Reningsmetod för MDMA/ecstasy

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1

Inledning.

Som vi alla vet kan ecstasypiller innehålla ett stort antal droger och förfalskningsämnen. I det ecstasybedömningsprotokoll som jag har beskrivit kan du bekanta dig med dem.
Så till att börja med lite bakgrundsinformation om MDMA-renhet. Den kristallform av MDMA som vi alla känner till är MDMA.hcl (dvs. det är ett salt av MDMA). En vanlig missuppfattning som jag ser på forum är att om det är brunt och luktar anis/lakrits, så är det ren MDMA - Detta är felaktigt, eftersom ren MDMA*HCl är en luktfri vit transparent kristall. Detta bruna utseende och ibland oljiga konsistens, tillsammans med den distinkta anisliknande lukten, är faktiskt prekursorer och biprodukter som inte har rengjorts efter syntesen. Jag ska inte gå in på detaljer om vad de är, men vissa, som safrol, är potentiellt cancerframkallande medan andra har okänd aktivitet, men oavsett vilket är det förmodligen inte en bra idé att få i sig dem. Ett annat problem som detta orsakar är att dessa orenheter kan utgöra en betydande andel av provets vikt (upp till 50% orenheter!) Och därmed snedvrida vad människor anser vara en bra dos. Eftersom nivån av föroreningar kommer att variera från prov till prov försämras förmågan att konsekvent kunna veta en bra dos för dig själv, vilket naturligtvis är mycket problematiskt när det gäller säkerhet och att ha en tillfredsställande effekt.
Den beskrivna processen nedan kommer att befria dina droger från föroreningar och nedskärningar som koffein, färgämne och andra irriterande föroreningar. Det bör vara tydligt att denna process är att separera det polära materialet från det icke-polära materialet. Om det finns polära förfalskningar tillsammans med din MDMA (till exempel andra amfetaminer) kommer de att finnas kvar med den rengjorda MDMA. Även om det är användbart för inaktiva ämnen och koffein, betyder det inte att du slipper testa det. Med detta sagt, om du har tvättat och testat MDMA kan du vara så säker på din dos som någon möjligen kan vara (utan laboratorietestning, naturligtvis). Denna process fungerar också för att extrahera MDMA ur ecstasy-tabletter.

Den faktiska acetontvätten är mycket okomplicerad efter att ha gjort detta.

För acetontvätten behöver du:
  • Ren aceton (avgörande inte blandat med vatten eller något annat som i vissa nagellackborttagare) - Detta kan köpas enkelt och billigt på Amazon utan misstanke.
  • Epsomsalter - Dessa är vattenhaltiga magnesiumsulfatkristaller och kan köpas enkelt och billigt från ditt lokala apotek, t.ex. boots (jag kommer att förklara längre ner varför dessa är nödvändiga)
  • En liten bägare (50 ml är bra) men om det inte finns tillgängligt kan ett vanligt köksglas användas (ett kort och tunt glas är bra)
  • Filterpapper (kaffefilterpapper är också bra för detta)
  • något att röra om blandningen med (helst en glasstav, men en ätpinne eller metallkniv går bra, se bara till att kniven inte kommer i kontakt med acetonen om den har ett plasthandtag)

Förfarande för rening.

För det första måste du göra vattenfri aceton [varning: aceton är extremt brandfarligt, så håll dig borta från antändningskällor]. MDMA är mycket lösligt i vatten och aceton är hygroskopiskt, vilket innebär att det drar till sig vatten. Du kommer att förlora en mycket stor mängd av ditt prov om din aceton inte är vattenfri före användning. Det är här Epsom-salterna kommer in i bilden: först bakar du dina Epsom-salter (du vill använda en ganska stor mängd) i ugnen vid 200-250 grader Celsius i 2-3 timmar. Detta kommer att ge ett dammigt vitt pulver som är vattenfritt magnesiumsulfat. Därefter tillsätter du bara det vattenfria magnesiumsulfatet du har gjort till din aceton tills en snöglobe-typ av effekt händer när du virvlar vätskan runt (närvaron av fritt flytande magnesiumsulfat indikerar att acetonen är torr, när det finns vatten i din aceton kommer magnesiumsulfatet att klumpa ihop sig och sjunka till botten av lösningen). När du har nått denna punkt, skaka acetonen ordentligt och kyl den i frysen i några timmar före användning. Detta bör säkerställa att det är torrt för användning.

