Fenylaceton (P2P)-syntes från bensaldehyd med butanon

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,021
Points
93
ja, 10 liter GAA
 

situ1988

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 22, 2024
Messages
5
Reaction score
0
Points
1
Vilken koncentration av GAA
 

waltjr5858

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 5, 2024
Messages
26
Reaction score
8
Points
3
Bara genom 99% ren GAA från var som helst och det är vad du använder
 

MadHatter

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 4, 2021
Messages
442
Solutions
1
Reaction score
411
Points
63
Jag antar att det jag verkligen undrar över är stochiometrin för denna reaktion. I andra uppskrivningar av Bayer-Williger kan jag inte tycka mig hitta dessa enorma mängder GAA. Kan någon hjälpa mig med motiveringen? Jag är verkligen nära att prova den här, men mängden GAA är problematisk.
 

billythekid

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 18, 2024
Messages
13
Reaction score
3
Points
3
denna mängd gaa är mycket och min bästa gissning om varför är att beredning av perättiksyra in situ (under reaktionen) och utan katalysator är ineffektivt så kemisten överkompenserar för att hjälpa till med detta, även GAA används här som lösningsmedel
genom att göra perättiksyran dagar innan och testa den tillgängliga syrehalten kommer du sannolikt att få bättre resultat. Med detta sagt har jag sett proffs använda den här metoden och bara få i bästa fall 35 till 65% av den färdiga produkten. så en oerfaren kemist kommer sannolikt att bli ännu värre och en nybörjare kommer sannolikt att misslyckas eller ännu värre skada sig själva. Jag rekommenderar att du läser och studerar och börjar smått
se till att du rengör din färdiga reaktionsblandning noggrant i slutet av varje steg, Överskrid inte -5c i aldolkondensationen låt mek / benzaldehyd röra sig över natten i kylen efter gasning.
inte överstiga 60c i Bayer villager. och undersöka andra oxidationsmedel eftersom jag får bättre resultat med en annan.
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Jag kanske ska prova oxonen om utbytet är så högt! Jag har läst dessa thevespiary / bikupa forum, och nu går jag med dessa instruktioner, för i dessa instruktioner här har jag inte gjort detta framgångsrikt.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Kan jag verkligen destillera P2P vid normalt atmosfärstryck utan att förstöra P2P?
 

lalalander

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jun 17, 2023
Messages
50
Reaction score
20
Points
8
Enligt de artiklar jag läst kan man göra det, men avkastningsförlusten kommer att bli stor. Och vissa artiklar tyder på att P2P kommer att försämras innan temperaturen uppnås.

Ångdestillation ser enkelt och rent ut.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Så som att ångdestillera eteriska oljor? För jag har inte den typen av apparat som de visar i videon här.
Så jag lägger min renade P2P med vatten i min 500 ml kokkolv, och P2P kommer med dessa vattenångor, men blandar naturligtvis inte, sedan extraktion?
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Första gången gör jag denna peracetiska oxidation med neutraliserad lösning, och i det övre skiktet finns det något rödaktigt orange lager, som jag tror att det blir större och större efter timmar av oxidation. Jag håller temperaturen runt 55-60 C, men det blir svårare att virvla och blanda med händerna (magn.omröraren är död), eftersom det övre lagret är så tjockt.
Vad i helvete gör jag här. Det bubblar, ja. Jag tror att det här är första gången min perättiksyra fungerar, eftersom jag förvarade den i min garderob i 3,5 dagar innan detta, och jag neutraliserade lösningen. Kan någon förklara vad som händer? Gör jag OK här? Det här är ungefär en timme åtta.
 

lalalander

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jun 17, 2023
Messages
50
Reaction score
20
Points
8
Jag skulle inte ljuga om jag sa att jag nästan inte vet någonting om BV-oxidation.

Just nu forskar jag för att öka avkastningen under oxidation innan jag försöker något. Det bästa jag har förstått hittills är att anledningen till att avkastningen stannar runt 35% beror på mängden vatten i reaktionsmassan under oxidation.

När det gäller destillationen, ja. Det är som att destillera eteriska oljor. Jag antar att det kan göras på det sätt du sa, men det kommer att ta för lång tid. Det är definitivt inte praktiskt. När P2P återflödas (kokas) måste den externa ångvolymen vara större än ångvolymen i reaktionskolven där P2P återflödas. Du kan få den nödvändiga ångvolymen med en tryckkokare.

Men du behöver verkligen inte något så avancerat som en tryckkokare. En mycket enkel installation gör susen.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Jag märkte att jag fick 30,5 gram acetoxifenylpropen från 55 gram MPB, när jag gjorde peraciden, inte "in-situ", men först gjorde jag det genom att jämföra med exakta mol, och lämnade peraciden i min slutna i 3,5 dagar med, naturligtvis H2SO4-katalysatorn. Sedan neutraliserade jag lösningen med natriumbikarbonat till pH:7. Det är knepen för att få till och med anständig mängd acetoxi. Låt dig inte luras av dessa "in-situ"-beredningar om du gör en skala på 10-50 gram av det.
 
