- Reaction score
- 5
Igår provade jag metoden med mikrovågsugn och resultatet är faktiskt intressant.
I bagare blandades 20g 5449-12-7 och 20mL 85% ortofosforsyra.
Jag satte i mikrovågsugn (700W), och ställde in den lägsta effekten. 5 -7 sekunders uppvärmning och 10-15 sekunders paus för blandning och kylning av blandningen eftersom temperaturen var för hög. Sammanlagt 1 minuts aktiv uppvärmning.
Efter uppvärmning tillsattes 50 ml destillerat vatten.
Extraherades sedan med dietyleter (3x20mL) och tvättades med saltlösning (3x100mL).
Torkad med magnesiumsulfat och indunstad eter:
Erhållen mycket snygg produkt men bara 7g från 20g pulver.
Jag försökte igen och värmde i mikrovågsugn längre - 2 minuter men det var ingen skillnad - samma avkastning (jag var rädd för överhettning eftersom för mycket värme i mikrovågsugn resulterar i att skapa fast, transparent glasliknande yta som inte kan tas bort från bagaren).
Finns det någon metod för att förbättra utbytet i mikrovågsugn? För nu är det fortfarande mellan 30-40%?
I bagare blandades 20g 5449-12-7 och 20mL 85% ortofosforsyra.
Jag satte i mikrovågsugn (700W), och ställde in den lägsta effekten. 5 -7 sekunders uppvärmning och 10-15 sekunders paus för blandning och kylning av blandningen eftersom temperaturen var för hög. Sammanlagt 1 minuts aktiv uppvärmning.
Efter uppvärmning tillsattes 50 ml destillerat vatten.
Extraherades sedan med dietyleter (3x20mL) och tvättades med saltlösning (3x100mL).
Torkad med magnesiumsulfat och indunstad eter:
Erhållen mycket snygg produkt men bara 7g från 20g pulver.
Jag försökte igen och värmde i mikrovågsugn längre - 2 minuter men det var ingen skillnad - samma avkastning (jag var rädd för överhettning eftersom för mycket värme i mikrovågsugn resulterar i att skapa fast, transparent glasliknande yta som inte kan tas bort från bagaren).
Finns det någon metod för att förbättra utbytet i mikrovågsugn? För nu är det fortfarande mellan 30-40%?
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 157
Jag gjorde det här igår och fick nästan exakt samma resultat. En sak jag observerade var dock att när jag inte blandade det direkt verkade det som om mer p2p bildades men vid blandning återvände det inte till ytan. Någon form av emulgering med det nedre lagret eller en felobservation från min sida?
↑View previous replies…
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 157
Jag vet inte, jag vet inte. Det har alltid bara funnits två lager, ett grumligt vitt bottenlager och ett ljusgult lager ovanpå. Det har aldrig funnits något brunt som på andra foton. Det är möjligt att p2p inte är p2p eftersom jag inte är bekant med p2p och jag har inte testat det på något sätt. Vad är glycidatolja? Glycidinsyra?
- Solutions
- 1
- Reaction score
- 157