Jag vill fråga om det!
När det gäller genomförbarheten och korrektheten i detta tillvägagångssätt.
Jag har provat processen i videon och här är hur jag gjorde det. Jag vet inte varför den slutliga produktionen inte är densamma som kvantiteten i videon.
Använd först IPA 100ml+H2O 50ml+P2NP 10g. Efter uppvärmning och upplösning, låt den svalna tills kristaller dyker upp.
Förbered 12 g aluminiumflingor + 2 g HgCL2 (eftersom jag inte kan få kvicksilvernitratet och bara kan använda kvicksilverklorid för att göra aluminiumamalgam), lägg det i en kolv och reagera i cirka 30 till 40 minuter och anslut kondensorröret
Den kylda och kristalliserade P2NP tillsätts lätt till 50 ml isättiksyra och värms upp för att lösa upp.
Ta bort det gråa smutsiga vattnet från aluminiumflingorna och tvätta dem två gånger med rent vatten
Tillsätt sedan P2NP-lösningen i aluminiumkolven (vid denna tidpunkt kommer det att finnas en stor mängd reaktion och temperaturen kommer att stiga snabbt. Använd ett kallt bad för att kyla ner temperaturen och skaka kolven regelbundet under processen). Reaktionsprocessen är ca 30~40 minuter.
Ta ut lösningen från kolven och det kommer att finnas en grå vätska och en liten mängd aluminiumflingor
Tidigare beredd 50 g NaOH + 70 ml H2O-lösning, tillsätt natriumhydroxidlösningen till den grå vätskan för att få vätskans pH till 11
Reaktionen tar cirka 30 minuter
En gul vätska kommer att dyka upp. Ta ut denna vätska (det grå ämnet extraheras inte) och lägg den i kylskåpet i 1 timme.
Efter kylning, tillsätt denna ljusgula vätska till IPA 1:1 och rör om
Tillsätt koncentrerad svavelsyra och droppa i en liten mängd. Vid denna tidpunkt kommer vita föremål att dyka upp, vilket gör att vätskan ser mjölkvit ut med sediment.
Sänk pH-värdet till 5,5
Efter kylning av vätskan i 24 timmar, filtrera och torka den vita produkten (är produkten vid denna tidpunkt korrekt? Och den slutliga P2P krävs)
För den här delen är min slutprodukt bara cirka 1 ~ 2 g, vilket inte verkar rätt.
Jag har försökt hårt för att hitta svaret men jag har fortfarande inte fått rätt idé. Kan du snälla ge mig lite korrekt vägledning?
Vilka faktorer påverkar avkastningen (slutprodukten i videon verkar vara mycket mer än antalet av mina experiment)
Jag välkomnar människor som har lyckats med den här metoden och avkastningen är cirka 70 ~ 80% för att vägleda mig.
snälla
Aluminiumfolie och aluminiumflingor görs till aluminiumamalgam och sedan tillsätts natriumhydroxidlösning. Varför är aluminiumflingan en något gulaktig vätska, men aluminiumfolien är en vit vätska?
Aluminiumfolien jag använder är hushålls aluminiumfolie som används i köket. Är detta okej att använda?