4′-Methylpropiofenon broomvorming tot 2-broom-4'-methylpropiofenon. Grootschalig.

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Reactieschema:
QmU05KGcDH

Reagentia:
  • 4′-Methylpropiofenon (cas 5337-93-9) 1000 g.
  • Broomwaterstofzuur 48% aq. 1300 g
  • Waterstofperoxide (H2O2) 35% 750 g.
  • Natriumbicarbonaat (NaHCO3).
  • Gedestilleerd water.
Apparatuur en glaswerk:
HzO1gsfG3M

  • Rondbodemkolf met drie hals 5 L;
  • Retortstandaard en klem om apparaat vast te zetten;
  • Terugvloeikoeler;
  • Trechter;
  • Druppeltrechter 1 L;
  • Bovenroerder;
  • Zeeffilter (keukenkwaliteit is goed);
  • Waterbad;
  • Verwarmingsplaat;
  • Spuit of pasteurpipet;
  • pH-indicatorpapier;
  • Bekers (600 mL x2, 2 L, 1 L, 100 mL x2);
  • Vacuümbron;
  • Laboratoriumweegschaal (0,1-1000 g is geschikt);
  • Maatcilinders 1000 mL en 100 mL;
  • Glazen staaf en spatel;
  • Thermometer voor laboratoriumgebruik;
  • Buchner erlenmeyer en trechter;
  • filtreerpapier;
Inleiding
De brominatiereactie is onder deze omstandigheden gemakkelijk op te schalen. Basisregel: waterstofperoxide wordt langzaam toegevoegd om te voorkomen dat het reactiemengsel gaat spatten. Het is beter om een bovenroerder te gebruiken, omdat een magnetische roerder het sediment niet aankan. De bladen van de roerder moeten bedekt zijn met ftoroplast (Teflon) om reacties met waterstofbroomzuur (HBr) te voorkomen.
Synthese:
1. 4'-methylpropiofenon 1000 g wordt toegevoegd in een kolf.
2. Hydrobroom (HBr) Hydrobroomzuur (HBr) 1300 g 48% wordt in de erlenmeyer gegoten en 5 minuten geroerd.
3 . Waterstofperoxide Waterstofperoxide 750 g 35% wordt toegevoegd in een druppeltrechter van 1 l.
4. Waterstofperoxide wordt druppelsgewijs toegevoegd. Waterstofperoxide wordt druppelsgewijs toegevoegd aan het geroerde reactiemengsel.
5. Broom Broom komt vrij tijdens de toevoeging van waterstofperoxide aan het mengsel, lost op in oplossing en reageert.
6. Waterstofperoxide moet worden toegevoegd bij een temperatuur van 1 °C. Waterstofperoxide moet met een geschikte snelheid worden toegevoegd, zodat het reactiemengsel kleurloos wordt.
7. De temperatuur van het reactiemengsel moet lager worden gehouden. De temperatuur van het reactiemengsel moet onder 65 °C worden gehouden. Bij oververhitting wordt extern gekoeld. Als de reactietemperatuur hoger is, wordt de toevoeging van waterstofperoxide stopgezet.
8. Het tweede deel van de verkleuringreactie kan langer worden uitgevoerd. Waterstofperoxide wordt toegevoegd afhankelijk van de reactietemperatuur.
9. Het reactiemengsel blijft 12 uur staan onder constant roeren bij kamertemperatuur zodra alle waterstofperoxide is toegevoegd.
10. Na 12 uur wordt neerslag gevormd. Na 12 uur wordt een neerslag gevormd.
11. Voeg natriumbicarbonaat aq oplossing toe aan het reactiemengsel om neutrale pH 6-7 te bereiken, roer het goed door. Het mengsel met 2-broom-4'-methylpropiofenon wordt gefiltreerd door een Buchnertrechter. Het product wordt gewassen met een kleine hoeveelheid gedestilleerd water.
12. Ruwe 2-broom-4'-methylpropiofenon (cas 1451-82-7) wordt gebruikt voor verdere reacties. Theoretische opbrengst tot 1530 g. Praktijkopbrengst is bijna kwantitatief (video-opbrengst 94%).
 
