- Reaction score
- 14
Hej alla ni vackra själar på bbgate
Jag har lite information tillsammans med frågor som rör syntesen av MDMB-4en-PINACA // Methyl 3,3-dimethyl-2-(1-(pent-4-en-1-yl)-1H-indazole-3-carboxamido)butanoate // C20H27N3O3 // Cas no. 2504100-70-1 (även allmänt och felaktigt känd som 5cl-adb-a eller helt enkelt "5CL").
Jag kommer att lämna skrivningen för den syntes jag följer i slutet av detta inlägg. Jag har också justerade skalor för 50g, 100g och 500g som du kan PM mig om du är intresserad.
Som en sida: vi har framgångsrikt syntetiserat ADB-BUTINACA ett stort antal gånger efter ett nästan identiskt förfarande, bara ersätta 5-brom-1-penten med 1-bromobutan och en annan huvudingrediens som jag inte är helt säker på identiteten på.
Det fanns absolut inga problem med kristallisering av ADBB som bara dumpade reaktionsinnehållet i isvatten. Vi är oroliga för att prata vi hör om andra svårigheter att detta kan vara mer av ett problem med syntesen av MDMB-4en-PINACA.
Allmän information kanske eller kanske inte är korrekt om:
Information om mekanism:
Mina frågor:
Innan mina frågor om varierande reaktionsförhållanden och reagensmängder, skulle jag mycket uppskatta eventuella korrigeringar eller pekare angående min förståelse ovan ^ från någon som har någon aning om vad de pratar om (till skillnad från mig, lol).
Ingredienser:
Huvudingrediensen är troligen MDMB-INACA eller N-metyl-1H-indazol-3-karboxamid
Varning: både DMF och 5-bromo-1-penten kommer att lösa upp mycket plast - så håll dig borta från plast
①. Huvudingrediens, 1 kg (3,456 mol)
②. DMF, 2,5 liter
③. Kaliumkarbonat, 720 g (5,2 mol)
④. 5-Brom-1-penten, 515 g eller 410 ml (3,455 mol)
Steg:
Tillsätt ①②③ i reaktionskolven, sätt på omrörning och höj värmen till 60-70°C
Tillsätt ④ långsamt under 1 timme, reagera i ytterligare 2-3 timmar, stäng sedan av omrörningen och kyl till rumstemperatur
Hur man får den färdiga produkten:
Om du slutar med en oljig slutprodukt kan vi hjälpa dig att göra det till kristaller om det behövs, men oljan fungerar lika bra för c-vätskor / tillverkning av sprayer eller doppningslösning för papper. Den andra extraktionsmetoden nedan är mer avancerad, men kommer att ge dig kryddkristaller med högsta renhet.
Andra extraktionsmetoden (extraktion med lösningsmedel, vakuumdestillation, återkristallisering):
Genom att använda denna andra metod får du en produkt fri från de flesta föroreningar. De föroreningar som finns kvar i den första extraktionsmetoden är mestadels bara en liten mängd 2-substituerade föroreningar, och dessa kommer inte att påverka produktens totala kvalitet eller toxicitet.