Viktigt att tänka på.
Med tiden kommer vattenfri aceton att absorbera fukt från luften. Det är i stort sett oundvikligt, men du kan alltid tillsätta mer magnesium så att det blir rätt igen. Lämna aldrig acetonen exponerad för luft. Håll burken, filtret och flaskan täckta så mycket som möjligt.

Steg 1 : Krossa din MDMA/ecstasytablett till damm - samma procedur som om du skulle ta en linje av den, ju finare du krossar den desto bättre kommer acetontvätten att fungera för att ta bort föroreningar. Här är ett foto av mitt prov för att ge dig en uppfattning om hur fint det ska vara.
krossning
18EwUDBWTV
krossning
3PbrIQwN9L
Provet som visas här har reagens-testats och renhetstestats av EZ semi-kvantitativa kit och har en renhet på cirka 60-70%, det känns lite oljigt och har en mycket stark anislukt.

Steg 2: Häll MDMA i en bägare/glas och häll sedan i den vattenfria acetonen som du tillverkade tidigare. Använd en mängd som ger dig ett anständigt huvud av lösningsmedel som kan dekanteras av utan att hälla ut din MDMA också. Rör om kraftigt i två minuter och låt det sedimentera tills du får fram restprodukten (du kan försiktigt knacka på sidan av bägaren/glaset för att påskynda detta). Du bör nu ha MDMA sjunkit till botten och ett lager av missfärgad aceton överst som innehåller föroreningarna som visas här.
lager
SPZiuYBqXj
Dekantera nu försiktigt bort den smutsiga acetonen utan att hälla ut MDMA med den (denna del underlättas av en pipett, men är inte nödvändig). Upprepa detta steg tills acetonen på det översta lagret förblir klar (vanligtvis ca 3-5 tvättar).
ar
Hi4lmqxz13
Steg 3 : Filtrera bort MDMA från acetonen med hjälp av filterpapper. Vik ditt filterpapper 4 gånger och tryck sedan ut det till en konform (3 av vikningarna kommer att vara på ena sidan och 1 på den andra sidan), häll sedan din blandning genom papperet. Det enklaste sättet att göra detta är att röra om lösningen så att kristallerna flyter runt med aceton och sedan snabbt hälla blandningen i filterpapperet, vilket gör det lättare att få ut MDMA ur bägaren utan att behöva skrapa bort det. Eventuell kvarvarande MDMA i bägaren kan mobiliseras på detta sätt med en liten volym aceton och hälls sedan i filterpapperet. Se till att filterpapperet hålls stabilt av dig eller av en filtertratt medan du häller! Du får inte tappa filterpapperet av misstag och förlora allt ditt hårda arbete.
WJajEu4pVP
Steg 4 : Torka dina kristaller. Aceton är mycket flyktigt (avdunstar lätt) så detta kan enkelt göras med hjälp av en hårtork. Linda helt enkelt in dina kristaller i filterpapperet, så att det inte finns någonstans där kristallerna kan blåsa ut, och torka med en hårtork tills papperet och kristallerna inuti är torra vid beröring och inte luktar aceton. Om du ska omkristallisera med isopropanol efteråt behöver dina kristaller inte vara helt torra. Om du inte har en hårtork kan du också torka provet i ugnen vid låg temperatur (50-60 grader).

Så där ja, nu är du klar! Denna procedur kan användas för att tvätta andra substanser som kokain och meskalin och för att extrahera MDMA ur piller. Så här såg mitt prov ut efter acetontvättarna. Det skulle vara ljusare, men det var fortfarande vått i det här skedet. Du kan fortsätta att omkristallisera dina saker eller hamna där. Vänta nu 24 timmar, eller tills all aceton har avdunstat från skålen och kristallerna. När lukten har försvunnit är du redo att köra.
on
8ozwYb0l3E

Omkristallisering med hjälp av isopropanol.