Last edited:

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Aldolkondensation.

Anvisningarna för detta finns i Organic Reactions



Denna uppskrivning verkar vara mer i linje med vad jag ser. Har någon faktiskt försökt att extrahera med lösningsmedel från det organiska skiktet. Att använda kloroform fungerar inte, eftersom det är blandbart med det organiska skiktet. Om jag inte saknar något måste skrivningen testas och modifieras.

Någon som provat denna synt tidigare.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
OKEJ... Värm bara benshyden och MEK med saltsyra i ca 3-5 timmar. Temp: 90-110 C.
Tacka mig bara. :)
 
View previous replies…

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Jag lägger hela saken med vätska och kristaller i en pyrexskål och lite 96% etanol och värmer den, så att allt material går i flytande form. När etanolen kokar tar den bort extra vatten från blandningen. Sedan lägger jag tillbaka den i frysen i en 100 ml mätkolv. Låt den stå i mätkolven i frysen från en dag.
Alla biprodukter (mörk vätska) finns då i det övre skiktet och jag häller ner det i avloppet. Sedan värmer jag kolven lite och nästan alltid kommer det att bildas ett vattenskikt i botten av mätkolven. Jag suger ut vattnet med min pipett och lägger den igen i frysen i ungefär en dag igen. Det kommer att bilda sidoproduktolja igen i det övre lagret. Ner i avloppet igen. Nu ska du ha kristaller som inte flyter ut i rumstemperatur. Det går kanske lite som goo, men det är vad det är.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Metylfenylbutenons smältpunkt är: 13,04 °C, och rumstemperaturen är cirka 22 °C, åtminstone i min
lägenhet, så där går du. Och jag hittade äntligen smältpunkten, eftersom jag undrade över det också.
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Och mitt första svar till dig är ett bra sätt att få bort alla sidoreaktioner från kristallerna.
 

Cbison

Don't buy from me
Member
Language
🇬🇧
Joined
Nov 29, 2023
Messages
13
Reaction score
0
Points
1
Så värme appliceras för att koka bort överflödigt lösningsmedel och får sedan svalna för att kristallisering ska ske. Tror du att man kan gå vidare till Baeyer villager-reaktionen utan kristallisering MPB?
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Du kan också destillera det från din lösningsmix. Någon sa att man bara skulle destillera bort allt som destillerar 150 C och lägre och kasta bort det. Metylfenylbutenon destillerar runt 270-300 C vid normalt tryck. Och du kan använda den gulfärgade oljan i Baeyer-Williger, det är samma MPB, men i annan form. Jag har inte gjort det, men även mina kristaller kommer att bli slurry här inne. Det är sommar, och smältpunkten ligger runt 13-14 C. Om min lägenhetstemperatur är runt 22 C, så ...
 

Phoneix73

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 25, 2022
Messages
19
Reaction score
6
Points
3
jag hade också en termometer, så den delades på mitten, det var väldigt roligt😂
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Jag pratade i telefon och tittade på min nya utrustning. Jag bara tog upp den och *snap!*. Åh, det var min nya termometer. Det VAR det. :)
 

Fenster

Don't buy from me
New Member
Joined
Oct 26, 2022
Messages
92
Reaction score
31
Points
8
Det finns möjlighet till ångdestillation av produkten. Du kommer att se vad jag menar med tjära när du kommer till extraktionen. Använder du kloroform eller DCM?
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Jag förstår inte varför man inte använder olika lösningsmedel för extraktion. Titta bara på hur molekylen löser sig i olika lösningsmedel och välj den lösning som fungerar bäst för dig. Smh ...
 

Irving Langmuir

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jan 23, 2024
Messages
11
Reaction score
6
Points
3
Hej alla!

Jag har försökt den här syntesen två gånger, och här är min slutsats om den här.

För det första är jag långt ifrån någon utbildad kemist, så det jag säger bör tas med en nypa salt. Korrigera gärna det jag säger.

Reaktionerna och mekanismerna är resultatet av min forskning och min förståelse för syntes, och är därför också öppna för kritik.

Jag såg bara att många människor redan hade diskuterat ämnet, så jag hoppas att mitt inlägg inte blir överflödigt. Dessutom har länken i slutet av mitt inlägg redan publicerats om ämnet. Ledsen om du inte lär dig något av mitt inlägg.


Steg 1: korsad aldolkondensation :
Normalt använder vi ett litet överskott av MEK i denna reaktion eftersom ketoner kan självkondensera, men denna reaktion är termodynamiskt avvikande och kommer att göras upp till högst 5% i den litteratur jag har kunnat hitta. Enligt detta papper kan dock bensaldehyd reagera med slutprodukten, vilket skulle sänka utbytet kraftigt, därav användningen av överskott av MEK för att se till att bensaldehyden reagerar med rätt molekyl. (Enligt samma artikel är destillation mellan korsad aldolkondensation och Baeyer-Villiger-oxidation dessutom inte användbar, eftersom biprodukterna inte reagerar under Baeyer-Villiger-oxidationen och kan elimineras med nästa destillation). Jag undrade om det inte vore bättre att tillsätta bensaldehyden droppe för droppe, vilket skulle säkerställa att det fanns ett överskott av MEK och därmed förhindra att bensaldehyden reagerade med den nybildade produkten. Och eftersom aldolens självkondensation av ketoner inte är särskilt gynnsam, kan det vara bättre för utbytet att fortsätta på detta sätt. Men som sagt, det jag säger måste verifieras.