Denenda litteratur som jag kunde hitta något väsentligt om syntesinformation för denna förening var följande papper: https: //sci-hub.ru/https://doi.org/10.1002/dta.3037 ||
"Underkasta 1-(pent-4-en-1-yl)-1H-indazol-3-karboxylsyra (43, 230 mg, 1,00 mmol, 1,00 ekvivalent) och metyl (S) -2-amino-3,3-dimetylbutanoathydroklorid (200 mg, 1.10 mmol, 1,10 ekv.) enligt allmänt förfarande A gav, efter rening med flashkromatografi (hexan:EtOAc 95:5 till 85:15), 12 som ett färglöst lågsmältande fast ämne (246 mg, 57%). Rf 0,49 (hexan:EtOAc 80:20);
Där det allmänna förfarandet A är som följer: Till en lösning av den lämpliga karboxylsyran (0,50 mmol, 1,00 ekvivalent) i DMF (2 ml) tillsattes den lämpliga aminen eller motsvarande hydrokloridsalt (0,55 mmol, 1,10 ekvivalent), HOBtH2O
(84,2 mg, 0,55 mmol, 1,10 ekv.), EDCHCl (144 mg, 0,75 mmol, 1,50 ekv.) och trietylamin (0,28 ml, 2,00 mmol, 4,00 ekv.). Den
resulterande suspensionen omrördes vid rumstemperatur i 24 timmar innan H2O (18 ml) och EtOAc (20 ml) tillsattes och skikten separerades. Den vattenhaltiga fasen extraherades med EtOAc (3 × 30 ml) och de kombinerade organiska ämnena tvättades med H2O (3 × 30 ml) och saltlösning (30 ml), torkades (MgSO4), filtrerades och lösningsmedlet indunstades under reducerat tryck. Råprodukterna renades genom flashkromatografi."
Jag ber om ursäkt för ett så långt inlägg, jag ville vara heltäckande med all information jag gav och med de frågor jag har. Jag hoppas att alla intresserade inte hade några problem med att skumma igenom detta! Om du gjorde det, låt mig veta och jag kommer att göra några redigeringar
Jag kommer att göra några senare inlägg om hur man gör c-vätskor, sprayer, doppningslösningar och hur man gör starka, rena papper som kommer in i anläggningar. Jag har omfattande information om hur du kan skicka böcker från amazon, barnes & noble, lokala bokhandlare etc. Om du vill ha den här informationen nu slå mig upp på session messenger - ID: 057752929f128c5fc14fc80a527f7696a9b2b6f53cdcc933fad65a1746bbb0186a
Kom ihåg allihop... DEN SOM KONTROLLERAR SPICE KONTROLLERAR UNIVERSUM!
Jag har lite information tillsammans med frågor som rör syntesen av MDMB-4en-PINACA // Methyl 3,3-dimethyl-2-(1-(pent-4-en-1-yl)-1H-indazole-3-carboxamido)butanoate // C20H27N3O3 // Cas no. 2504100-70-1 (även allmänt och felaktigt känd som 5cl-adb-a eller helt enkelt "5CL").
Jag kommer att lämna skrivningen för den syntes jag följer i slutet av detta inlägg. Jag har också justerade skalor för 50g, 100g och 500g som du kan PM mig om du är intresserad.
Som en sida: vi har framgångsrikt syntetiserat ADB-BUTINACA ett stort antal gånger efter ett nästan identiskt förfarande, bara ersätta 5-brom-1-penten med 1-bromobutan och en annan huvudingrediens som jag inte är helt säker på identiteten på.
Det fanns absolut inga problem med kristallisering av ADBB som bara dumpade reaktionsinnehållet i isvatten. Vi är oroliga för att prata vi hör om andra svårigheter att detta kan vara mer av ett problem med syntesen av MDMB-4en-PINACA.
Allmän information kanske eller kanske inte är korrekt om:
- 1-alkylkedjan läggs till MDMB-INACA via nukleofil substitution
- MDMB-INACA (fungerar som substrat, nukleofilen som kommer att ersätta bromatomen) reagerar med 5-brom-1-penten (fungerar som elektrofil) i närvaro av kaliumkarbonat (fungerar som bas i denna reaktion och tillhandahåller hydroxidjoner (OH-) som är nödvändiga för substitutionen)
- Denna reaktion utförs i det polära aprotiska lösningsmedlet N,N-dimetylformamid (DMF)
- 5-brom-1-penten: denna förening fungerar som elektrofil - kolatomen som är bunden till brom är elektronfattig och söker elektronrika reagenser att reagera med
- Nukleofil attack av OH- på karbokationsintermediären leder till substitution av brom i MDMB-INACA
- Slutprodukten bildas genom att brom ersätts med pent-4-en-1-ylgruppen från 5-brom-1-penten
Information om mekanism:
- den övergripande mekanismen är en nukleofil substitutionsprocess (SN1), jag har beskrivit de steg jag tror att den skulle följa nedan:
- Bildning av karbokationen: 5-brom-1-penten genomgår heterolytisk klyvning av C-Br-bindningen, vilket bildar karbokationsintermediären
- Nukleofil attack: MDMB-INACA (nukleofilen) attackerar det elektrofila kolet i karbokationen - brom ersätts av pent-4-en-1-ylgruppen från 5-brom-1-penten
Mina frågor:
Innan mina frågor om varierande reaktionsförhållanden och reagensmängder, skulle jag mycket uppskatta eventuella korrigeringar eller pekare angående min förståelse ovan ^ från någon som har någon aning om vad de pratar om (till skillnad från mig, lol).
