Hej, jag har ett problem med den här reaktionen.
Jag har ett problem med den här reaktionen. Jag har försökt utföra den två gånger. Jag använder reagenser av labbkvalitet och labbglasvaror. Jag skalade ner reagenserna proportionellt, eftersom jag använder en 1l-kolv. Problemet uppstår när jag försöker minska P2NP med hjälp av aluminiumamalgam.
Jag förbereder lösningen av P2NP och värmer den precis tillräckligt för att lösa upp kristallerna.
Jag använder en kaffekvarn för att mala aluminiumet till små klumpar - som skrivet i
sammanfattningen Aluminiumamalgam (Al/Hg).
Efter att ha tillsatt HgCl2 häller jag i 0,5 liter kallt destillerat vatten. 10 minuter senare börjar reaktionen.
Första gången väntade jag tills det inte längre bildades några små bubblor och allt aluminium flöt, vattnet var grumligt grått. Jag sköljde den två gånger med lite kallt destillerat vatten och tömde den noggrant. Jag tillsatte P2NP-lösningen, ingen reaktion ägde rum. Jag märkte att P2NP delvis kristalliserades. Jag försökte starta reaktionen med värme, men till ingen nytta.
Andra gången jag tömde ut vattnet från amalgamet dök det upp massor av små bubblor och det mesta av aluminiumet hade kommit upp till ytan, vattnet var grumligt grått. Återigen - jag sköljde det två gånger med lite kallt destillerat vatten, tömde noggrant. Efter tillsats av P2NP var resultatet identiskt med det första försöket. Uppvärmning av blandningen hjälpte inte.
Vad gör jag för fel? Vad ska jag ändra på? Har du några förslag?
All hjälp kommer att uppskattas mycket