Fenyyliasetonin (P2P) synteesi bentsaldehydistä butanonilla

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Kiitos paljon helposta ja yksityiskohtaisesta synteettisestä kuvauksesta!
Entä vetyperoksidi, voisiko sen korvata? Se on nykyään todella valvottu kemikaali, ja sitä on hankala syntetisoida itse. Se toimii pääasiassa katalysaattorina jääetikkahapon ja 3-metyyli-4-fenyyli-3-buten-2-onin välisessä reaktiossa, eikö niin? Mikä voisi olla hyvä korvike?
 
Last edited:

handle

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 16, 2023
Messages
103
Reaction score
64
Points
28
Perahapot toimivat (alhaisemmat saannot) Baeyer-Villiger-hapetus. lue edellä oleva tutkimuspaperi.
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Alkoholi/vesi emäksellä.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Luulenpa, että ihmettelen oikeastaan tämän reaktion stokiometriaa. Muissa bayer-willigerin kirjoituksissa en näytä löytävän näitä valtavia määriä GAA:ta. Voiko joku auttaa minua perusteluissa? Olen todella lähellä kokeilla tätä, mutta GAA:n määrä on ongelmallinen.
 

billythekid

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 18, 2024
Messages
13
Reaction score
3
Points
3
Tämä gaa:n määrä on paljon, ja paras arvaukseni siitä, miksi, on se, että peretikkahapon valmistaminen in situ (reaktion aikana) ja ilman katalyyttiä on tehotonta, joten kemisti ylikompensoi sen auttamiseksi, myös gaa:ta käytetään tässä liuottimena.
valmistamalla peretikkahappoa päivää ennen ja testaamalla käytettävissä olevan hapen pitoisuus saat todennäköisesti parempia tuloksia. Tästä huolimatta olen nähnyt ammattilaisten käyttävän tätä menetelmää ja saavuttavan parhaimmillaan vain 35-65 % valmiista tuotteesta. joten kokematon kemisti saa todennäköisesti vielä huonomman tuloksen ja aloittelija todennäköisesti epäonnistuu tai vielä pahempaa satuttaa itseään. Suosittelen lukemaan ja opiskelemaan ja aloittamaan pienestä
Varmista, että puhdistat perusteellisesti valmiin reaktioseoksen jokaisen vaiheen lopussa, Älä ylitä -5c aldolikondensaatiossa anna mekin / bentsaldehydin sekoittua yön yli jääkaapissa kaasutuksen jälkeen.
älä ylitä 60c Bayerin villagerissa. ja tutki muita hapettimia, koska saan parempia tuloksia eri hapettimella.
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Tämä on ERITTÄIN HYVÄ kysymys! Saponifiointi PITÄÄ tehdä, kuten pudottamalla emäsliuos ERITTÄIN HITAASTI asetoksessa! Nyt, kun pudotin emäsliuosta kahdessa tunnissa ruiskulla, sain ensimmäisen P2P:n!
Muina kertoina tiputin vain koko perusnesteen asetokkiin ja aloin ravistella rajusti... xD SITÄ minä epäonnistuin.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
Olet oikeassa. Ilman H2SO4:ää katalysaattorina tarvitaan mielettömiä määriä GAA:ta peretikkahapon saamiseksi, koska etikkahappo ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi vahva. Siksi performiinihappoa käytetään usein mieluummin, koska muurahaishappo ON riittävän vahva katalysoimaan peretikkahapon muodostumista.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
298
Reaction score
245
Points
43
P2P ja vahvat emäkset eivät sovi hyvin yhteen, P2P:llä on taipumus itsestään tiivistyä ja polymerisoitua pahamaineiseksi punaiseksi tervaksi. Ainoastaan valtavan tilavuusmäärän emästä/alkoholia käyttäminen on ainoa mieleeni tuleva tapa välttää tämän liiallinen tapahtuminen. Jos P2P on vähemmän väkevää, on vähemmän mahdollisuuksia tiivistyä itsestään. Sanon myös, että on vältettävä paikallisia korkeamman konsentraation kohtia tiputtamalla hitaasti ja erittäin hyvin sekoittaen. Älä koskaan aliarvioi pelkkiä mekaanisia tekijöitä, kuten konsentraatiota, sekoittamista jne. - ne ovat puolet vuokrasta.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Se oli siis täydellinen epäonnistuminen. DCM liukenee suoraan keltaiseen tisleeseen.

