Isomerisering av CBD till THC med hjälp av citronsyra
Var försiktig, låtsas åtminstone att du är en professionell kemist när du gör experimentet, använd glasögon och handskar och ha en brandsläckare till hands
Det är viktigt att notera att denna process är utformad för att använda lättillgängliga material och reagenser och för att konvertera CBD till THC så effektivt som möjligt, både när det gäller avkastning och tidseffektivitet, och är inte jämförbar med professionella laboratorietekniker.
Reagenser.
Citronsyra
CBD
Destillerat vatten
Natriumbikarbonat eller natriumkarbonat
Icke-polärt lösningsmedel
Utrustning:
Liten kolv (fyll inte en kokande kolv mer än halvfull)
liten leibig-kolonn (200 mm räcker bra)
Liten pump för kondensorn, akvariepump kan vara bra
Litet rör för att passa kondensorns koppling
Liten hink att sätta pumpen i
Värmekälla som är lämplig för din kolv, helst en värmejacka med magnetisk omrörning
Teststickor för PH
En våg med en noggrannhet på gram
Dispenseringstratt
Isomerisering.
Bestäm din batchstorlek och bestäm sedan hur mycket vatten du vill använda. Du kan gå så lågt som 1gr H2O: 1gr CBD, men du kan också använda mer vatten för att göra mekaniken lite enklare. För 1 g satser använder jag vanligtvis 5 g vatten, för 5 g satser använder jag vanligtvis 10 g vatten.
Tillsätt önskad mängd destillerat vatten i kokkolven med hjälp av en liten omrörare. För att göra detta, tillsätt minst 15% av vikten vatten till vattenfri citronsyra, livsmedelskvalitet. (Så 1 g vatten kommer att innehålla 0,15 g citronsyra, det spelar ingen roll hur mycket CBD du använder). Fäst återflödeskylaren på kolven och säkra den med metallklämmor och rörklämmor. Fyll på kondensorn och låt akvariepumpen gå kontinuerligt. Sätt på omrörning till ~75 rpm, värm till ~120C och låt lösningen koka upp. Refluxa i allt från 4 till 12 timmar, beroende på vilken CBD/D8/D9-blandning du vill ha. Ju längre reaktionen pågår, desto mer D8 får du och desto mindre D9 får du. Jag föredrar cirka 8 timmar. Du kan köra små batch-tester för att se vilka återflödestider som ger den produkt du vill ha. Om du vill ha 100% D8, kör reaktionen i 10-12 timmar eller tills testet är negativt.
Efterbehandling.
Neutralisering: När den tilldelade tiden har gått ut stänger du av värmekällan och låter lösningen svalna till rumstemperatur. Kom ihåg att ditt mål är olösligt i vatten och är ett fast ämne vid rumstemperatur. Efter kylning ska kolven ha stora bitar av den fasta produkten som flyter ovanpå vattnet och klumpas ihop mot kolvens väggar. Du neutraliserar citronsyran med lite natriumbikarbonat (3 mol natriumbikarbonat till 1 mol citronsyra). Du kan tillsätta bikarbonaten direkt i din lösning och testa pH-värdet, eller bereda en koncentrerad bikarbonatlösning och tillsätta den i din kolv, det gör ingen större skillnad. Testa med pH-papper för att bekräfta ett pH-värde på ~7 (behöver inte vara exakt, 6-8 går bra).
Extraktion.
Därefter, i denna kolv, tillsätt en del av NPS. du måste experimentera för att se exakt den minsta mängden du kan använda, men din målmolekyl är lättlöslig i DCM eller EtOAc vid rumstemperatur. för en 5 g sats använder jag vanligtvis ~ 20-30 ml DCM. snurra NPS och du kommer att se att din produkt har lösts upp. Separera vattenfasen och kassera (jag gör detta i en separeringstratt). Tvätta NPS med lika mycket dH2O (20 ml NPS med 20 ml dH2O) för att avlägsna eventuella föroreningar som är fysiskt fångade / inneslutna i produkten. Separera på nytt. Om den organiska fasen blir grumlig har den absorberat lite vatten. Torka med MgSO4 tills lösningen är klar igen. Dekantera eller filtrera för att avlägsna MgSO4.
Isolera produkten.
Din produkt är nu upplöst i NPS. I bästa fall kan du extrahera och återvinna denna NPS och på så sätt avsevärt minska kostnaden och miljöpåverkan. Om detta inte är ett alternativ kan du helt enkelt värma din lösning så att NPS avdunstar. Utför denna operation i ett väl ventilerat område