- Jag ser varierande reaktionstemperaturer, allt från 60-80°C, tillsammans med varierande reaktionstider, allt från 2-5 timmars total omrörning vid dessa temperaturer.
- Är det någon som vet vilka de ideala förhållandena är för den här reaktionen?
- Kaliumkarbonat är mycket olösligt i DMF, åtminstone vid rumstemperatur (lit säger att lösligheten är 7,5 g K2CO3 per 1000 ml DMF vid 25c), men jag har också märkt från att utföra många ADB-BUTINACA-synteser, att mycket av K2CO3 förblir olöst under hela reaktionen även vid 80-90 ° C
- Adbb-synteserna verkar fungera bra utan att K2CO3 är helt upplöst.
- Jag trodde bara att utbytet kunde förbättras om K2CO3 var helt upplöst i lösningen men kanske är det inte nödvändigt
- Skulle inte upplösningen av k2co3 bara inte spela någon roll om den helt enkelt fungerade som en scavenger, vilket om jag inte har fel inte är den primära funktionen för k2co3 i denna reaktion?
- Jag ser varierande intervall för mängderna lösningsmedel (2-3L DMF), mängder 5-bromo (465g-515g) och mängder k2co3 (700g-856g)
- användning av ekvimolära mängder MDMB-INACA och 5-bromo-1-penten bör indikera användning av cirka 515 g 5-bromo per kg MDMB-INACA (ca 3,5 mol) - ska jag använda ett molärt överskott av 5-bromo, ett överskott av MDMB-INACA, eller är ekvimolärt bra?
- borde jag luta mig mer mot 2 eller 3 liter DMF?
- kommer ett stort överskott av k2co3 att påverka reaktionen? 700 g är redan ett betydande molärt överskott (ca 5,2 mol), jag vet att överskott kommer att förbättra reaktionshastigheten genom att tillhandahålla fler hydroxidjoner, men hur är det med möjligheten att konkurrera eliminationsreaktioner eller ändra reaktionens regioselektivitet?
- Kommer vatten att röra upp reaktionen? Är det mycket viktigt att använda vattenfri k2co3 / DMF?
- Jag har sett att vissa har problem med kristallisering av slutprodukten, bara kunna få oljiga rester när man använder isvatten för det slutliga kristalliseringssteget direkt från reaktionsblandningen (metod 1, sett i min uppskrivning nedan), i motsats till att extrahera två gånger med DCM, koncentrera till torrhet under vakuum och omkristallisera från vattenfri etanol (metod 2) - har någon här kunnat få fast produkt från den första metoden ? (förfaranden som beskrivs i min uppskrivning nedan)
- Jag är medveten om att många kinesiska laboratorier har slutat producera huvudingrediensen MDMB-INACA, även om den leverantör jag arbetar med verkar erbjuda det även om de inte kommer att ge något IUPAC-namn eller Cas-nr. för det. Är det troligt att de faktiskt säljer mig en helt annan prekursor än MDMB-INACA som fortfarande fungerar för att producera en noid med denna procedur?