Nyt kuvittelen, että kloroformi käyttäytyisi samalla tavalla. Tämä on todella ärsyttävää.
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Käytä seuraavalla kerralla touleeniä. Paljon halvempaa ja helpompaa kuin kloroformi. Mutta kyllä näiden liuottimien pitäisi Sekoittua suoraan keltaiseen kerrokseen Jos tarkoitat orgaanista kerrosta Koska ne ehdottomasti sekoittuvat. Nyt jos uutat vesiseoksesta heität hieman touleeniä päälle ja öljy siirtyy ehdottomasti sinne Sitten vain tislaat touleenin pois ja käytät uudelleen. Ainoa tapa saada liuotin orgaanisesta kerroksesta on tislata se pois.
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Aldolikondensaatio.

Ohjeet tähän ovat kohdassa Orgaaniset reaktiot.



Tämä kirjoitus näyttää olevan enemmän linjassa sen kanssa, mitä näen. Onko kukaan oikeasti yrittänyt uuttaa liuottimella orgaanisesta kerroksesta. Kloroformin käyttö ei onnistu, koska se sekoittuu orgaanisen kerroksen kanssa. Ellei minulta jää jotain huomaamatta, kirjoitusta on testattava ja muutettava.

Onko kukaan kokeillut tätä synteesiä aiemmin.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
OK. Kuumenna bentshydiä ja MEK:tä suolahapolla noin 3-5 tuntia. Lämpötila: 90-110 C.
Kiitä minua. :)
 
View previous replies…

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Tämä on melko täydellistä henkilökohtaiseen käyttöön
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
28 g karvasmanteliaromia (1 pullo) + 22 g MEK + 30 g ~18 % suolahappoa. 100 °C asteessa.
Aika: 4 tuntia (yllä oleva kuvani on tulos).
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Hankin ensi viikolla uudet lasitavarat, jotta voin aloittaa kokeilut seuraavalle tasolle.
 

Sneaky.Base

Don't buy from me
Resident
Joined
Nov 17, 2022
Messages
32
Reaction score
10
Points
8
Tämä menetelmä näyttää mahtavalta, otc halvat kemikaalit.
Miksi kallis dcm kun kloroformi on olemassa. Jos haluat pitkäaikainen coock te ll ymmärtää tekemällä kloroformi on työtä sinun täytyy tehdä.
Kirjoita ylös menetelmä jaettu täällä on täydellinen, se osoittaa sen kirjoittanut ammattilainen . Ihmettelen, jos on olemassa video a bout tätä menetelmää. Tnx jakamisesta tämä mukava kirjoittaa ylös willi
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Kloroformin saannot ovat hirvittäviä valkaisuaineesta, ja kestäisi ikuisuuden tehdä kunnollinen määrä. Käytä touleenia
 

mithyl2

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Aug 19, 2022
Messages
264
Reaction score
26
Points
28
mikä on paras tapa valmistaa 50 % vetyperoksidia?

onko sen oltava täsmälleen 50 prosenttia?
 

skanderbeg

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Oct 14, 2022
Messages
59
Reaction score
33
Points
18
YT-oppaat tuosta ja tee matematiikka %:n peroksidilla, joka sinulla on. Muuten osta alfa aesarilta. Kyllä on parempi käyttää 50% koska siinä on paljon vettä stabilointiaineena/laimennusaineena ja se voi (en tiedä varmasti) häiritä reaktiota.
 
View previous replies…

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Kyllä, kun keität sen pois, sinun on punnittava neste tarkalla pienellä vaa'alla ja tarkistettava tiheys, kunnes saat 50 %:n
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
saippuoituminen vesipitoisessa NaOH:ssa 50 asteessa ?! Se on todella huono ajatus
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Joo, jos aiot kirjoittaa, että se on huono ajatus, sinun pitäisi luultavasti selittää miksi ja oikea tapa, jossa on viittaus, jos mahdollista, auttaa niitä, jotka yrittävät toteuttaa sitä....
 

lalalander

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jun 17, 2023
Messages
50
Reaction score
20
Points
8
Kaikki sanovat, että tässä menetelmässä on puutteita. Onko kukaan koskaan todella saanut merkittäviä saantoja tällä menetelmällä?
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
Voit myös tislata P2P:tä vedellä, mutta se on hyvin hidasta. Sinun PITÄÄ kuitenkin tislata metyylifenyylinutenoni tyhjiössä, koska siinä on huomattava määrä paskaa ja MPB ei tislaudu vedellä.
 
