Isomeren en wijnsteenzuur

btcboss2022

Don't buy from me
Resident
Solutions
1
Reaction score
661
Deals
8
Ik denk dat er iets mis is met de grafiek.
Als je L+-wijnsteenzuur gebruikt (goedkoper en makkelijker te vinden) zal het D-enantiomeer (amph,Meth) in de oplossing zitten en niet in de vaste stof zoals het lijkt.
Als je D-wijnsteenzuur (duurder en moeilijker te vinden) gebruikt, zit het D-enantiomeer (amph,Meth) in de vaste stof.
Bedankt.

G.Patton

Expert
Solutions
3
Reaction score
2,870
Deals
1
Zijn schema is correct. Zout wordt neergeslagen in de vaste toestand. Geen verschil, d-amfetamine l-wijnsteenzuurzout of l-amfetamine d-wijnsteenzout. Je kunt het zuur veranderen en een verschillend isomeer in vaste vorm krijgen met de volgende procedures.

P.S. hetzelfde voor methamfetamine.

View previous replies…

Ihml

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
17
Ik ben Patton niet, maar: het zou alleen D-meth produceren als de gebruikte efedrine afkomstig was van een plant, omdat planten van nature alleen L-ephedrine produceren (dat na reactie verandert in de tegenovergestelde enantiomeer - D-meth in dit geval). Als chemisch gesynthetiseerde efedrine werd gebruikt, dan zou je racemische meth krijgen, omdat de synthese van efedrine niet stereospecifiek is.

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Ik heb de hele nacht geleerden en patenten uitgekamd en dit zijn mijn bevindingen

L(+) wijnsteenzuur (2R,3R) is het natuurlijk voorkomende isomeer. Omdat het chiraliteit ir R,R heeft, buigt het licht en is het optisch actief. D(-)(2S,3S) is ook optisch actief. Deze 2 verbindingen zijn enantiomeren. Ze hebben hetzelfde kookpunt, vriespunt, temperatuur, mol.wt. ect.
De diastereomeer van beide is meso wijnsteenzuur. (2R,3S of 2S,3R) de 2 meso's zijn enantiomeren.
Wat een verbinding optisch actief maakt, is het buigen van licht. Waardoor buigt het licht? Het hebben van een oneven vlak van koolstofsubstituanten. Bijvoorbeeld L(+)wijnsteenzuur is actief. Het buigt licht naar rechts en naar rechts (ik zeg rechts, maar ik gebruik rechts als referentie). Hetzelfde geldt voor D(-)wijnsteenzuur, het buigt licht "links-links". Meso wijnsteenzuur is chiraal maar niet optisch actief. Want (bijvoorbeeld) 2R,3s buigt licht weer naar rechts naar links voor een netto winst van 0°.
De reden dat we het over optisch actieve verbindingen hebben, is dat actieve verbindingen een hoger smeltpunt en een hoger kookpunt hebben. Een andere manier om het te bekijken is dat ze stollen (kristalliseren) bij een hogere temperatuur. Ja, een optisch actieve verbinding kristalliseert eerder dan een inactieve. Nu komen we bij het punt.
Als je D(ss) wijnsteenzuur gebruikt, is de D-(S) methamfetamine optisch actief (S,S,S) en de L(R) methamfetamine niet (R,R,S).
Het tegenovergestelde is ook waar. Als je de natuurlijke isomeer van wijnsteenzuur gebruikt, kristalliseert de levo-methamfetamine eerst, dus als je natuurlijk wijnsteenzuur gebruikt, zijn de kristallen het afval. De bewerking. De moedervloeistof bevat de Dextro-meth.
Als je racemisch D,L-wijnsteenzuur gebruikt op racemisch meth, kristalliseer je racemisch Methamfetaminetartraat. Verspilde tijd.
Samenvatting van de uitvinding; gebruik één wijnsteenzuurisomeer en als je de D-kristallen wilt, gebruik dan het D-wijnsteenzuur. Anders gebruik je de L en filter je de kristallen eruit.
Neem je referenties mee als je over deze feiten komt debatteren.

View previous replies…

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Wat je zegt is dat D-wijnsteenzuur "L amph d tartraat" zal uitzouten, terwijl L-wijnsteenzuur "D amph L tartraat" zal uitzouten. Is dat juist?

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
Heel mooi uitgelegd, en ik ben het 100% met je eens. Ik zou graag willen toevoegen: Levo-methamfetamine tratraat is niet oplosbaar in koude methanol (Zeer laag). Gebruik het om het L-methamfetamine tratraat te spoelen. Nadat ik was begonnen met spoelen, steeg mijn uiteindelijke opbrengst van d-methamfetamine met ongeveer 5%. Wat ook zeer aan te raden is, is een polarimeter om de chiraliteit te meten. Indien nodig kan deze zelf worden gemaakt.

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Een lid met een expertstatus stelt voor om DL-wijnsteenzuur te gebruiken om beide isomeren te scheiden, d.w.z. DL-wijnsteenzuur zal D amph/meth-wijnsteenzuur uitzouten en het L amph/meth-wijnsteenzuur oplossen in de alcohol moedervloeistof. Denken jullie dat het mogelijk is om D amph/meth te verkrijgen met behulp van DL-wijnsteenzuur? Op dit moment kan ik alleen aan L-wijnsteenzuur komen. Ik hoop de oplossing binnenkort uit te voeren en pure D-meth te verkrijgen.

Acab1312

Don't buy from me
Resident
Language
🇩🇪
Reaction score
84
Voor mij werkte d,L-wijnsteenzuur niet, L-wijnsteenzuur is het meest effectief en werkt het goedkoopst.
Er is ook nog de mogelijkheid: via dibenzoylwijnsteenzuur is de chirale scheiding in één keer het hoogst, maar ook het duurst. Maar ik heb een synthese voor dibenzoylwijnsteenzuur gepost

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Sindsdien heb ik geleerd dat L wijnsteenzuur niet aan D meth bindt vanwege sterische hinder en vice versa. Ik weet niet zeker of dit ook geldt voor amfetamine. Als dat zo is, dan is het L-amp-L-tartraat od D-amp-D-tartraat omdat dit de optisch actieve isomeren zijn. Als je 1L,2D of 1D,2L hebt, is de nettorotatie 0. Beide chirale koolstofatomen moeten dezelfde kant op draaien om optisch actief te zijn.

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Dus ik kan L-wijnsteenzuur niet gebruiken om D & L te scheiden en pure D amph/meth te verkrijgen, is dat wat je zegt? Kan DL-wijnsteenzuur voor hetzelfde doel worden gebruikt?

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Solutions
4
Reaction score
1,095
Deals
1
Nee, dat heb ik niet gezegd. Je kunt L- of D-wijnsteenzuur gebruiken als je L gebruikt, heb je L-meth L-tartraat, een zuur zout ( en D-meth base. Het zout zal neerslaan uit het niet-polaire oplosmiddel en je filtert het weg en het reactiemengsel bevat nog steeds de D, die je kunt hcl (hcl is niet chiraal, dus het hecht zich uiteraard aan een van beide). Als je echter D yartaarzuur gebruikt A) is het een stuk duurder, 2) wordt het bekeken, VI) moet je het tartraat strippen en hclen.

Labchef

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Reaction score
2
Ok, dat is wat ik eigenlijk dacht. De video lijkt mensen in verwarring te brengen omdat DL werd gebruikt voor de resolutie. Bedankt voor de opheldering