- Slutligen gäller min sista fråga en kommentar i följande tråd: https: //bbgate.com/threads/5cl-synthesis-kits-china.1247/
- användaren /u/BackstagePanther säger följande: "Du har rätt att reaktionen med 5-brom-1-penten ger 5cl, omöjlig att kristallisera, och jag har rapporterat att jag har reagerat samma prekursor med 1-brom-5-fluoropentan och erhållit en starkare produkt, och jag antar att det är 1971007-89-2, S-isomeren (eller möjligen racemisk blandning)"
- min fråga är, skulle ersättning av 5-bromo-1-penten med 1-bromo-5-fluoropentan inte ge 5F-MDMB-PICA? (det här är vad en kinesisk leverantör berättade för mig)
Syntesförfarande Skriv upp
Ingredienser:
Huvudingrediensen är troligen MDMB-INACA eller N-metyl-1H-indazol-3-karboxamid
Varning: både DMF och 5-bromo-1-penten kommer att lösa upp mycket plast - så håll dig borta från plast
①. Huvudingrediens, 1 kg (3,456 mol)
②. DMF, 2,5 liter
③. Kaliumkarbonat, 720 g (5,2 mol)
④. 5-Brom-1-penten, 515 g eller 410 ml (3,455 mol)
Steg:
Tillsätt ①②③ i reaktionskolven, sätt på omrörning och höj värmen till 60-70°C
Tillsätt ④ långsamt under 1 timme, reagera i ytterligare 2-3 timmar, stäng sedan av omrörningen och kyl till rumstemperatur
Hur man får den färdiga produkten:
- Häll hela reaktionsblandningen i isvatten under omrörning och tillsätt det långsamt (minst dubbelt så mycket is som vatten, t.ex. för 8 kg is : 2 kg vatten). Det erhållna pulvret är den färdiga produkten.
- Fiska ut de stora bitarna av kristalliserad färdig produkt och lägg åt sidan, häll sedan hela is-vattenreaktionsblandningen i filterpåse (300 mesh fungerar) för att samla resten av produkten.
- Lägg den produkt du lagt åt sidan i nätpåsen tillsammans med den produkt som redan finns i påsen från filtreringen du just gjorde, häll sedan mer iskallt vatten över hela den färdiga produkten för att tvätta bort eventuella överflödiga föroreningar.
- Du kan placera reaktionsblandningen med isvatten i kylen i några timmar eller över natten, mer produkt kan kristallisera ut.
- Vissa människor knyter nätpåsen tätt och kör genom en tvättmaskin / torktumlare utan värme för att torka, andra placerar produkten i en vakuumexikator för att torka under vakuum, och de flesta krossar bara upp produkten i fina bitar och låter lufttorka.
Om du slutar med en oljig slutprodukt kan vi hjälpa dig att göra det till kristaller om det behövs, men oljan fungerar lika bra för c-vätskor / tillverkning av sprayer eller doppningslösning för papper. Den andra extraktionsmetoden nedan är mer avancerad, men kommer att ge dig kryddkristaller med högsta renhet.
Andra extraktionsmetoden (extraktion med lösningsmedel, vakuumdestillation, återkristallisering):
- När reaktionsblandningen har svalnat till rumstemperatur, tillsätt 2x mängden vatten till lösningen och tillsätt 1L diklormetan (DCM) under omrörning i 10-20 minuter
- Stäng av omrörningen och låt blandningen stå i 15 minuter, det kommer att finnas ett oljeskikt och ett vattenskikt. Nästa steg är enklast med hjälp av en stor separeringstratt.
- Häll vattenskiktet i en annan behållare, tillsätt 800 ml DCM till detta och rör om i 10-20 minuter (eller skaka separeringstratten med frekvent avluftning om du använder en sep-tratt), stäng sedan av omrörningen eller sluta skaka och låt stå i 15 minuter, ta sedan bort vattenskiktet så att du får ett annat organiskt oljeskikt
- Kombinera de 2 oljeskikten, tillsätt halva mängden vatten (1:2 - vatten : olja) och rör om i 10 minuter, stäng sedan av omrörningen och låt stå i 30 minuter. Ta slutligen bort vattenskiktet.
