) = 16,2 gr.
Wat als ik probeer een oplosmiddel toe te voegen met een hoger kookpunt dan water en een lagere oplosbaarheid dan water? Het doel is om kristallisatie uit te voeren in een groter volume sovlen om kristallisatie te vertragen en nucleatie te verminderen. Hopelijk kan meer vloeistof meer onzuiverheden opvangen met grotere en zuiverdere kristallen als resultaat?
Glycerol bijvoorbeeld lost het zout half zoveel op als water en heeft een kookpunt van 290C.
Als ik de kristallisatie stopzet met hetzelfde volume water, dan is er 5 * 1,26 / 16,2 = 38,8% glycerolwateroplossing met kookpunt 117C zonder zout.
Als er zout wordt toegevoegd, verhoogt Raoult het kookpunt met nog eens 8-10C - ik moet de ebullioscopische constante van zo'n mengsel weten om het precies te kunnen berekenen, maar waarschijnlijk zal het meer dan 0,52 en minder dan 1,5 zijn.
Dus, waarschijnlijk moet ik de chlorideoplossing verwarmen tot 125-127C met als resultaat 50 gr zout in 16 ml water + 5 ml glyceroloplossing voor een beter resultaat?