Last edited by a moderator:

dk77

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 27, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Een ander waterstofbromig zuur gesynthetiseerd door Hans-Dietrich is 780ML, hier 1300 waterstofbromig zuur. Wat is het verschil tussen oxiderende vloeistof 136ML en 750ML?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
1300 g (of 1 l) aq. HBr 48% - 1,2eq voor 4-methylpropiofenon
 
Last edited by a moderator:

dk77

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 27, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Sorry, wanneer het waterstofoxide 500 gram bereikt, wordt het rood in plaats van van kleur te veranderen en wordt het dieper rood wanneer het wordt toegevoegd. Moet ik het toevoegen afmaken?
 
Last edited:

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Blijf roeren tot er verkleuring optreedt. Stop de reactie als er geen verkleuring optreedt. De gegeven verhoudingen zijn die met een overmaat aan waterstofbroomzuur en peroxide, maar ze kunnen verminderd worden (1,1KG HBr48% en 0,65KG H2O2).
 

dk77

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 27, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Omdat Engels niet mijn moedertaal is, kan het zijn dat ik me niet goed uitdruk. Ik bedoel, wanneer het begint te druppelen, verandert de kleur en wordt het transparant, maar na het kritieke punt wordt het ondoorzichtig en wordt het geheel rood. Is het tijd om te stoppen? Is het slecht om te veel waterstofperoxide toe te voegen? Ik stop wanneer hij rood wordt en niet meer van kleur kan veranderen omdat ik niet weet wanneer ik moet stoppen, en zodra de temperatuur daalt, vormen zich kristallen. Ik weet niet of dit 2-broom-4-methylpropiofenon is. Ik zal later foto's toevoegen. Bedankt voor jullie hulp.
 
Last edited:

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Niet altijd, misschien heb je meer tijd nodig, gericht op de verhouding hierboven
Geen problemen, alles, overdaad schaadt niet
Deze kristallen - 2-broom-4-methylpropiofenon
 

hlebsladky2

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 10, 2022
Messages
12
Reaction score
3
Points
3
Hoe ziet een ruwe bk4 eruit? Btw, om methylaminering te doen, moet ik wachten tot de hele substantie kristal wordt of kan ik het wachten een nacht overslaan?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Wacht op de kristallisatie van de stof. Rauw en gewassen ziet er hetzelfde uit als droog, alleen nat
 

hlebsladky2

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 10, 2022
Messages
12
Reaction score
3
Points
3
Hoeveel moet ik toevoegen van een verzadigde soda waterige oplossing? Bedankt.
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
We kijken wanneer de reactie niet meer verkleurt. Hierna en na kristallisatie van het product kunnen we droge soda toevoegen. Voeg al roerend in kleine porties toe totdat de rode kleur verdwijnt en de reactie stopt met borrelen.
 

hlebsladky2

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 10, 2022
Messages
12
Reaction score
3
Points
3
Bedankt! Wat betreft het gedestilleerd water om toe te voegen, moet dit gelijk zijn aan het reagensvolume?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
Het maakt niet uit, je kunt water toevoegen aan het hele volume van de erlenmeyer, maar ten minste een equivalent van het volume van het reactiemengsel
 

ZhengJi

Don't buy from me
Member
Joined
May 15, 2022
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
Welk oplosmiddel is het beste voor de herkristallisatie van 2-broom-4'-methylpropiofenon? Ik heb deze methode geprobeerd, maar mijn 2b4mpp is een beetje vies - wit in plaats van kleurloos kristal.
 

dk77

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 27, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Post een foto en ik zal kijken of het het juiste product is
 

dk77

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 27, 2022
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Heb je ooit een transparant en kleurloos product gekocht of geproduceerd?
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
727
Reaction score
1,017
Points
93
De witte kleur is hier goed voor, het moet niet transparant zijn (hoewel er onder bepaalde omstandigheden grote kristallen groeien).
 

ADATA

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 6, 2022
Messages
21
Reaction score
7
Points
3
7. De temperatuur van het reactiemengsel moet hoger zijn dan 75 °C, maar lager dan de kooktemperatuur.

Het lijkt lager te moeten zijn dan 75C voor
Dus het is correct om hoger dan 75C te zijn?
 

ADATA

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 6, 2022
Messages
21
Reaction score
7
Points
3
Kan iemand mij vertellen of het juist is om te zeggen dat het boven 75 graden C en onder het kookpunt is?
De vorige gegevens waren 65 graden C
 

ADATA

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 6, 2022
Messages
21
Reaction score
7
Points
3
Synthese van mephedrone (4-MMC) uit haloketonen in ethylacetaat. Schaal van 1-10 kg.

De hier genoemde temperatuur mag niet hoger zijn dan 65 graden.
Ik ben in de war
 
Top