Jeg elsker virkelig denne omkrystalliseringsmetode for dens enkelhed, men er ikke 100 % tilfreds med farven.
Dette er det bedste resultat, jeg kunne få med denne metode ved punkt 107C. Det er ikke dårligt, men stadig ikke helt hvidt og gennemsigtigt.
Denne gang kontrollerede jeg vægten af det vand, jeg drænede. Det var 2 g pr. 50 g salt. Resten af vandet fordampede naturligt.
Jeg anvendte Raoult på disse data og fik nedenstående resultat. Jeg vil også tage højde for atmosfærisk tryk. Vandets kogepunkt ved havets overflade er 100 °C, men i 700 meters højde er det 98 °C.
Så skiftet for havniveau er 7C, for 700m - 9C, mens det opvarmes til 107C.
mw = 0,52 * ms * 1000 / (dT * 229,7)
mw (havniveau) = 0,52 * 50 * 1000 / (7 * 229,7) = 16,2 gr.
Hvad hvis jeg prøver at tilføje et sideopløsningsmiddel med højere kogepunkt end vand og mindre opløselighed end vand? Målet er at køre krystallisering i større volumen sovlen for at bremse krystallisering og mindske nukleation. Forhåbentlig kan mere væske fange flere urenheder med større størrelse og renere krystaller som resultat?
Glycerol opløser f.eks. saltet halvt så meget som vand og har et kogepunkt på 290C.
Hvis jeg stopper krystalliseringen med den samme mængde vand, vil der være 5 * 1,26 / 16,2 = 38,8 % glycerolvandopløsning med kogepunkt 117C uden salt.
Når der derefter tilsættes salt, øger Raoult også kogepunktet med yderligere 8-10C - jeg har brug for at kende den ebullioskopiske konstant for en sådan blanding for at beregne den nøjagtigt, men sandsynligvis skal den være mere end 0,52 og mindre end 1,5.
Så sandsynligvis skal jeg opvarme kloridopløsning til 125-127C med resulterende 50 g salt i 16 ml vand + 5 ml glycerolopløsning for at få et bedre resultat?