Jag tror inte att för snabb tillsats av GAA kan förstöra ditt utbyte så mycket, anledningen är förmodligen i filtrerings- / tvättsteget eller i din aldehydkvalitet.
Du kan försöka göra torr bisufitaddukt från den och beräkna hur mycket du får.
Nästa gång du gör det igen, försök att ta ännu mindre lösningsmedel, till exempel x5-x6 v/w av abs. IPA, så bara tillräckligt för att lösa upp din 2,5-DMBA vid RT eller med en liten förvärmning.
Eftersom jag antar att du ännu inte har goda färdigheter för snabb vakuumfiltrering och bra sintrade glasfilter och / eller tillräckligt kall frys.
Jag rekommenderar också att du hoppar över tvättsteget för tillfället, bättre bara filtrera, torka och väga för att beräkna ditt utbyte, senare kan du omkristallisera det för att öka renheten.
Så att du lättare kan ta reda på vad som var orsaken till dålig produktion. Tvättning är bara för att ta bort de sista spåren av eventuellt oreagerat material och salter.
Hur som helst här är några anteckningar för tvättsteg för att klargöra det för dina nästa körningar.
När jag sa "tvätta den med en minimal mängd kall 1:1 v/v IPA:Vatten" menade jag:
- Du bör förbereda 50% lösning av IPA och destillerat vatten i volym, till exempel 20 ml + 20 ml, placera den i frysen minst 1 timme före tvättproceduren.
- Förbered din filtreringsinställning med sintrad glastratt.
- Ta ut din efterreaktionsblandning från frysen och bryt snabbt kristallina klumpar med spatel eller så.
- Starta omedelbart din pump och häll allt på filtret.
- Tryck på din kristallina massa på filtret med något inert för att fördela den jämnt och samla så mycket filtrat som möjligt. Stäng av pumpen.
- Ta din IPA:Water-lösning från frysen och häll på filtret (du kan först hälla den i RBF om det finns något kvar att tvätta ut allt med, men snabbt). Häll JUST tillräckligt för att blöta din massa och täcka den 1-3 mm mer. Bromsa fuktad mas med spatel och rör om för att jämnt blanda. Starta pumpen och tryck på den igen. Stäng av och samla upp den för torkning. Använd helst en sintrad tratt med porstorlek som inte är för stor, så att det nästan inte finns något flöde utan vakuum.