- Ta oljeskiktet (innehåller produkt) och destillera det under vakuum (reducerat tryck så att du inte överhettar). Genom att göra detta koncentrerar du oljan (produkten) i kokkolven och samlar upp/återvinner DCM från denna olja som den första kokande fraktionen.
- Väg vikten av den olja som erhållits vid destillationen och tillsätt sedan 1,5 gånger den vikten vattenfri etanol under omrörning (bör vara nära 1,5 kg etanol). Om det är svårt att röra om, värm blandningen något.
- Lägg ovanstående lösning i frysen i 2 dagar - rör om lösningen under den första frysdagen. Etanolen kommer inte att frysa eftersom dess frystemperatur är under -100°C, långt under den som gäller för en vanlig frys.
- När du tar ut lösningen ur frysen kommer det att finnas en massa kristalliserad slutprodukt. Använd en 300 mesh filterduk för att filtrera ut det fasta ämnet och torka det naturligt eller under vakuum för att få den färdiga kristallkryddan
Genom att använda denna andra metod får du en produkt fri från de flesta föroreningar. De föroreningar som finns kvar i den första extraktionsmetoden är mestadels bara en liten mängd 2-substituerade föroreningar, och dessa kommer inte att påverka produktens totala kvalitet eller toxicitet.
Denenda litteratur som jag kunde hitta något väsentligt om syntesinformation för denna förening var följande papper: https: //sci-hub.ru/https://doi.org/10.1002/dta.3037 ||
"Underkasta 1-(pent-4-en-1-yl)-1H-indazol-3-karboxylsyra (43, 230 mg, 1,00 mmol, 1,00 ekvivalent) och metyl (S) -2-amino-3,3-dimetylbutanoathydroklorid (200 mg, 1.10 mmol, 1,10 ekv.) enligt allmänt förfarande A gav, efter rening med flashkromatografi (hexan:EtOAc 95:5 till 85:15), 12 som ett färglöst lågsmältande fast ämne (246 mg, 57%). Rf 0,49 (hexan:EtOAc 80:20);
Där det allmänna förfarandet A är som följer: Till en lösning av den lämpliga karboxylsyran (0,50 mmol, 1,00 ekvivalent) i DMF (2 ml) tillsattes den lämpliga aminen eller motsvarande hydrokloridsalt (0,55 mmol, 1,10 ekvivalent), HOBtH2O
(84,2 mg, 0,55 mmol, 1,10 ekv.), EDCHCl (144 mg, 0,75 mmol, 1,50 ekv.) och trietylamin (0,28 ml, 2,00 mmol, 4,00 ekv.). Den
resulterande suspensionen omrördes vid rumstemperatur i 24 timmar innan H2O (18 ml) och EtOAc (20 ml) tillsattes och skikten separerades. Den vattenhaltiga fasen extraherades med EtOAc (3 × 30 ml) och de kombinerade organiska ämnena tvättades med H2O (3 × 30 ml) och saltlösning (30 ml), torkades (MgSO4), filtrerades och lösningsmedlet indunstades under reducerat tryck. Råprodukterna renades genom flashkromatografi."
Jag ber om ursäkt för ett så långt inlägg, jag ville vara heltäckande med all information jag gav och med de frågor jag har. Jag hoppas att alla intresserade inte hade några problem med att skumma igenom detta! Om du gjorde det, låt mig veta och jag kommer att göra några redigeringar
Jag kommer att göra några senare inlägg om hur man gör c-vätskor, sprayer, doppningslösningar och hur man gör starka, rena papper som kommer in i anläggningar. Jag har omfattande information om hur du kan skicka böcker från amazon, barnes & noble, lokala bokhandlare etc. Om du vill ha den här informationen nu slå mig upp på session messenger - ID: 057752929f128c5fc14fc80a527f7696a9b2b6f53cdcc933fad65a1746bbb0186a
Kom ihåg allihop... DEN SOM KONTROLLERAR SPICE KONTROLLERAR UNIVERSUM!