View previous replies…

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Ya että pitäisi ehdottomasti toimia, mutta... että määrä on luultavasti hieman erilainen... ehkä mennä mols jos ne eroavat, jos ei käytä vain määrä lueteltu natrium. Natrium on kuitenkin helppo tehdä...
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Ehdottomasti samaa mieltä LOL, mutta olen löytänyt keinon kiertää natriumetyylisulfaattimenetelmä, joka toimii melko hyvin tällä tavalla, ja jos olet tyytyväinen työskentelyyn dietyylisulfaatin kanssa ja et välitä tehdä laatikkoa, joka kiinnitetään edestakaiseen sahaan ravistelaitteeksi, joka toimii myös melko hyvin. Mutta kun teet natriumetyylisulfaattia, noudata kaikkia tavanomaisia tapoja tehdä se, paitsi että käytät natriumhydroksidia, jonka voin antaa sinulle linkin suureen pitkään menettelyyn, joka koskee tutkimusta, jonka he tekivät natriumetyylisulfaatin tekemisestä, ja lopussa he kertovat, että sinun on jätettävä dekantterilasisi seisomaan päiviksi odottamaan, että liete muuttuu jossain määrin on pakko, mutta jos teillä on todella hyvä tyhjiöpumppu ja voitte vetää syvän alhaisen tyhjiön, niin kun olette purkaneet päälle jäävän etanolin, joka on melko kirkasta, voitte tislata hyvin varovasti, koska natriumetyylisulfaatti hajoaa nopeasti missä tahansa huoneenlämpötilaa paljon korkeammassa lämpötilassa. Vedä syvä tyhjiö ja hankkiudu eroon etanolista, jolloin jäljelle jää natriumetyylisulfaatti. Se ei ole halvin menetelmä, koska alkoholin pitäisi olla vedetöntä alusta alkaen 200 proof ilman denaturoivaa paskaa. Minulle maksoi noin sata dollaria gallonasta kokeillakseni sitä. Mutta pystyn vetämään niin syvän tyhjiön että etanoli tislautui aika pitkälti pois ennen kuin edes levitin Lämpöä. Kun näin sen pääsevän kyllästymispisteeseen annoin sen aika pitkälti vain kuivua siitä eteenpäin. Tällä menetelmällä saat vain puoli mol SES:ää 1 mol väkevää rikkihappoa ja 1,375 mol etanolia kohden. Nämä on yhdistettävä happo ja etanoli alle 20 celsiusasteen koko ajan, jotta estetään sivutoimien tapahtuminen, ja kun ne ovat yhdessä, heitä se jääkaappiin vähintään 12 tunniksi, jotta reaktio saadaan päätökseen. Älkää tehkö mitään sellaista roskaa, mitä näette netissä, että sitä pitäisi kuumentaa 140 asteeseen tai jotain muuta. Minulla on linkki koko menettelyyn, jossa se esitetään, ja se tehtiin perusteellisesti vain natriumetyylisulfaattia varten. Jos voisitte tehdä suuren mittakaavan sentrifugin, tarkoitan jopa kokispulloa, joka roikkuu narussa, ja heiluttaa sitä hemmetin vehjettä päänne yläpuolella jonkin aikaa, voisitte saada vielä suuremman saannon. Mutta paperissa kerrotaan tarkalleen, kuinka paljon natriumhydroksidin alkoholiliuosta on käytettävä hapon neutraloimiseksi ja natriumetyylisulfaatin tuottamiseksi. Tämä vaatii vain hieman kärsivällisyyttä, ja jos voit käyttää tunnin tai kaksi päivässä leikkimiseen sen kanssa, sinulla voi olla tarpeeksi, jotta voit tehdä runsaasti nitroetaania ainakin henkilökohtaista leikkiä varten. Olen aivan varma, että joku voisi skaalata helvetin hyvin, mutta minä vain pelleilen vain henkilökohtaiseen käyttöön. Selitin vähän siitä, mutta jos joku haluaa linkin kysy ja minä löydän sen.
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
En tajunnut, kuinka pitkä tuo kappale oli LOL, mutta se oli kaikki ääni tekstiksi, jos siinä on virheitä, syyttäkää siitä Googlea.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
OK, enkä tislannut mitään. En MPB:tä, asetoksia enkä P2P:tä, mutta huono puoli oli se, etten tehnyt asetoksien saponointia, oikein. Ei, kun tein sen oikein, sain 13 g tummanoranssia P2P:tä, jonka pesin a'la Uncle Fester. Sain niin puhdasta P2P:tä, että näen sen läpi. Ja se toimi Leuckartissani formamidilla plus ammoniumformiaatti-katalysaattikatalysaattorilla ja ZnCl2-katalysaattorilla (sitä voi käyttää). Minulla on parempi, AlCl3-katalyytti Leuckartia varten, mutta ajattelin, että olen tehnyt sen väärin. Joten, oikealla puhdistuksella (puhdistin myös asetoksini, ja sain puhdasta hyvin makean tuoksuista keltaista öljyä. Ja luin, että PDF:stä, kun he eivät tislanneet P2P:tä ja testasivat epäpuhtaudet, P2P:ssä oli epäpuhtauksia, mutta erittäin pieniä määriä.

