Hej, jeg har et problem med denne reaktion.
Jeg har et problem med denne reaktion. Jeg har prøvet at udføre den to gange. Jeg bruger reagenser og glasvarer af laboratoriekvalitet. Jeg nedskalerede reagenserne proportionalt, fordi jeg bruger en 1-liters kolbe. Problemet opstår, når jeg forsøger at reducere P2NP ved hjælp af aluminiumamalgam.
Jeg forbereder opløsningen af P2NP og opvarmer den lige akkurat nok til at opløse krystallerne.
Jeg bruger en kaffekværn til at male aluminiummet til små kugler - som skrevet i
oversigten over aluminiumamalgam (Al/Hg).
Efter at have tilsat HgCl2 hælder jeg 0,5 l koldt destilleret vand i. 10 minutter senere begynder reaktionen.
Første gang ventede jeg, indtil der ikke længere blev dannet små bobler, og alt aluminiumet flød, og vandet var grumset gråt. Jeg skyllede det to gange med lidt koldt destilleret vand og drænede det grundigt. Jeg tilsatte P2NP-opløsningen, men der skete ingen reaktion. Jeg bemærkede, at P2NP delvist krystalliserede. Jeg forsøgte at starte reaktionen med varme, men uden held.
Anden gang tappede jeg vandet fra amalgamet, da der dukkede masser af små bobler op, og det meste af aluminiummet var kommet op til overfladen, og vandet var grumset gråt. Igen skyllede jeg det to gange med lidt koldt destilleret vand og tømte det grundigt. Efter tilsætning af P2NP var resultatet identisk med det første forsøg. Opvarmning af blandingen hjalp ikke.
Hvad gør jeg forkert? Hvad skal jeg ændre? Har du nogle forslag?
Enhver hjælp vil blive meget værdsat