Isomerer och vinsyra

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
661
Deals
8
Jag tror att något är fel med grafen.
Om du använder L + vinsyra (billigare och lättare att hitta) kommer D-enantiomeren (amph, Meth) att vara i lösningen inte i det fasta ämnet som det verkar.
Om du använder D-vinsyra (dyrare och svårare att hitta) kommer D-enantiomeren (amph, Meth) att vara i det fasta ämnet.
Tack för din hjälp.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,870
Deals
1
Hans schema är korrekt. Salt fälls ut till fast tillstånd. Ingen skillnad, d-amfetamin l-vinsyra salt eller l-amfetamin d-vinsyra salt. Du kan ändra syra och få skillnad isomer i fast tillstånd med följande procedurer.

P.S. samma sak för metamfetamin.

View previous replies…

Ihml

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
17
Jag är inte Patton, men: det skulle bara producera D-meth av det efedrin som användes härrörde från en växt, eftersom växter naturligt bara producerar L-efedrin (som förvandlas till den motsatta enantiomeren efter reaktion - D-meth i detta fall). Om kemiskt syntetiserat efedrin användes, skulle du få racemisk meth, eftersom efedrinsyntesen inte är stereospecifik.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Jag satt uppe hela natten och gick igenom forskare och patent och här är mina resultat

L(+) vinsyra (2R,3R) är den naturligt förekommande isomeren och eftersom den har chiraliteten ir R,R böjer den ljus och är optiskt aktiv. D(-)(2S,3S) är också optiskt aktiv. Dessa 2 föreningar är enantiomerer. De har samma kokpunkt, frysning, temperatur, molvikt, etc.
Diastereomeren av båda är mesovinsyra. (2R,3S eller 2S,3R) de 2 mesosyrorna är enantiomerer.
Det som gör en förening optiskt aktiv är att den böjer ljus. Vad gör att den böjer ljus? Att ha ett ojämnt plan av kolsubstituenter. Till exempel är L(+)vinsyra aktiv. Den böjer ljuset åt höger och höger (jag säger höger men jag använder bara höger som referens). Samma sak med D(-)-vinsyra, den böjer ljuset "vänster vänster". Mesovinsyra är kiral men inte optiskt aktiv. Eftersom (till exempel) 2R,3s böjer ljuset höger till vänster igen för en nettovinst på 0 °.
Anledningen till att vi talar om optiskt aktiva föreningar är att aktiva föreningar har en högre smältpunkt och en högre kokpunkt. Ett annat sätt att se på det är att de stelnar (kristalliserar) vid en högre temperatur. Ja, en optiskt aktiv förening kristalliserar före en inaktiv. Nu kommer vi till poängen.
Om du använder D(ss)-vinsyra är D-(S)-metamfetaminet optiskt aktivt (S,S,S) och L(R)-metamfetaminet är inte det (R,R,S).
Motsatsen är också sant. Om du använder den naturliga isomeren av vinsyra kristalliserar levo-metamfetaminet först, så om du använder naturlig vinsyra är kristallerna skräpet. Omarbetningen. Moderluten innehåller Dextro-meth.
Om man använder racemisk D,L-vinsyra på racemiskt metamfetamin, kristalliserar man racemiskt metamfetamintartrat. Slöseri med din tid.
Sammanfattning av uppfinningen; använd en vinsyraisomer och om du vill ha D-kristallerna, använd D-vinsyra. Annars använd L och filtrera bort kristallerna.
Ta med dina referenser när du kommer för att debattera dessa fakta.

View previous replies…

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Vad du säger är att D-vartar med salt ut "L amph d tartrate" medan L-vartar kommer att salt ut "D amph L tartrate". Är det rätt?

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
Mycket bra förklarat, och jag kan hålla med dig till 100 %. Jag skulle vilja lägga till: Levo-metamfetamin tratrat är inte lösligt i kall metanol (mycket låg). Använd den för att spola L-metamfetamintratratet. Efter att jag började spola ökade mitt slutliga utbyte av d-metamfetamin med cirka 5%. Vad som också rekommenderas starkt är en polarimeter för att mäta kiralitet. Om det behövs kan den byggas av dig själv.

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
En medlem med expertstatus föreslår att man använder DL-vinsyra för att separera båda isomererna, dvs DL-vinsyra kommer att salta ut D-amf/met tartrat och lösa upp L-amf/met tartrat i alkoholmoderluten. Tror du att det är möjligt att få D amf/meth med hjälp av DL vinsyra. För tillfället kan jag bara få tag på L-vinsyra. Jag hoppas kunna utföra upplösningen snart och få ren D-meth.

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
För mig fungerade inte d,L-vinsyra, L-vinsyra är den mest effektiva och billigaste att arbeta.
Det finns också möjligheten: via dibenzoylvinsyra är den kirala separationen högst i ett pass, men också den högsta när det gäller pris. Men jag har lagt upp en syntes för dibenzoylvinsyra

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Sedan dess har jag lärt mig att L tartaric inte kommer att binda till D meth på grund av steriskt hinder och vice versa. Jag är inte säker på om det är samma sak för amfetamin eller inte. Om det är det, är det L-amp-L-tartrat od D-amp-D-tartrat eftersom det här är de optiskt aktiva isomererna. Om du har 1L,2D eller 1D,2L är nettorotationen 0. Båda kirala kol måste vända på samma sätt för att vara optiskt aktiva.

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Så jag kan inte använda L-vinsyra för att separera D & L och få ren D-amf/meth, är det vad du säger? Kan DL-vinsyra användas för samma ändamål.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Nej, det har jag inte sagt. Du kan L eller D vinsyra om du använder L, du har L-meth L-tartrat, ett syrasalt ( och D-meth bas. Saltet kommer att fällas ut från icke-polärt lösningsmedel och du filtrerar bort det och reaktionsblandningen innehåller fortfarande D, som du kan hcl (hcl är inte kiralt, så det fäster uppenbarligen till antingen). Om du använder D yartaric men A) det är mycket dyrare, 2) det är bevakat, VI) DU MÅSTE ta bort tartratet och hcl det

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Okej, det var faktiskt vad jag trodde. Videon verkar förvirra människor eftersom DL användes för resolutionen. Tack för förtydligandet