Jag älskar verkligen den här omkristalliseringsmetoden för dess enkelhet, men är inte 100% nöjd med färgen.
Det här är det bästa resultatet jag kunde få med den här metoden vid punkt 107C. Det är inte illa, men fortfarande inte helt vitt transparent.
Den här gången kontrollerade jag vikten på vattnet jag dränerade... Det var 2 gr per 50 gr salt. Resten av vattnet avdunstade naturligt.
Jag tillämpade Raoult på dessa data och fick resultatet nedan. Jag ska överväga atmosfärstryck också. När det gäller havsnivån är vattenkokpunkten 100C, men för 700m höjd är den 98C.
Så skiftet för havsnivån är 7C, för 700m - 9C medan det värms upp till 107C.
mw = 0,52 * ms * 1000 / (dT * 229,7)
mw (havsnivå) = 0,52 * 50 * 1000 / (7 * 229,7) = 16,2 gr.
Vad händer om jag försöker lägga till något sidolösningsmedel, med högre kokpunkt än vatten och mindre löslighet än vatten? Målet är att köra kristallisering i större volym sovlen för att sakta ner kristalliseringen och minska kärnbildningen. Förhoppningsvis kan mer vätska fånga fler föroreningar med större storlek och renhet kristaller i resultatet?
Glycerol löser till exempel saltet hälften så mycket som vatten och har en kokpunkt på 290C.
Om jag stoppar kristalliseringen med samma volym vatten, kommer det att finnas 5 * 1,26 / 16,2 = 38,8% glycerolvattenlösning med kokpunkt 117C utan salt.
Sedan, när salt tillsätts, ökar Raoult kokpunkten också med ytterligare 8-10C - jag behöver veta ebullioscopisk konstant för en sådan blandning för att beräkna den exakt, men förmodligen ska den vara mer än 0,52 och mindre än 1,5.
Så, förmodligen ska jag värma kloridlösning till 125-127C med resulterande 50 gr salt i 16 ml vatten + 5 ml glycerollösning för bättre resultat?