Hei kaikille !
Olen kokeillut tätä synteesiä kahdesti, ja tässä on johtopäätökseni tästä.
Ensinnäkin, en ole läheskään koulutettu kemisti, joten sanomaani on suhtauduttava varauksella. Voitte vapaasti korjata sanojani.
Reaktiot ja mekanismit ovat tulosta tutkimuksestani ja ymmärryksestäni synteesistä, ja siksi niitä voidaan myös kritisoida.
Huomasin juuri, että monet ihmiset olivat jo keskustelleet aiheesta, joten toivon, ettei viestini ole turha. Myös postaukseni lopussa oleva linkki on jo lähetetty aiheesta. Pahoittelen, jos et opi mitään viestistäni.
Vaihe 1: ristiintaulukoitu aldolikondensaatio :
Normaalisti käytämme tässä reaktiossa pientä ylimääräistä MEK: ää, koska ketonit voivat itsestään tiivistyä, mutta tämä reaktio on termodynaamisesti devafable, ja se tehdään enintään 5 prosenttiin asti kirjallisuudessa, jonka olen löytänyt. Tämän artikkelin mukaan bentsaldehydi voi kuitenkin reagoida lopputuotteen kanssa, mikä alentaisi saantoa huomattavasti, joten ylimääräisen MEK:n käyttö varmistaa, että bentsaldehydi reagoi oikean molekyylin kanssa. (Lisäksi saman artikkelin mukaan tislaus ristikkäisen aldolikondensaation ja Baeyer-Villiger-hapetuksen välillä ei ole hyödyllistä, koska sivutuotteet eivät reagoi Baeyer-Villiger-hapetuksen aikana ja ne voidaan poistaa seuraavalla tislauksella). Mietin, eikö olisi parempi lisätä bentsaldehydiä pisara kerrallaan, jolloin varmistettaisiin, että MEK:tä on liikaa, ja estettäisiin siten bentsaldehydin reagoiminen vasta muodostuneen tuotteen kanssa. Ja koska ketonien aldoli-itsekondensaatio ei ole kovin suotuisa, tällä tavalla eteneminen voi olla saannon kannalta parempi. Mutta kuten sanoin, sanomani on tarkistettava.
Katalysaattorina aldolireaktioissa voidaan yleensä käyttää joko happoa tai emästä. Oletan kuitenkin, että tässä käytetään happoa Cannizzaro-reaktion välttämiseksi, koska bentsaldehydi ei ole enoloituva. Käyttämällä hapon katalysaattoria käymme läpi enolaatin sijaan enolin muodostumisen.
Happokatalysaattorina kokeilin vahvaa lisäystä väkevää H2SO4:ää ensimmäisellä kerralla, kun tein tämän reaktion, ja toisella kerralla lisäsin vain muutaman pisaran. Huomasin eron näiden kahden välillä siinä, että jos H2SO4:ää lisättiin liikaa, tuote polymerisoitui, jolloin tislaus oli lähes mahdotonta kolhiintumisen vuoksi.
Ristikkäinen aldolikondensaatio johtaa 3-metyyli-4-fenyyli-3-buten-2-oneen.
Baeyer-Villigerin hapetukseen halusin kokeilla perboraattia tai natriumperkarbonaattia. Ainoa ongelma, jonka näin natriumperkarbonaatin käytössä, oli se, että se reagoi GAA:n kanssa ja neutraloisi sen vähitellen. Ja tämä on todellakin aika huono ajatus, kun olen kokeillut sitä pienessä mittakaavassa. Perkarbonaatilla on vaikeuksia liukenemisessa, ja se tarvitsee väliaineen, joka sisältää hieman enemmän vettä. Kun se on tehty, on oltava varovainen, ettei hiilidioksidia vapaudu liikaa. Peretikkahappo muodostuu in situ ja reagoi 3-metyyli-4-fenyyli-3-buten-2-onin kanssa. Jotta perkarbonaatti liukenisi, lisäsin hieman H2O2:ta. Mutta sanoisin, että jos sinulla ei ole 50 % H2O2:ta, älä tuhlaa aikaasi tähän synteesiin. Ja se on minun johtopäätökseni. Vaikka tämä synteesi voi vaikuttaa houkuttelevalta, se on työläs ja työläs, erityisesti kaikkien näiden tyhjiötislausten kanssa (olen kokeillut ilman, se toimii, mutta johtaa työskentelyyn korkeissa lämpötiloissa, ja olen jopa onnistunut tuhoamaan tuotteen tällä tavalla!). Niinpä neuvoisin kaikkia kääntymään toisen synteesimenetelmän puoleen. Onnistuin lopulta saamaan mielestäni halutun tuotteen, mutta mielestäni se ei riitä oikeuttamaan koko menettelyä. Niille, jotka haluavat tietää enemmän, suosittelen lukemaan paperin, etsimään "Two dogs aldol", oppimaan aldolireaktion mekanismeista, baeyer-villiger-hapetuksesta ja esterien hydrolyysistä.
Scribd on maailman suurin sosiaalinen luku- ja julkaisusivusto.
www.scribd.com