För att kunna försöka detta är det lämpligt att förstå hur det fungerar. Omkristallisering fungerar genom att lösa upp ditt prov i varmt (nära kokande) lösningsmedel (isopropanol i det här fallet) eftersom lösligheten ökar med temperaturen. Detta gör att du kan lösa upp hela ditt prov i en relativt liten mängd lösningsmedel (1 g MDMA löses lätt upp i 10 ml varm isopropanol). Nu är hela provet, inklusive de föroreningar som fångades inuti kristallen, i lösning. Det är därför det är bättre än en acetontvätt eftersom oavsett hur fint du maler upp kristallerna kommer det alltid att finnas några föroreningar som fångas i kristallerna som acetonen inte kan ta bort. När du värmer upp isopropanolen kommer också vissa svårlösliga föroreningar att bli lösliga i den. Låt sedan den uppvärmda lösningen svalna så långsamt som möjligt. De rena MDMA-kristallerna kommer att börja fällas ut från lösningen när temperaturen sjunker. Detta beror på att MDMA är mindre lösligt i kall isopropanol. Genom att göra detta långsamt kan MDMA-kristallerna bildas medan föroreningarna förblir upplösta i isopropanolen (tillsammans med en liten mängd MDMA-kristaller). Om du kyler lösningen för snabbt (dvs. lägger den omedelbart i frysen efter att du har löst upp ditt prov i isopropanolen) kraschar andra föroreningar tillbaka ut ur lösningen tillsammans med MDMA, så produkten blir inte lika ren, och de kristaller som bildas blir mindre och inte lika vackra till följd av den lägre renheten.

Vad du kommer att behöva.

  • 2 glasbägare (50 ml är återigen en bra storlek för dessa), tyvärr eftersom isopropanolen måste värmas upp, kan jag inte rekommendera att du använder ett vanligt glas för att värma upp lösningsmedlet eftersom det kan splittras. Lyckligtvis kan du köpa dessa mycket billigt och utan misstankar från Amazon.
  • Ren isopropanol (99 % eller högre) får inte heller spädas ut med andra kemikalier eller vatten. Återigen kan detta köpas enkelt och billigt från Amazon.
  • Filterpapper (återigen, kaffefilterpapper är bra)
  • Vattenfritt magnesiumsulfat (samma sak som användes för att göra acetonet vattenfritt i föregående steg)
  • Vattenfri aceton (valfritt)
  • Omrörare (en ätpinne av trä går bra)
  • Glaspipett (valfritt)
Översikt.
  1. Värm vattenfri isopropanol tills den precis börjar koka.
  2. Använd minsta möjliga mängd varm isopropanol för att lösa upp MDMA i.
  3. Låt isopropanollösningen svalna långsamt för att bilda rena MDMA-kristaller.
  4. Återvinn extra MDMA från smutsig isopropanol, filtrera och torka sedan proverna.

Hur man utför proceduren.

Steg 1 : Häll lite isopropanol i en glasbägare. Det är bättre att använda mer än du behöver, eftersom du kommer att värma den och en del kommer att avdunsta. För 10 g MDMA använder du cirka 30 ml för att lösa upp det men värmde upp 40 ml. Sedan kan du stapla en kastrull på ytan av en stekpanna över hällen för att värma upp isopropanolen. Isopropanol är också extremt brandfarligt, så det ska aldrig utsättas direkt för lågan från hällen. Genom att ställa kastrullen ovanpå en stekpanna skyddas isopropanolen från den direkta lågan, så risken för att den antänds är minimal. Placera bägaren med isopropanol på kastrullen och värm upp den tills den precis börjar koka. Använd köksfläkten ovanför hällen om du har en sådan, annars kan du åtminstone öppna ett fönster för att ventilera rummet bättre.

