Amfetaminsyntes i en kruka från P2NP med NaBH4/CuCl2 (skala 1 kg)

Curiousonion

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 29, 2022
Messages
190
Reaction score
67
Points
28
Nästan alla exoterma reaktioner är fördröjda och byggs upp. Du måste vara mycket försiktig och tålmodig
 

WinterDust

Don't buy from me
Resident
Joined
May 21, 2022
Messages
230
Reaction score
206
Points
43
Deals
3
Under steg 3 och 4 när du häller i P2nP och CuCl2.

Har reaktionsuppvärmningen någon speciell funktion för syntesen att den måste vara strax under 60c och 80c eller kan den kylas ner till 20-30c under denna process i ett kallt bad tills den exoterma reaktionen stannar.

Och när steg 5 börjar använda extern uppvärmning för att hålla reaktionen vid 80c.

Bästa hälsningar
 

tucoXxX

Don't buy from me
New Member
Joined
Sep 29, 2022
Messages
83
Solutions
2
Reaction score
11
Points
8
kära medlemmar. behövs verkligen den här mängden? (Natriumborhydrid (NaBH4) 1739 g;)
kan någon hjälpa mig/rekommendera en källa där jag kan köpa det i större mängder men på ett säkert sätt? Tyvärr är det kontrollerat i mitt land, så det är svårt för mig att komma åt det
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,661
Solutions
3
Reaction score
2,736
Points
113
Deals
1
Ja, det är det.
 

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 16, 2022
Messages
912
Solutions
2
Reaction score
595
Points
93

Tack för att du delar, det är intressant tho, vad är ditt rekommenderade förhållande för att lägga till P2NP till reaktionen?
 

WinterDust

Don't buy from me
Resident
Joined
May 21, 2022
Messages
230
Reaction score
206
Points
43
Deals
3
Hej Koko,

Jag vet inte än, det beror på om jag får svar på min tidigare fråga.

Om jag kan kyla hela kolven till en grad av 20-30c utan att förlora syftet med reaktionen så kommer jag att kunna lägga till mer åt gången i en mer frekvent fas.

Om jag inte kan det så kommer jag att börja med en sked full åt gången och hålla koll på reaktionen och värmeutvecklingen.

Jag kommer att göra mitt andra försök idag eller imorgon och ge en ny uppdatering.

Bästa vänliga hälsningar
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Det var tråkigt att höra. Men egentligen, varför gör folk sin första syntes med så stora partier? Gör ett par försökskörningar med 10-20 g: s P2NP, med långsam och kontrollerad tillsats av varje reagens först! Det är en inlärningsprocess och råmaterialet är dyrt. Det här är matlagning, och du måste hitta rätt touch och förstå hur reagenserna fungerar innan du börjar laga mat i stora kärl. Det är lätt att göra.
 

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 16, 2022
Messages
912
Solutions
2
Reaction score
595
Points
93

Där fick jag dig!
Jag tror att du skulle behöva ett kallt vattenbad eller ett egentillverkat kylsystem för att förhindra att reaktionen går överstyr.

Håll oss uppdaterade och lycka till!
 

KokosDreams

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 16, 2022
Messages
912
Solutions
2
Reaction score
595
Points
93

Vad är ditt bästa råd när du arbetar med större mängder P2NP (1 kg+) för att inte förstöra reaktionen?

Helt och hållet,

Koko
 

Curiousonion

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 29, 2022
Messages
190
Reaction score
67
Points
28
Om du vill kyla den efter att du har tillsatt natriumborhydrid ska du inte göra det, det minskar dess effektivitet.
 

WinterDust

Don't buy from me
Resident
Joined
May 21, 2022
Messages
230
Reaction score
206
Points
43
Deals
3
Det är inte natriumborhydriden som är "problemet", utan tillsatsen av P2nP. Det är då den verkliga exoterma reaktionen startar, natriumreaktionen är mycket mild enligt min mening.

Jag tänkte faktiskt bara köpa en liten frys eller ett kylskåp som håller +8c och sätta kolven inuti den med en spak så att jag manuellt kan reglera kolven från insidan och kontrollera temperaturen genom den.
 

Curiousonion

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 29, 2022
Messages
190
Reaction score
67
Points
28
Om du kyler en reaktion när natriumet är närvarande påverkar det effektiviteten hos natriumborhydriden
 
Last edited:

WinterDust

Don't buy from me
Resident
Joined
May 21, 2022
Messages
230
Reaction score
206
Points
43
Deals
3

Att göra denna reaktion i större satser utan möjlighet till kylning gör den alltså ganska värdelös?

När du säger att det påverkar dess effektivitet, säger du reaktionen totalt eller utbytet eller båda?

För att hålla reaktionen under 60c och vill pout 200g P2nP som förmodligen skulle ta 2-3 timmar om inte mer om ett kylalternativ inte är tillgängligt för att hålla reaktionen åtminstone vid 50c.
 

Curiousonion

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 29, 2022
Messages
190
Reaction score
67
Points
28
Det skulle påverka utbytet, eftersom natriumborhydrid skapar en exoterm reaktion och det är så det fungerar.
Du kan försöka hålla den stabil på cirka 60c medan du tillsätter p2np men det kan vara ganska svårt.
 

ElementalEnigma

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 8, 2023
Messages
20
Reaction score
9
Points
3
Jag tänkte kanske lösa upp startmaterialet i IPA och långsamt droppa det i reaktionskärlet med hjälp av en SEP-tratt. Tror du att det skulle påverka det negativt på något sätt?
 

WinterDust

Don't buy from me
Resident
Joined
May 21, 2022
Messages
230
Reaction score
206
Points
43
Deals
3
Tack så mycket för det,

Det är det här jag menar, P2nP reagerar med natriumborhydrid och skapar en mycket exoterm reaktion i kolven.

Så det måste kunna kylas och halvkontrolleras strax under 60c, det kommer inte att orsaka förlust i avkastning och högre effektivitet.

Jag kommer att hålla dig uppdaterad med mina försök.
 

Curiousonion

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 29, 2022
Messages
190
Reaction score
67
Points
28
ja, tyvärr är det en exoterm reaktion och om du kyler den medan du tillsätter p2np kommer det inte att fungera. Tålamod är nyckeln till detta.
det är också därför det tar 30 minuter när p2np är helt tillsatt för att reaktionen ska avslutas.
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Som jag skrev ska du först göra provkörningar med mindre mängder för att få en känsla av reaktionen. Annars ska man långsamt tillsätta reagenserna med temperaturkontroll. Grundläggande saker. Exoterma reaktioner riskerar alltid att spåra ur om man inte har tålamod.
 

Mystery_chemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 12, 2022
Messages
82
Reaction score
32
Points
8
på en 10l kolv i lugn och ro kommer du att utföra en reaktion med en belastning på 250g p2np. det finns ett villkor. du måste hålla kolven sval när du tillsätter p2 t.ex. ungefär halvvägs genom tillsatsen kommer reaktionen att stabiliseras och du kan förfina din p2np snabbare
 

Mystery_chemistry

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 12, 2022
Messages
82
Reaction score
32
Points
8
det första steget, dvs. att tillsätta p2np, ska hållas vid låg temperatur ... när du tillsätter cucl2 blandar du väl och sätter på värmen ...
 

Curiousonion

Don't buy from me
Resident
Joined
Aug 29, 2022
Messages
190
Reaction score
67
Points
28
Intressant, jag läste på ett syntespapper att låg temp kan sänka avkastningen.
Hur låg skulle du rekommendera? För om det kan gå under noll så kan tillsatsen göras extra snabbt
 
Top