Hallo vrienden, ik heb de reactie voorafgegaan met 60 ml 4-methylpropiofenon en rationele hoeveelheden HBr en H2O2. Het RM bleef echter rood na gebruik van de helft van de hoeveelheid H2O2. Ik heb toen de rest van H2O2 toegevoegd en later de vorming van een vast product waargenomen. Ik liet het RM een nacht rusten en zag de volgende ochtend een groene kleur. Ik heb de RM vacuümgefiltreerd en kreeg 36 g product met een groene tint. Ik vond wat groene vloeistof (ongeveer 40 ml) op de bodem van de filterkolf, onder de waterfase. Kunt u mij vertellen wat de groene vloeistof is, waarom deze is gevormd, waarom ik minder product heb en waar ik fout zat bij het uitvoeren van het proces? Dank aan iedereen.
- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 178
Schrijf de exacte hoeveelheden op van de stoffen die werden gebruikt in de reactie, dat wil zeggen, voor waterstofperoxide moet je het volume en de concentratie specificeren, net als voor HBr zuur. Het is ook belangrijk om de reactietemperatuur en andere omstandigheden te weten. Hoe nauwkeuriger je opschrijft wat je hebt gedaan, hoe nauwkeuriger je het antwoord krijgt.
↑View previous replies…
Beste Bro, hartelijk dank voor je vriendelijke reactie. Ik had 60 ml 4-Methylpropiofenon gemengd met 46 ml HBr (48 %) gebruikt. Ik nam 26 ml H2O2 (35 %) en voegde dit druppelsgewijs toe. De kleur van RM bleef echter rood na toevoeging van ongeveer 15 ml H2O2. Zelfs toen had ik de rest van peroxide toegevoegd. Tijdens de eerste toevoeging van H2O2 liep de temperatuur van RM te hoog op, waardoor het moeilijk werd om de kolf aan te raken. Na enige tijd vormde zich een witte pluizige vaste stof en liet RM de hele nacht rusten. De volgende ochtend werd groene vloeistof (ongeveer 40 ml) gevonden bij het vaste product en deze vloeistof lag op de bodem, wat betekent dat het niet oplosbaar was in waterige oplossing.
- Language
- 🇬🇧
- Reaction score
- 178
Waarschijnlijk was het vrije zuur in de reactie op en had je alleen broom, en het zuur staat bekend als een katalysator van de broomvorming (stabiele enolisatie van het keton is nodig tijdens de hele broomvorming). Ik raad aan om extra zwavelzuur te gebruiken om het keton continu te enoliseren, de broomkleur zou snel moeten verdwijnen tijdens de reactie.