Steg 2 : Gör i ordning din bägare med dina MDMA-kristaller. När isopropanolen precis har nått kokpunkten häller du i en liten volym i bägaren som innehåller MDMA (inte hela den volym som du planerade att använda). Bägaren ska vara tillräckligt sval för beröring så länge den inte är helt full, men du kan använda isolerande handskar/duk om du föredrar det. Virvla runt isopropanolen för att blanda den med MDMA. Placera nu bägaren med MDMA och isopropanol på kastrullen för att hålla den varm. Fortsätt att tillsätta små mängder het isopropanol till din MDMA tills den precis har lösts upp. Låt mig upprepa detta med tydligare ord: du vill tillsätta så liten volym isopropanol som möjligt för att lösa upp MDMA, om du tillsätter för mycket isopropanol kommer MDMA inte att fällas ut från lösningen när du kyler ner den eller om den gör det kommer ditt utbyte att vara mycket dåligt. Om du råkar tillsätta för mycket kan du koka bort lite för att minska volymen när all MDMA har lösts upp. Fortsätt att virvla/omröra lösningen med MDMA i samtidigt som du tillsätter isopropanol för att hjälpa den att lösas upp. När allt är upplöst bör du ha kvar en missfärgad lösning med allt upplöst som ser ut som den här bilden.
index.php
Som du kan se, även efter acetontvätt av mitt prov, fanns det fortfarande massor av de brunfärgade föroreningarna som har lösts upp i isopropanolen.

Obs 1: Om det finns föroreningar som är olösliga i isopropanol, till exempel om ditt prov är förorenat med bordssalt eller talkpulver, kommer de inte att lösas upp i isopropanolen alls. De kommer att finnas kvar när all MDMA och andra föroreningar har lösts upp, och du kan helt enkelt filtrera lösningen med filterpapper för att ta bort dem och sedan låta lösningen svalna som vanligt.
Anm. 2: På bilden ovan kan du se att jag bara använder en stekpanna för att värma isopropanolen och inte en kastrull i en stekpanna. Det går snabbare att värma upp isopropanolen, men innebär också större risk för antändning och överkokning av lösningsmedlet. Jag gör så här eftersom jag har stor erfarenhet av att hantera kemikalier i ett labb, och jag skulle rekommendera att någon med liten eller ingen erfarenhet av labbarbete/hantering av lösningsmedel använder det upplägg som jag föreslog.

Steg 3: När allt har lösts upp stänger du av hällen och låter lösningen svalna på kastrullen, så att den svalnar långsamt. När den har nått rumstemperatur kan du lägga den i frysen så att kristallerna kan bildas helt och hållet. Om du har tillsatt en minimal volym isopropanol efter att ha låtit bägaren stå i frysen i 20-30 minuter, bör kristallerna bildas ganska tydligt. Ibland börjar kristallerna fällas ut när lösningen har nått rumstemperatur, men det är också okej. Som jag sa tidigare, ju långsammare du kyler den, desto renare blir kristallerna. Vissa människor låter bägaren stå i rumstemperatur över natten, sedan i kylen i 4 timmar och sedan i frysen över natten för att få otroligt rena och stora kristaller. Personligen tycker jag att detta är överdrivet och har uppnått utmärkta resultat genom att låta bägaren svalna i en timme till rumstemperatur och sedan låta den stå i frysen i 2-3 timmar. Ibland måste man framkalla kristallisering när provet har svalnat. Om du tror att du har använt rätt volym isopropanol för att lösa upp din MDMA, men det inte har bildats några kristaller efter nedkylningen i frysen, kan du skrapa på bägarens botten med t.ex. en glasstav eller en metallgaffel. Detta kommer ofta att inducera kristallisering, och kristallerna kommer att börja dyka upp precis framför dina ögon. När du har lyckats kommer du att ha en bägare som innehåller dina kristaller i botten och ett huvud med överflödig missfärgad isopropanol i toppen, som du vill behålla. Så här såg min MDMA ut när jag hade hällt bort den smutsiga isopropanolen.
YesX2ptnKN
Om du inte har vattenfri aceton tillgänglig, vill du behålla den smutsiga isopropanolen i en bägare med din MDMA, sedan lossa kristallerna från botten av bägaren med en ätpinne eller metallkniv, virvla blandningen för att mobilisera kristaller och häll sedan i ett filterpapper för att samla dina MDMA-kristaller och förvara den smutsiga isopropanolen i en annan bägare. Om du har vattenfri aceton kan du helt enkelt hälla av den smutsiga isopropanolen i en annan bägare och använda acetonen för att hjälpa till att lossa kristallerna och sedan hälla blandningen genom ett filter. Det här är min batch medan den filtreras.
GceQPVTOHU
Den MDMA som du har samlat i filterpapperet är nu mycket nära 100% ren, jag har uppnått reningar på mer än 95% med denna metod. Det kan nu torkas på samma sätt med hjälp av en hårtork som beskrivits tidigare. Om du har använt aceton för att få ut MDMA ur bägaren kommer det att gå snabbare att torka än om du bara har hällt ut MDMA med den smutsiga isopropanolen.