Som katalysator kan vi normalt använda antingen en syra eller en bas för aldolreaktioner. Jag antar dock att vi här använder en syra för att undvika en Cannizzaro-reaktion, eftersom bensaldehyd inte är enoliserbar. Genom att använda en syrakatalysator går vi igenom bildandet av en enol i stället för enolatet.

Som syrakatalysator provade jag en kraftig tillsats av koncentrerad H2SO4 första gången jag gjorde denna reaktion, och andra gången tillsatte jag bara några droppar. Skillnaden jag märkte mellan de två var att om för mycket H2SO4 tillsattes polymeriserades produkten, vilket gjorde destillation nästan omöjlig på grund av bumpning.

Korsad aldolkondensation kommer att leda till 3-metyl-4-fenyl-3-buten-2-one.

För Baeyer-Villiger-oxidation ville jag prova perborat eller natriumperkarbonat. Det enda problemet jag såg med att använda natriumperkarbonat var att det skulle reagera med GAA och gradvis neutralisera det. Och det är faktiskt en ganska dålig idé, efter att ha provat det i liten skala. Perkarbonat har problem med att lösas upp och behöver ett medium som innehåller lite mer vatten. När det är gjort måste man vara försiktig så att man inte släpper ut för mycket CO2. Perättiksyra bildas in situ och reagerar med 3-metyl-4-fenyl-3-buten-2-on. För att få min perkarbonat att lösas upp tillsatte jag lite H2O2. Men jag skulle säga, om du inte har 50% H2O2, slösa inte bort din tid på denna syntes. Och det är min slutsats. Även om denna syntes kan verka attraktiv är den tråkig och arbetsintensiv, särskilt med alla dessa vakuumdestillationer (jag har provat utan, det fungerar, men leder till att arbeta med höga temperaturer, och jag har till och med lyckats förstöra produkten på det sättet!) Så jag skulle råda alla att vända sig till en annan syntesmetod. Jag lyckades få fram vad jag tror var den önskade produkten i slutändan, men enligt min mening inte tillräckligt för att motivera hela proceduren. För de som vill veta mer rekommenderar jag att läsa tidningen, söka efter "Two dogs aldol", lära sig om mekanismerna för aldolreaktion, baeyer-villiger-oxidation och hydrolys av estrar.



 

WillD

Expert
Joined
Jul 19, 2021
Messages
730
Reaction score
1,021
Points
93
Överskott av MEK fungerar också som ett lösningsmedel för reaktionen (förutom det du skrev). Frigörandet av en produkt utan destillation är möjlig efter utspädning med vatten (överskott av mek och andra föroreningar) och extrahering av sedimentet i form av olja. Oljan kristalliserar väl till en mellanprodukt efter omkristallisering med etanol. I detta skede får vi den första stegsprodukten utan komplicerade manipulationer (det är inte nödvändigt att extrahera kloroform, och i allmänhet måste tekniken i detta ämne korrigeras något). Vi kan inte använda hydroxid, detta kommer att ge en annan biprodukt som ett resultat.
 
View previous replies…

Cbison

Don't buy from me
Member
Language
🇬🇧
Joined
Nov 29, 2023
Messages
13
Reaction score
0
Points
1
William D. Kan du pls pls förklara förfarandet för att få MPB-kristall utan att göra vakuumdestillationen. Jag har följt de föreslagna stegen men det verkar som om jag inte kan få det rätt. Jag har tvättat, jag har neutraliserat, jag har löst upp i etanol och jag har fryst men av någon anledning vet jag inte varför min kristall flyter vid rumstemperatur. Vad gör jag för fel i den här proceduren. Kan jag fortsätta med Baeyer villiger-reaktionen utan att extrahera kristallen? Pls ditt erfarna bidrag kommer att uppskattas
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Jag gör nu, första gången perättiksyra ensam först. Det kommer att ta 5-7 dagar att nå jämvikt.
Så jag väntar till dag 5, och fortsätter med mina 55 g MPB + 200 ml:s GAA som lösningsmedel.
Alla steg finns på Rhodium-webbplatsen.
 

Y12

Don't buy from me
New Member
Joined
May 22, 2024
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Är det möjligt att inte använda vakuum istället använda normal destilation för att saperate kloroform från mellanprodukt / produkt, eftersom BP för dem är så olika. men för den sista reningen av P2P använd ångdestillation.
 

situ1988

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 22, 2024
Messages
5
Reaction score
0
Points
1
Kan någon kock ge en handledning om hur man gör en 100 g avkastning?
 

TheNut22

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 12, 2024
Messages
148
Reaction score
66
Points
28
Lägg bara mer reagens i kolven. Det är enkelt.
 
Top