Minulla ei ole enää edes tislauslaitteita, koska ne halvat laitteet, jotka ostin, hajoavat hyvin helposti. Esimerkiksi magneettisekoittimeni hajosi, lämmitysmanteli, ensimmäisellä viikolla, jos muistan oikein. Minun on siis ostettava koko laitteisto uudelleen. Nyt minulla on vain erlenmeyer, rikkinäinen lasitikku, refluksikolonni ja lämmitysvaippa. Rikoin myös 100 ml:n mittapulloni. HEMMETTI!

Voisiko joku neuvoa, millainen laite minun on ostettava, jotta voin tehdä tislausta varten tyhjiön. Minulla on tyhjiöreikiä noissa lasissa. Ja ne ovat 24/40 dollaria. Mitä se tarkoittaa, en oikeastaan tiedä, luulen, että se tarkoittaa tyhjiön määrää, vai mitä?! :)
 

Xiao hua

Don't buy from me
Resident
Joined
Jul 19, 2023
Messages
30
Reaction score
8
Points
8
jopa hcl on kuplinut 1,5h.Miksi ei lisätä Hcl-nestettä? Miksi. Voiko joku selittää minulle. Kiitos
 

Ortist

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 29, 2023
Messages
89
Solutions
1
Reaction score
54
Points
18
Voit käyttää vesipitoista HCl:ää. Käytä vain 1 litraa bentsaldehydiä 2 litraan MEKiä ja laskettuun määrään 35..37 % suolahappoa. Tarvitset 20 g PUHDASTA HCl:ää jokaista 100 g bentsaldehydiä kohti. Joten 1 litra bentsaldehydiä vaatii 200 g PUHDASTA HCl:ää. Laske nyt, kuinka paljon vesihappoa tarvitset.

Kaasumaisella HCl:llä saat hiukan paremman juoksevuuden ja hiukan vähemmän sivutuotteita. Mutta mielestäni se ei ole sen arvoista varsinkaan suuressa mittakaavassa. Myös vesipitoisen HCL:n kanssa on käytettävä enemmän MEK:tä, muuten HCl erottuu pohjalle liian aikaisin.

"Kaasu 1,5 tuntia" on VÄÄRIN. Sinun on kaasutettava, kunnes saat 20 g kaasua jokaiseen 100 g:aan bentsaldehydiä. Kuinka kauan se voi kestää, sitä ei tiedä kukaan.
 