Steg 4: Detta är inte obligatoriskt, men rekommenderas starkt för att förbättra utbytet.
I den smutsiga isopropanol som du har samlat in. Det finns fortfarande lite MDMA. Detta kan extraheras genom att koka bort den smutsiga isopropanolen tills det bara finns en liten volym kvar (cirka 5 ml). Sedan låter du det svalna långsamt igen så att MDMA fälls ut från den smutsiga isopropanolen. Detta kommer att vara en mindre men fortfarande betydande mängd produkt. Från den sats jag har visat extraherades cirka ett helt gram från den smutsiga isopropanolen. Den MDMA som bildas av detta kommer inte att vara lika ren som huvudpartiet av kristaller men kommer fortfarande att vara mycket ren jämfört med startprodukten. Du kan separera kristallerna från den smutsiga isopropanolen på samma sätt som beskrivs ovan.

Bägaren till höger är den renaste huvudbatchen och till vänster är den återvunna batchen.
EAzljIBFyd
Här är resultatet av EZ-renhetstestet för den renade satsen. Det motsvarar färgen i det nedre högra hörnet av diagrammet, vilket indikerar en liknande renhet som ett 100% rent prov av MDMA.
av EZ-renhetstestet
XNpa5JL09F
Du har just framställt nästan 100 % ren MDMA. Så här såg batchen ut efter alla manipulationer.
MDMA
VRBf4Cw3lN
 

Attachments

  • zDvQAKfmp4.jpg
    zDvQAKfmp4.jpg
    35.7 KB · Views: 4,975
Last edited by a moderator:

Zeniall

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 27, 2021
Messages
1
Reaction score
1
Points
3
Tack, jag ska försöka göra det!
 

Hans-Dietrich

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 4, 2021
Messages
47
Reaction score
44
Points
18
Tack, bra jobbat. Acetonen (IPA på samma sätt) som blir kvar efter sköljningen måste sparas och läggas i frysen. Får en liten bonus om några dagar.
 

Nayvadius

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 10, 2022
Messages
3
Reaction score
0
Points
1
Skulle detta innebära att man tar orena produkter, som amfetaminsulfatpasta, metamfetaminkristaller, MDMA etc., och i princip gör dem till "farmaceutisk kvalitet" så att säga? Jag tänker att så länge som det du har verkligen innehåller substansen överhuvudtaget, borde det visa sig att det inte är annorlunda än vad man kan få utskrivet.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Nej, det kommer den inte att göra. Till exempel, om din MDMA innehåller amfetamin eller metamfetamin kommer det att stanna kvar där efter rening.
 
Last edited:

Nayvadius

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 10, 2022
Messages
3
Reaction score
0
Points
1
Om man på ett säkert sätt ville konsumera det renaste metamfetaminet som är möjligt utanför inköp av Desoxyn från ett apotek, skulle denna process vara det näst bästa om det tas oralt? att skapa mig själv är inte ett alternativ
 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,021
Points
93
Desoxyn tabletter innehåller majsstärkelse, laktos, natriumparaminobenzoat, stearinsyra och talk. Det är ganska svårt att hitta lösningsmedel för fullständig rengöring, men om det finns mycket av läkemedlet kan vi försöka göra det.
 

