Fyra försök med IPA-kristallisering. Fullständig rapport med mängder, volymer och tidpunkter
eller SNABBT ÄR ALLTID DÅLIGT!
IPA:s renhet är >99,5.
Relativt liten mängd MDMA HCl tillverkad av freebasen som lämnades över natten i bägaren. Så färgen var uppenbarligen lätt brunaktig eller gulaktig, vad som helst, men långt ifrån den önskvärda färgen, bortsett från det faktum att testerna visade renhet runt 95. Provets vikt - 22 gr, beräknad volym av provet - 22 / 1,1 = 20 ml.
Omrörande värmeplatta används.
Alla kylningar görs med bägaren hermetiskt stängd för att undvika fukt från luften som fångar.
1. Först beredde jag 60 ml kokande IPA 82,6C på den omrörande värmeplattan, sedan lade jag saltet, som löstes upp omedelbart. Med tanke på så snabb upplösning bestämde jag mig för att volymen IPA var för stor och avdunstade lite.
Bägaren lämnades på värmeplattan för att svalna till RT, det tog 80 minuter ungefär, flyttade den sedan till frysen.
Resultatet kom efter en timme som en tät gröt utan några spår av smutsig IPA.
Total volym av RM efter uppvärmning till RT var 62-63 ml, vilket innebär att resterna av IPA var 42-43 ml.
Resultat: FEL!
2. RM värmdes upp till RT, sedan tillsattes viss IPA under viss omrörning för att öka volymen av RM upp till 87 ml under RT.
RM värmdes upp till 75 C till total upplösning. Sedan sänktes temperaturen till RT på värmeplattan (samma som tidigare), vilket tog 80 minuter, och flyttades sedan till frysen.
Resultatet kontrollerades efter 5-6 timmar: tät gröt igen.
3. RM värmdes upp till RT under viss omrörning, sedan värmdes den upp till 75 C tills den löstes upp helt. Sedan sänktes temperaturen till RT på värmeplattan (samma som tidigare), vilket tog 80 minuter, och flyttades sedan till kylskåpet.
Resultatet kontrollerades efter 1 timme: tät gröt igen.
4. RM värmdes upp till RT med viss omrörning, sedan värmdes upp till 75 C tills total upplösning. Sedan sänktes temperaturen till RT på värmeplattan (samma som tidigare), vilket tog 80 minuter, och lämnades vid RT en stund. När 120 minuter gick efter att uppvärmningen var klar: några kristaller dök upp i botten. Total volym av RM vid denna punkt var 81 ml - det betyder att cirka 6 ml avdunstades under uppvärmningen.
Sedan lämnade jag RM vid RT i 240 minuter mer. När 240 minuter gått blev kristallerna ganska synliga och transparenta.
Så flyttades bägaren till kanten i 2 timmar utan några märkbara förändringar.
Med nästa steg flyttades bägaren till frysen för att avsluta processen.
Resultat: SUCCES!
Hoppas att denna fullständiga beskrivning kan hjälpa några nybörjare med volym- och tidsuppskattning och låta dem undvika mina misstag.
Total yeld är 18,5 gr.
3,5 gr är någonstans i den smutsiga IPA eller avdunstade(((