View previous replies…

mckennai

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 18, 2023
Messages
5
Reaction score
2
Points
3
Voimmeko korjata jotain??? Sanot magnesiumsulfaatti vedetön ja antaa Na2SO4 ja yksi vaiheista u sanomalla mgso4 sitä uudelleen... Voisitko selventää tarkan kohteen ja tarkat arvot???? Käyttöä ja ostamista varten.. Meidän on tiedettävä määrä, joka meidän on saatava ja käytettävä... Et antanut mitään arvoa siitä, kuinka paljon tarvitsemme mgso4:ää tai na2so4:ää... Kiitos
 
Last edited:

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Magnesiumsulfaatin osalta, koska sitä käytetään vain kuivaamiseen, voit laittaa siihen oikeastaan minkä tahansa määrän. Määrää ei oikeastaan ole määritelty, mutta riippuen siitä, mitä teet...., jos esimerkiksi kokeilisin jotain, joka olisi vaikkapa 200 milligramman öljyä tai mitä tahansa, heittäisin sinne luultavasti 15 tai 20 grammaa magnesiumsulfaattia ja ohjaisin sitä vähän aikaa, ja noin tunnin kuluttua palaisin takaisin ja suodattaisin sen tyhjiösuodattimella suoraan pois sieltä. Jos toimenpiteen on oltava tiukasti vedetön, voit tehdä saman asian uudestaan ehkä jopa kolme kertaa, jos haluat varmistaa, että saat kaiken veden pois sieltä. Tähän riittää yksi kerta.
 

Grubby

Don't buy from me
Member
Language
🇺🇸
Joined
Jul 27, 2024
Messages
17
Reaction score
5
Points
3
Ku0LMpbo9B
MW9AjqzdsY
Soita minulle (Prof.G) Käytin 100:100g materiaalia ja sain 50g P2P:tä! Kaikkien tuntevien olentojen hyväksi päätin paljastaa avaimen! Jos saatte viimeisessä vaiheessa punaista limaa, tuokaa se tislaukseen! Se on P2P
 

handle

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 16, 2023
Messages
103
Reaction score
64
Points
28
Hienoa, kokeillaanpa tätä.
Vaihe 1, käynnissä.
45g bentsaldehydiä + 200ml M.E.K kuplii HCL-kaasua 25ml H2SO4:stä yli 25ml suolahapon. Muuttui kirkkaanpunaiseksi noin 30minuutissa, nyt sekoitetaan.
R83Rkq0cXl
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
46 g benzald. (~95 %) + 36,8 g MEK + 45 g suolahappoa (18 %). 100°C - 115°C astetta.
Aika: 4 tuntia.

Taidan jatkossa käyttää näitä määriä, koska en ole koskaan saanut näin suurta orgaanista faasia, eikä reagensseja tarvinnut laittaa paljon enempää. Aioin laittaa kaikki reagenssit ensin saman verran kuin ennenkin, mutta kun laitoin vahingossa 45 g suolahappoa, vaikka piti laittaa saman verran 30 g. Niinpä lisäsin myös muita reagensseja lisää seokseen.

MEK:n määrä oli suhteessa pienempi, koska se loppui kesken, mutta se ei haitannut yhtään, koska orgaanisen faasin koosta päätellen se oli hyvä juttu. Lämmitin nyt myös hieman korkeammissa lämpötiloissa. Olen kokeillut lämmittää myös asteissa 120-130°C, mutta useiden kokeilujen jälkeen päädyin tuohon noin 100°C asteeseen. Alemmat lämpötilat heikensivät saantoa.
NouRMTzeGD
 

handle

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 16, 2023
Messages
103
Reaction score
64
Points
28
Onko tuo 45 g 18-prosenttista suolahappoa?
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Nyt kun minulla on yli 100 grammaa vettä ja happo/emäs -puhdistettua, mutta märkää MPB:tä (kerätty muutamasta reaktiosta),
Aion kuivata kideliuoksen kiteiksi, jotka eivät sula huoneenlämmössä. Voin lähettää kuvan siitä, ja voin lähettää kuvan myös asetoksifenyylipropeenista saantojen kanssa.
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Tämä on tuo öljy (100 grammaa) peretikkahapponi kanssa klo 21:th. Kuplii huoneenlämmössä.XW7imVvhtZ
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
En tiedä, miksi tämä kuva meni sivuttain, mutta nuo kuplat näkyvät siinä, ja
viileän värin, jonka saan aina peretikkahapetusprosessissa. Hapetusaika oli 24,5 tuntia.
 
Top