Nayvadius

Don't buy from me
New Member
Joined
Jan 10, 2022
Messages
3
Reaction score
0
Points
1
helvete ja ill prova det kommer du också att försöka och dela dina resultat tack :)
 

JuanoImano4378

Don't buy from me
New Member
Joined
Dec 14, 2022
Messages
17
Reaction score
1
Points
3
Kan jag följa samma procedur för att rena crystal meth som är täckt av ett lager olja?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Hej, vilken olja menar du? Är det en metamfetaminfri bas?
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Tack så mycket. Jag ska prova den här metoden också.
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Jag har läst i vissa källor att det är bra att tillsätta natriumkarbonat till lösningen om det bildas en emulsion. Natriumkarbonat minskar vattnets löslighet, så att den fria basen separeras från vatten.
Har någon provat detta sätt?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Det är värt att använda NaCl. Livsmedelskvalitet är okej.
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Jag hade en relativt liten mängd MDMA HCl tillverkad av freebasen kvar över natten i bägaren. Så färgen var uppenbarligen lätt brunaktig eller gulaktig, vad som helst, men långt ifrån den önskvärda färgen, även de tester som visade renhet runt 95. Kristallisering av övermättad vattenlösning gav inget resultat, inte heller aceton. Så jag bestämde mig för att göra ett försök med IPA som sista utväg.

Rapporten om resultatet kommer senare. Men jag kan säga nu, volymen IPA som nämns av ädla @G.Patton är ganska överdriven. Jag hade 22 gr, så jag började med 80 ml IPA. Sedan, när det började koka - 82,6C, tog jag bort lite volym ner till 60 ml och tillsatte långsamt saltet. Det löste sig helt utan några svårigheter. Så jag lät det stå på värmeplattan ett tag.

Vid slutet, då jag kunde se pulver stiga upp i bägaren (men det kan också vara olösliga föroreningar), var den totala volymen 71 ml. Själva saltet ska ta 22,0/ 1,1 = 20 ml. Så IPA-volymen ska vara 71 - 20 = 51 ml, det betyder att 1 ml varmkokande IPA löser minst 0,43 gr MDMA HCl eller ännu mer, låt oss se.

IPA renhet är > 99,5.

Kanske är det bättre att börja med 20 ml IP per 10 gr MDMA?

M3pXx9ZyOR
 
Last edited:
View previous replies…

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
varför klorid? det finns andra aminsalter genom vilka produkten kan renas väl och sedan omvandlas till hydroklorid
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Jag trodde faktiskt inte att en natt i bägaren skulle skada freebasen.
menar du - surgör freebasen med H2SO4 och gör sedan ABE med HCl?
 

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
gör oxalat i alkohol, aminoxalater kristalliserar vanligtvis bra och är mycket dåligt lösliga ämnen, då är det möjligt att tvätta ut föroreningar. Prova det på en liten mängd av ämnet! Kanske är det bästa alternativet att destillera den fria basen i lågt vakuum med separat uppsamling av destillat genom fraktioner (spindeltypsmunstycke eller använd Anstutz-Tile)
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
förmodligen växer mina händer ut ur min röv. jag gjorde som jag beskrev ovan, kylde bägaren ner till RT och satte den i frysen i 2 timmar. sedan är allt jag ser, hela RM är helt frusen isbit. finns det något förslag vad man ska göra? upprepa proceduren med ytterligare IPA i RM?

MStTcfsiEg
 
View previous replies…

w2x3f5

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
358
Reaction score
174
Points
43
färg bra
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,659
Solutions
3
Reaction score
2,734
Points
113
Deals
1
Det är bättre att kyla ned den så långsamt som möjligt i rumstemperatur utan att skaka den för att kristallerna ska växa.
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
281
Reaction score
112
Points
43
Ja. Jag kommer att lägga upp rapporten med tidsangivelse.
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
518
Reaction score
279
Points
63
oroa dig inte, allt finns där tills du kastar bort något
 
Top